I skogens dype, stille ro

jakten på den norske urskogen

av (forfatter) og Mikkel Soya Bølstad (foto).

J.M. Stenersens forlag 2019 Innbundet

Om den verdifulle skogen vi er i ferd med å miste

Vi hører ikke skogen. Den bare står der. I skyggen av fjellene. For i Norge er det fjellene som løper med oppmerksomheten. Det har sin pris. Gammelskogen har blitt så sjelden at mange av oss ikke lenger vet hvordan den ser ut. Og urskogen? Den urørte, ville skogen? Den er nesten borte. Men bare nesten.
Med nysgjerrighet og kjærlighet til skogen som drivkraft drar forfatteren på jakt etter historien til den norske urskogen i bortgjemte raviner, under bergvegger, oppå øde åsrygger og i juv, der sola aldri skinner. Underveis oppdager han at de som har ansvaret for å ta vare på skogen kanskje ikke er så flinke som de gir inntrykk av, og før han vet ordet av det befinner han seg midt i kampen om Norges mest verneverdige skoger. Ikke bare langt unna, i fjerntliggende ødemarker, men rett utenfor byen. I denne personlige fortellingen vi er med forfatteren rundt i den norske skogen. Underveis lar han oss oppleve gleden ved å oppdage urgamle krokfuruer og sjeldne arter som huldrestry, samtidig som vi lærer om betydningen av å ta vare på den gamle skogen. Forfatterens egne opplevelser flettes sammen med populærvitenskapelig fagstoff til en unik bok om skog.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788272016875

EAN 9788272016875

• "Skogens historie - og den besværlige trangen til å spore ulv" av Reidar Müller
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Den sjette utryddelsen - en unaturlig historie" av Elizabeth Kolbert
  • "Klassen - fortellinger fra et skoleår" av Marte Spurkland
  • "Trærnes hemmelige liv - skogen i bilder" av Peter Wohlleben
  • "Kraften" av Naomi Alderman
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Sang for sekstiåtte forrædere - roman" av Gaute Heivoll
  • "Når landet mørknar - roman" av Tore Kvæven