Hip

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

I 16 år har Hip bodd i Granvika nesten uten at noe har skjedd. Men fra den dagen Rune flytter inn i det grå huset ved strandkanten begynner det å hende mer enn hun egentlig liker. Samtidig som hun prøver å finne ut av hva som foregår, begynner hun å huske hva som hendte for flere år siden. Da hun var barn og før hun begynte å kalle seg Hip.

Endelig var livet verd å leve. HIP . Hanna Irene Pedersen . var skikkelig forelsket for første gang i sitt 16- årige liv. Og Rune . sa han var forelsket i henne. Kunne hun virkelig tro på det? Var det verd å elske en som hadde så mange skavanker som henne? Ikke var hun flink på skolen, beinet sviktet under henne når hun trengte det mest, slik at hun haltet, og ordene stokket seg av og til når de skulle ut; CP .;fødselsskade sa de. Da hun var liten tenkte hun aldri over at det var noe galt med henne. Ikke før Simen kom til verden, halvbroren. Det var da hun forsto at »nesten-pappaen» hennes; Eirik ikke likte henne lenger . Og nå når HIP nesten våger å tro at noen liker akkurat henne og hun blomstrer opp i forelskelsen da begynner mystiske ting å skje rundt henne. En bil står oppe på veien med lyktene på først én kveld, så flere kvelder - og på vei hjem fra diskotek med Rune og fetteren forsøker en bil å kjøre dem av veien. Noen røsker i døren en natt når hun og broren er alene hjemme, og langsomt avdekkes noe av det HIP har vært gjennom da Eirik bodde sammen med dem. Nå er han kommet tilbake, full av hevnlyst fordi han har måttet forlate kone og sønn på grunn av det han har gjort mot HIP. Men . kan det virkelig være mulig, kan et voksent menneske gå inn for å bryte ned, ødelegge et barn? Kari Sverdrups siste roman handler om psykisk mishandling av barn, uhyggelig, engasjerende og spennende som en thriller.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998