Bare en dag

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Seksten år gamle Martin har helt siden han gikk i første klasse vært utsatt for mobbing, spesielt fra hans jevnaldrende fetter Fredrik. Nå er det St. Hans og Fredrik tyvlåner pappas båt. Martin blir invitert med helt ut til Håøya sammen med Bille, Nils, Vibeke og Susanne. Etter å ha blitt ydmyket gjennom hele båtturen, bestemmer han seg for å ikke ville mer. Men så kommer kjærligheten til ham.

«Bare en dag» handler om Martin som mobbes av den gjengen han holder sammen med. Han har det forsåvidt greit sammen med gjengen - helt til noe plutselig skjer og de sterke personene i gruppen, lar frustrasjon og sinne gå ut over Martin som ikke tør annet enn å ta i mot. Martins fetter er anfører i mobbingen, men også de andre lar skjellsord, hån - men også spark og slag ramme Martin. Kjersti Scheen sier selv om denne boken: «Da jeg begynte på boka om Martin, ville jeg skrive noe om hvor alvorlig livet er, og jeg ville skrive det for ungdom, for det er i den alderen en tar alvoret bart - før en ikler seg allehånde masker og kamuflasjer som voksne flest er utstyrt med. Noen skriver bøker for å stille spørsmål. Jeg tror jeg skriver for å gi svar, enten jeg nå tar feil eller har skjønt noe. Det er deilig å leve, men det er også forferdelig vanskelig. Jeg skulle ønske jeg kunne si til en eller annen der ute at midt i elendigheten lever glede, og at det nytter å sloss. Slik oppfatter jeg oppgaven min som skriver av bøker - ikke alle, men noen: Det er mange måter å holde folk i hånden på - dette er min.»

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997