En litterær veiviser

kritikeren, litteraturhistorikeren og forfatteren Willy Dahl 90 år

av (redaktør), Irene Iversen (redaktør), Gunnar Staalesen (redaktør) og Elisabeth Aasen (redaktør).

Bodoni 2017 Heftet

Willy Dahl har gjennom et langt liv virket som universitetslærer og forsker innenfor fagfeltet nordisk litteratur, først som NAVF-stipendiat med tilknytning til -Universitetet i Bergen. Fra 1965 til 1977 var han universitetslektor ved Universitetet i Oslo. Han ble professor i Trondheim i 1977, men vendte i 1981 tilbake til Universitetet i Bergen. Her virket han som professor til 1992, men fortsatte ennå tre år som senior-stipendiat.

Bak seg har han et tungtveiende og omfangsrikt vitenskapelig forfatterskap. Han har skrevet en rekke meget benyttede lærebøker for universitet og høyskole, og var i mange år en markert litteraturanmelder i dagspressen. Han har i alle år vært en etterspurt og skattet foredragsholder, en -virksomhet som han fremdeles er i full gang med.

Vi, hans venner og kollegaer, vil gjerne markere 90-årsdagen hans, 26. mars 2017, med å utgi et festskrift som gir et tverrsnitt av hans forskningsfelt og interesser. Fra hans store og mangslungne virksomhet har vi plukket ut noen stadig aktuelle tekster fra fire sentrale litteratur-vitenskapelige områder: litterær analyse, litteraturhistorie, -trivial-litteratur og bergensiana.

Professorene Jorunn Hareide og Irene Iversen,
faglitterær forfatter Elisabeth Aasen og forfatter
Gunnar Staalesen har stått for tekstutvalget
og redaksjonen av festskriftet.

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2017