Den avskyelige julenissen

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Ved en tilfeldighet oppdager Pontus sin sanne identitet - han er broren til Julenissen! Etter å ha tatt en grusom hevn over si bestialske stemor, legger han ut på den lange og farefulle ferden mot Nordpolen og begynner i lære hos sin bror. Det er ikke lett å være en snill nisse, og når drakta klør, barna er frekke og reinsdyra skriker etter mat, kan det lett oppstå små "uhell". Snart kaller avisene Pontus for Den avskyelige julenissen.

Robert Næss debutroman er original og spennede. Den tar utgangspunkt i det som vi alle tror vi vet noe om, nemlig selveste Julenissen. Og i god Roald Dahlsk stil forteller han hvordan det går når Julenissens bortkomne tvillingbror kommer til rette og skal læres opp i faget. Gutter - og en del jenter - i 10-12års alder vil fryde seg! Handling: Bare en tilfeldighet gjør at Pontus en dag oppdager sin sanne identitet. Han bestemmer seg for å ta skjebnen i egne hender og oppsøke broren sin. Men først har han en aldri så liten høne å plukke med sin bestialske stemor, og hevnen er bokstavelig talt søt som sirup. Pontus legger ut på en lang og farefull ferd mot Nordpolen. Det blir en lykkelig gjenforening, og Pontus begynner straks i lære hos sin bror. Jula er nemlig like om hjørnet. Men han oppdager snart at å være julenisse i blodet, og å være julenisse i ånden, er to forskjellige ting.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999