Johanne og Lyder

et forrykende uvær

av (forfatter) og Jan-Kåre Øien (illustratør).

Gyldendal 2003 Innbundet

To dager før julaften blir Øst-Finnmark rammet av et forrykende uvær og Johanne og Lyder blir isolert på Fjellværøya sammen med Konstanse på over 80 år, som er øyas eneste beboer. Vinden er så sterk at taket blåser av huset og veggene faller sammen, telefonlinjene blir brutt og strømmen går. Den eneste muligheten for å overleve er å søke tilflukt i kjelleren.

Det uler rundt hushjørnene, og Johanne og Lyder er nesten alene på øya ... Stormen uler rundt husveggene og truer med å ta hele huset til Konstanse og Peder med seg på havet. Inne befinner Johanne og Lyder og gamle Konstanse seg. Mor skulle kommet for å hente dem på formiddagen, men brua har blåst på havet, telefonen virker ikke, og strømmen har forsvunnet, og nå er det like før huset forsvinner over hodet på dem. På julaften ... Det er bare én ting å gjøre, søke tilflukt i kjelleren og gjøre det beste ut av situasjonen. For heldigvis har Konstanse vært ute en vinterdag før og er god til å håndtere kriser når det virkelig gjelder. De har nok ved, nok mat og batterier i reiseradioen, til og med et juletre ligger klar. Men etter hvert som tiden går og stormen ikke ser ut til å løye, er det nesten uvirkelig å sitte i kjelleren og høre på radio om den storstilte redningsaksjonen som blir satt i gang for å redde de tre der ute på ei øy på Finnmarkskysten. Dette er den andre boken om Johanne og Lyder.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205308336