Chakoo

Oktober 2001 Heftet

Boka forteller om unggutten Faruk Aman som blir frihetskjemper nærmest ved en tilfeldighet, om broren Anwar som oppdager at noen følger etter ham i München, om den unge legen Fatimah som har bestemt seg for å glemme ideen om å være lykkelig, men også om en flue i Kabul, et gevær som fikk navnet etter en elv, og en flyvende vannbøffel.

"Chakoo" forteller om unggutten Faruk Aman, som blir frihetskjemper nærmest ved en tilfeldighet, om broren Anwar, som oppdager at noen følger etter ham i München, om den unge legen Fatimah, som har bestemt seg for å glemme ideen om å være lykkelig, men også om en flue i Kabul, et gevær som fikk navn etter en elv, og en flyvende vannbøffel.

"Chakoo" har blitt stående som en både sannferdig og svært fantasifull fortelling fra et krigsherjet land.

Gjerseth hadde gjennom flere år vært på en rekke kortere og lengre besøk i Afghanistan under den sovjetiske okkupasjonen av landet. Til denne utgaven har han skrevet et nytt etterord.

Kjell Gjerseth (f. 1946) ble tildelt Tarjei Vesaas Debutantpris for denne romanen fra Afghanistan.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001