Han som kom tilbake

Jerv forl. 2009 Innbundet

Skavlan har en uvanlig gjest i studio. Den langhårete og skjeggete mannen ble savnet etter ei utforkjøring i en dyp fjord, to år tilbake. I denne tiden har han holdt seg gjemt i ei fjellhule. På spørsmål fra Skavlan om hva han har bedrevet tiden med i ensomhet, svarer mannen at han har tenkt. Ved hjelp av sitt budskap, sin karismatiske utstråling og en rekke tilfeldigheter, oppnår den tilbakevendte urovekkende stor oppmerksomhet langt utenfor landets grenser.

Skavlan har en uvanlig gjest i studio. Den langhårete og skjeggete mannen i stolen vis á vis ble savnet etter ei utforkjøring i en dyp fjord, to år tilbake. I denne tiden har han holdt seg gjemt i ei fjellhule. På spørsmålet fra Skavlan om hva han har bedrevet tiden med i ensomheten, svarer mannen at han har tenkt. . Det gjør for så vidt jeg også, hver eneste dag, svarer Skavlan småspydig, . men jeg behøver vel ikke gjemme meg bort i to år av den grunn? . Det kommer an på hvor dypt du tenker, svarer mannen. Med hjelp av sitt budskap, sin karismatiske utstråling og en rekke tilfeldigheter, oppnår den tilbakevendte urovekkende stor oppmerksomhet langt utenfor landets grenser. ... oder war er Moses mit der Steintafel? Vielleicht ist er sogar der Heiland.. (Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) 9. august 2009).
Bjørn Johnsen debuterte med Menneskejerven, innlemmet i Norsk kulturråds innkjøpsordning 2004 og kåret til kategoribestselger. Et nytt opplag er under opptrykking. Han som kom tilbake er hans andre roman. www.menneskejerven.no

Forlag Jerv forl.

Utgivelsesår 2009