Dronningen vi ikke fikk

en biografi om kronprinsesse Märtha og kong Olav

Genesis 2003 Innbundet

Dette er historien om kronprinsesse Märtha og kong Olavs liv - sammen og alene. Biografien gir et nytt perspektiv på betydningen av kronprinesse Märthas liv og død - og på Olav Vs kongegjerning. Med slektstavler, person- og kilderegister.

Kronprinsesse Märtha er en av de mest betydningsfulle, men også en av de mest undervurderte, kvinnene i nyere norsk historie. Hun gjorde en helhjertet innsats for landet . i fredstid og ikke minst under krigen. Med Märtha ved sin side ble kronprins Olav mer åpen og utadvendt, og på den måten bidro hun i stor grad til at han ble en så god konge. Både kronprinsesse Märtha og kong Olav bidro til å knytte de sterke båndene mellom kongehus og folk som preger det norske monarkiet. Det kvinnelige fraværet i kongehuset var merkbart, men kong Olav lot ingen ta hennes plass. Han elsket, savnet og sørget over henne resten av sitt liv, og i hele sin regjeringstid måtte han være konge uten dronning. Dette er historien om kronprinsesse Märthas og kong Olavs liv - sammen og alene. Denne biografien gir et nytt perspektiv på betydningen av kronprinsesse Märthas liv og død - og på Olav Vs kongegjerning.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2003

Omtalt person Olav V Märtha

• "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Fru Muus' klage - ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika" av Bodil Stenseth
  • "Rivertonvinnernes beste krimnoveller" av Chris Tvedt
  • "Magnus den gode" av Øystein Morten
  • "Hjemlandet - Haakon & Maud VII" av Tor Bomann-Larsen
  • "Størst av alt - familiesaga fra Vestfold" av Lillian Wirak Skow
  • "Familien på Gidske - en slektshistorie fra Vestfold" av Karin Bang
  • "Olav V - Den fremmede" av Tore Rem
  • "Den hvite slavehandelen - trafficking av norske jenter 1880-1914" av Roald Rynning
  • "Myter og virkelighet - om begivenheter frem til våre dager med utgangspunkt i perioden 1965-1981" av Kåre Willoch
  • "Æresordet - Haakon & Maud V" av Tor Bomann-Larsen
  • "Ringrosen - jakten på en sannhet" av Lena Roer