Klatreboka

en komplett håndbok

av (forfatter), Hans Petter Håkonsen (medforfatter), Martin Fløistad (medforfatter), Hallvard Skauge (illustratør), Ragnar Bell (illustratør), Robin Bell (illustratør) og Martin Fløistad (illustratør).

Orion 2005 Heftet

Boken gir en innføring i klatring og fjellsport, og tar for seg utstyr og knuter til sikringsteknikk, taulagsrutiner og klatreteknikk. Boken omhandler alle former for klatring, fra buldring og klatring inne, til klatring i felt og i fjellet. Det er også beskrevet teknisk klatring, klatring under vinterforhold, isklatring og kameratredning. I tillegg finner du en oversikt over anbefalte klatreruter for nybegynnere.

Klatring som hobby og sport har blitt stadig mer populært i Norge. Denne boken gir deg en grundig innføring i klatring, fra utstyr og knuter til sikringsteknikk. Her er både teori som dekker behovet ved et nybegynnerkurs og stoff som mer erfarne klatrere kan ha nytte av. Alle former for klatring som drives i Norge er tatt med. I tillegg får du tips og råd ved planlegging av tur, litt om spesielle hensyn man må ta i fjellet, etikk, kameratredning, førstehjelp og krefter og belastningsevner. Et kapittel i boken lister klatreruter . fra trinn 1 som er tenkt når du begynner å lede på naturlige sikringer til trinn 3 som er mer seriøs klatring. Bakerst i boken finner du korte forklaringer på en del ord og uttrykk som brukes i klatring.

Forlag Orion

Utgivelsesår 2005