Krigskunst

av (forfatter) og Jon Bingen (oversetter).

Vidarforlaget 2012 Innbundet

Krigskunst regnes som innledningen til det moderne militærstrategiske bibliotek. Boken ble en suksess allerede ved utgivelsen i 1522 og har siden den gang vært fast inventar i alle stabsbibliotek og fast på alle pensa ved krigsskoler og militærakademi. Boken er blitt lest av militære ledere, politikere, filosofer og interesserte legmenn i Europa i vel 500 år. Krigskunst er stadig aktuell, ikke minst ved sine betraktninger om forholdet mellom forsvar, stat og samfunn. Niccolò Machiavelli griper rett inn i de vestlige demokratiers diskusjoner om militærmaktens formål, funksjon og organisering. I Krigskunst får vi den første presentasjon av hvorfor verneplikten må være grunnlaget for demokratiers væpnede styrker. Stat og samfunn får de ordninger som organiseringen av våpenmakten gjør mulig - og omvendt. Et forsvar som baserer seg på statsborgere med omfattende poli-tiske rettigheter, blir ifølge Machiavelli et samfunn med gode ordninger og en dugelig stat. Med denne oversettelsen foreligger Krigskunst for første gang på norsk.

Forlag Vidarforlaget