Jeg vet at man kan bli helt glad igjen

min historie

J.M. Stenersens forlag 2015 Innbundet

Eli Rygg, 15 år: En mer enn vanlig forvirret tenåring. Skadet av overgrep, merket av morens død et år tidligere. Hun sykler hvileløst rundt i nabolaget, klenger på venninnene sine, fester i helgene. Hun har en alt for stor kropp, i alt for tynne klær.

Eli Rygg, 30 år: «Hele Norges Portvei-Eli» er alltid blid, sier alltid ja - men det henger ikke sammen med kaoset hun føler på innsiden.

Eli Rygg, nå: En trygg og sikker sekstiåring, som har funnet sin plass i verden.

Hvordan kom hun dit?

I denne boken forteller Eli Rygg åpenhjertig om sårene livet har påført henne, og om hvordan hun har klart å bygge seg opp. Systematisk arbeid med både kroppen og sinnet har gitt resultater. La deg inspirere av hennes metoder - og lær, gjennom hennes øyne, å se det lille barnet som trenger din hjelp.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788272016028

EAN 9788272016028

Omtalt sted Møre og Romsdal Trøndelag

Omtalt person Eli Rygg

"Hun er familieveileder, og de siste 16 årene har hun jobbet med utsatte barn og unge." Jeg er stolt av å si at jeg er en av de. Det er vanskelig å være objektiv da jeg kjenner Eli personlig, men jeg syns dette var en varm bok om hvordan livet kan gå fra å være veldig vondt til å bli veldig bra igjen. Den handler om å tro og stole på seg selv, om å være sin egen trøst i det vanskelige og om å lære å si nei. Jeg er glad jeg har hørt mange av historiene før, og er takknemlig for å ha lest enda fler. Takknemlig for alt hun har lært meg gjennom oppveksten, for hvordan hennes ord og støtte har hjulpet meg til nettopp dette: Å tro på meg selv, være min egen trøst, og å endelig si nei.

Traumer fører til en splittelse mellom kropp og bevissthet, og kroppen min oppførte seg slik den hadde blitt tvunget til da jeg var barn. Brikkene falt på plass, en etter en, da det begynte å synke inn i meg hvordan jeg som barn hadde måttet flykte vekk fra kroppen og fortvilet prøve å gjøre de voksne glade ved å være snill og flink.

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

Disse selvhjelpsbøkene leste vi dette året.

• "Forbedringsindustrien - et oppgjør med prestasjonskulturen" av Hans Erik Næss
  • "Magefølelse - en bok for deg med urolig mage og irritabel tarm" av Sofia Antonsson
  • "Lykkekoden - få det beste ut av livet!" av May-Bente Høiland-Lode
  • "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "Det perfekte rom" av Anne-Britt Harsem
  • "Jeg går først - Arne Sigve Klungland hadde bestemt seg for å nyte livet" av Frode Sandal
  • "Huden er guden - en hudlege forteller om kroppens største organ" av Jon Anders Halvorsen
  • "Konge for sin tid" av Christian Borch
  • "Gutten i kjelleren" av Katherine Marsh
  • "Sitater av Per Fugelli - ikke vær et 1-tall på jorden, bry deg om flokken din" av Per Fugelli
  • "Du er fantastisk! - en virkelighetssjekk fra Yummymummy" av Veronica Simonè Fjeld
  • "Jeg sa ikke kom inn" av Eli Rygg