Enda grønnere

vegetarisk mat fra øverste hylle

80 vegetariske og veganske oppskrifter og fremgangsmåter

av (forfatter) og Bjørn Olav Nordahl (foto).

Norsk bokforlag 2019 Innbundet

Nei, Sicilia dreier seg ikke så mye om mafia lenger. Det handler derimot om en av verdens rikeste og sunneste matkulturer. Med inspirasjon fra Nord-Afrika, Hellas, Spania og den arabiske verden. I en måned fartet jeg rundt på øya, banket på kjøkkendører og fikk slippe inn. I restauranter, gatekjøkkener og private hjem. Jeg oppdaget nye veier inn til det livgivende middelhavskjøkkenet, metoder nedarvet gjennom generasjoner.
Oppskriftene og fremgangsmåtene jeg deler med deg, er virkelig fra øverste hylle, med levende øyeblikksopplevelser som ledsagere. Men for all del, dette er ikke bare en siciliansk kokebok. «Enda grønnere» er en vegansk og vegetarisk kokebok, med inspirasjon fra hele verden. Plutselig er du på besøk hos en fransk Michelin-kokk, i neste øyeblikk står du utenfor en food-truck i Catania eller er inne i et kråkeslott i Nord-Norge. Kort sagt, her er det nye utfordringer for alle som vil videre langs den grønne veien.

Forlag Norsk bokforlag

Utgivelsesår 2019