Erja

i livets tjeneste

Koloritt 2009 Innbundet

Erja Lilja Perera har levd et dramatisk liv. Hun har jobbet som jordmor i Kambodsja og Sierra Leone, og opplevd krig på nært hold. Hun giftet seg med presten Joseph Moiba i Afrika, og flyktet med ham til Norge. Denne boken tar for seg Erjas oppvekst i Finland, arbeidet i Asia og Afrika i regi av Røde kors, det turbulente ekteskapet med Joseph og livet i Norge. Har navneregister.

Erja Lilja Perera ble født og vokste opp i Finland, fikk sine fire barn i Sverige og utdannet seg til jordmor i Norge, der hun lever og bor i dag. Hun har arbeidet for Det Internasjonale Røde Kors i Asia, Afrika og Europa, og hun har vært aktiv innen kommune- og fylkespolitikk. Erja har levd et intenst og til tider dramatisk liv. Dette er historien om et barn og en ungdom i streng men kjærlig oppdragelse, om en mor som opplevde et voldshelvete, og en kvinne som satset alt på kjærligheten, men som ble brutalt sveket. Og ikke minst er det en fortelling om krigens grusomheter og trusler, noe hun bokstavelig talt fikk kjenne på kroppen. En sentral skikkelse i historien er afrikaneren hun giftet seg med, og som senere skulle bli sogneprest i Oppdal i Sør-Trøndelag. Det ekteskapet kostet henne mye, og lærte henne mye om svik.

Forlag Koloritt

Utgivelsesår 2009