English Grammar

theory and use

av (forfatter), Per Lysvåg (forfatter) og Stig Johansson (forfatter).

Universitetsforlaget 2020 E-bok

Denne grammatikken fra 2012 er skrevet for bachelorstudenter på universitets- og høyskolenivå. Den gir en konsis, men likevel omfattende beskrivelse av de sentrale områdene i engelsk grammatikk. Grammatikk er ikke bare et verktøy for å lære et språk, men også en inngang til forståelse for hvordan språk fungerer. Boka gir - som tittelen indikerer - både praktisk og teoretisk innsikt. Alle kapitlene har idiomatiske eksempler og mange sammenligninger med norsk grammatikk, spesielt på de områdene der norskspråklige har tendens til å gjøre feil. Boka er altså også en bruksgrammatikk. Den hjelper studentene til å bli bevisst hvordan grammatiske konstruksjoner virker i ulike typer muntlig og skriftlig engelsk. Hvert kapittel inneholder rikelig med øvelsesstoff. Andreutgaven er gjennomrevidert og oppdatert og har en litt endret kapittelstruktur. Blant annet er det kommet inn mer stoff om språkbruk, teksttyper og genre, og mange av oppgavene og eksemplene er nye. Til læreboka hører en fasit: Key to Exercises.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2020