Den lange marsjen

av (forfatter) og Kai Swensen (oversetter).

Gyldendal 2000 Innbundet

Handlingen i denne romanen utspiller seg på en rekke scener i forskjellige spanske byer og bygder fra Galicia i nord til Andalucia i sør, fra etterkrigstiden og fram til slutten av 1969-tallet. Vi følger to generasjoner og deltakere fra begge sider i den spanske borgerkrigen i deres daglige kamp for å overleve. På hver sin kant lever de sine liv - Gloria, José Luis, Elvira og mange flere - bitre og forfulgte etter nederlaget, eller desillusjonerte og forsømte etter seieren. Men vi presenteres også for enkelte av dem som fikk klørne i krigsbytte, og deres ikke mindre dramatiske ferd gjennom usikre tider.

Den lange marsjen er først og fremst en fortelling om de kreftene, både egne og andres, som former våre liv. To generasjoner spanjoler trer fram i et avslørende lys med sine storslagne, men like ofte smålåtne lidenskaper. Rafael Chirbes presenterer oss for en rekke høyst levende mennesker som drives fram av en lett gjenkjennelig blanding av frykt, forfengelighet og forhåpninger. Og bakgrunnen er en nær og blodig fortid i et av våre nærmeste ferieland. Rafael Chirbes ble født i den spanske provinsen Valencia i 1949, og er et nytt bekjentskap for norske lesere. Og han møter oss med en meget engasjerende spansk fortelling.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205267190

EAN 9788205267190

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Spania

• "Da duene forsvant" av Sofi Oksanen
  • "Historien om Norge - Bd. 1" av Karsten Alnæs
  • "Og været skiftet og det ble sommer og så videre - roman" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Elskede Sputnik" av Haruki Murakami
  • "Stoner" av John Williams