Krakow

Aschehoug 2007 Innbundet

Denne romanen handler om å komme seg gjennom stor sorg. Den unge kvinnen Viel mister sitt nyfødte barn, og bestemmer seg for å reise tilbake til sin gamle studieby, Krakow. Her forstår hun at hun er nødt til å bestemme seg for om hun skal samle krefter rundt det som er tapt eller starte på nytt.

Krakow er en roman med et sterkt tema og en bred appell. Den problematiserer sorgen som tilstand . hvordan den trekker oss ut av det ordinære livet og inn i en form for ekstrem ensomhet.
En ung kvinne mister sitt nyfødte barn. Hun vil ikke tenke på barnet, men makter uansett ikke å fortrenge det som har skjedd. Hun bryter opp fra alt og reiser til Kraków, byen hun en gang studerte i. Steder og mennesker utløser valg hun etter hvert må ta stilling til. Skal hun fortsette å samle alle krefter rundt det tapte, eller skal hun tvinge seg til å gå videre i det nye som venter, i Kraków?
Gjensynet med den kjente, men likevel fremmede byen og menneskene hun møter der, fremprovoserer etter hvert en form for avklaring i forhold til egen og andres lidelse.
Aasne Linnestå fikk flotte kritikker for sin debutroman Utland (2006). Hun har også skrevet to diktsamlinger.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192753

EAN 9788203192753

Viel mister sitt nyfødte barn, og reiser tilbake til studentbyen sin, Krakow, for å lege såret og smerten.
Godt språk, men litt spesiell og fort glemt.

• "Utland - roman" av Aasne Linnestå
  • "Opphold - roman" av Aasne Linnestå