Bunader og tradisjoner fra Setesdal

av (forfatter), Laila Durán (illustratør) og Setesdalsmuseet (utgiver).

Duran publ. 2015 Innbundet

Boka handler om tradisjonene i Setesdal og om setesdalsbunaden - den som tidligere var folkedrakten. Her får vi møte folk fra Bykle, Valle og Bygland, kledd i sine fineste bunader, men vi får også se hvordan hverdagen kunne arte seg for folk før i tiden. I boken vises flere hundre bilder, tatt gjennom hele året, slik at vi kan følge årstidene og arbeidet på gardene. Med vekt på hverdagslivet, praktisk håndverk og lokal tekstiltradisjon, vil du møte mennesker i alle faser av livet. Barnedåp, konfirmasjon og bryllup feires, men vi får også være med på høyånna, og se kvinner som spinner og vever.
I siste del av boken presenteres det arbeidet som lærerinnen Bergit K.Rike gav til Norsk Ordbok på slutten av 1920-tallet. Hennes bunadkledde dukke, bunad plagg og hesten med kløvjesadel, gir oss et fantastisk innblikk i det lokale språkmaterialet fra Valle, der drakttradisjonen i Setesdal har sitt kjerneområde.
"Bunader og tradisjoner fra Setesdal" er ment som en populær beskrivelse og inspirasjon for alle som er interessert i bunader og gamle tradisjoner fra Setesdal.

Boken er laget av fotografen og forfatteren Laila Durán i samarbeid med Setesdalsmuseet og Norsk Ordbok 2014.
Tekst på bokmål og engelsk. www.duranpublishing.com

Forlag Duran publ.

Utgivelsesår 2015