Guttene i Markegaten

av (forfatter) og Leif Raa (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2006 Heftet

Boka inneholder fortellinger om ungdomsmiljøet i en typisk bergensgate på 1950-tallet. Vi møter kjuaguttene Hjalmar Bue og kameratene hans - vi deler deres sorger og gleder. Men vi møter også voksen som Fjolsemadammen, Sladrasjefen, Sveiseren og Enkefru Kristiansen. Hunden Josef, oppkalt etter Stalin, er også med.

Guttene i Markegaten er fortellinger om ungemiljøet i en typisk bergensgate på 1950-tallet. Vi møter kjuaguttene Hjalmar Bue og kameratene hans - vi deler deres sorger og gleder. Mange vil nikke gjenkjennende til guttenes samhold og oppfinnsomhet i en tid da det ennå fantes tumleplasser nok for barn i en norsk storby. Men Markegaten er også befolket av voksne - som Fjolsemadammen, Sladrasjefen, Sveiseren og Enkefru Kristiansen. Hunden Josef er også med, oppkalt etter en viss Stalin. Da Guttene i Markegaten utkom første gang i 1981, ble den fort utsolgt, og i Morgenavisen skrev Gunnar Hagen Hartvedt bl.a. dette i en anmeldelse av boken: «Stig Holmås fremkaller minnene i oss, enten vi skriver oss fra Hødden eller Blodbyen eller, ja - endatil doddestrøkene, får han det til å svinge i - ja, er det sjelen? Det er iallfall godt. Takk skal du ha!» Stig Holmås er født i Bergen i 1946. Han har skrevet en lang rekke bøker, 28 i alt, fordelt på diktsamlinger, barne- og ungdomsbøker, romaner, samt skuespill og revytekster.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2006