Invasjonen

en fremmed i flyktningstrømmen

dannelsesroman

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Pelikanen 2016 Innbundet

«Hvordan kunne jeg fatte det som skjedde i Europa akkurat nå, hvordan kunne jeg ikke bare selv begripe, men gripe det og - på en helt annen måte enn noen journalist - gi det tilbake til verden og tiden som noe formulert: Vår Tid som fortelling?»

En sen og regnfull ettermiddag på høsten 2015 stiger Madame Nielsen ut av en personbil fullstappet med pappesker, vannflasker og sandwicher, ser bilen kjøre bort og er plutselig alene i utkanten av en gresk landsby knapt ti kilometer fra grensen til Makedonia. Her begynner hennes europeiske dannelsesreise; som siste turist i Europa vil hun vandre over alle grenser fra det ruinerte Syden, og «by the way», tilfeldigvis følge de veiene og stiene som flyktningstrømmen følger, til kontinentets nordlige tupp, la oss kalle det The Land of DKay.

Madame Nielsen leverer med "Invasjonen" en fortelling som i aller høyeste grad makter å problematisere aktuelle samfunnsforhold og behandle dem litterært, på sin helt særegne flanerende måte, i setninger som flyter i takt med strømmen hun følger, med treffende og rørende observasjoner av mennesker og de statistrollene de har menneskelige drama.

Madame Nielsen (f. 1963) har tidligere gitt ut rekviemet "Den endeløse sommeren" på Pelikanen forlag (2015).

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Europa

Hva drømmer hun om?
Hun drømmer at hun vandrer gjennom ørkenen og kommer til enda en grense, den syvende, det er den syriske og bare ett telt, og teltet er hvitt. I åpningen står det en liten jente, hun er bare tre år. Madammen viser sitt vinrøde pass, og den lille jenta rister på hodet og rekker henne en flaske med vann. Hva skal hun si? Takk, sier hun. Men den lille jenta ser allerede forbi henne ( please mote, hvisker hun). Og madammen snur seg, og bak ryggen ser hun sin mor og sin far og begge søstrene sine, sin datter, sin sønn og hundre, tusener, millioner av europeere med vinrøde pass. Hva flykter dere fra? sier hun. Fra flyktningene, sier de, flyktningene! Men det er jo dere selv, sier den lille jenta. Og begynner å,gråte.

• "Agnes" av Peter Stamm
  • "Hjem" av Toni Morrison