Glitterscenen

og jenta hun trør dansen med røde gullbånd

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Oktober 2011 Innbundet

I 1969 druknet den amerikanske jenta Eddie i Buletjern og hennes venn Björn hengte seg. Nå er det 2004, og Johanna bor hos tante. Hun er datter av Bengt, gutten som også var i skogen den dagen det hendte, men som hun aldri har møtt siden han døde før hun ble født. Solveig vet mye om det som hendte, men hun vil ikke fortelle om det. Romanen handler om skyld, hevn og svik.

Alt strømmer ut fra hendelsene ved Buletjern i 1969 da den amerikanske jenta Eddie druknet og hennes venn Björn hengte seg. Høsten 2004 er historien etablert som myte. Ulla vil spille den ut på Glitterscenen. Johanna er mest opptatt av å få vite hva som egentlig skjedde. Fortellingen går i en runddans. I 1989 var prestedatteren Maj-Gun Maalamaa mytespinneren. Med jobb i kiosken på torget har tilgang på alle historier om kjærlighet og ung, brå død. En dag møter hun SuzettePacklén. De kjente hverandre i barndommen, de traff hverandre på en gravlund første gang. Suzette med de store øynene, vaktsom og taus. Maj-Gun med sitt åpne begjær og sin evige talestrøm. Glitterscenen er en thriller om skyld, hevn og svik - fylt av lek og fantasi, sannhet og hard virkelighet. "De som påstår at det mangler .store fortellinger. i samtidslitteraturen må ha gått glipp av denne forfatteren." MALTE PERSSON, EXPRESSEN (Sverige)

Forlag Oktober

• "Dommeren og hans bøddel" av Friedrich Dürrenmatt