Årene

av (forfatter) og Henninge Margrethe Solberg (oversetter).

Gyldendal 2020 E-bok

Gjennomsnittlig terningkast: 5.04 (23 terningkast.)

82 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis!

Selg boken hos

Selg boka hos Bookis!

Tom-Erik Fallas eksemplar av Årene

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Nyere - oversatt

Lesedato

2020

Favoritt

Favoritt!

Terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Banebrytende «kollektiv selvbiografi» fra en av Frankrikes aller største forfattere

Annie Ernaux regnes som en av Frankrikes aller største forfattere - prisbelønt, bredt lest og høyt verdsatt. I Årene forteller hun om en kvinnes liv og om Frankrike i perioden 1941 til 2006. Hun reflekterer over kvinnens erfaringer som mor, datter, hustru og ikke minst som skrivende. Samtidig tar hun oss med på innsiden av de store samfunnsendringene, fra klassekamp og kjønnskamp til studentopprør og forbrukskultur.
Fotografier og minner danner utgangspunkt for teksten, der forfatterens egen stemme nærmest slynger seg inn og ut av leserens bevissthet. Men teksten fortelles fra et kollektivt ståsted, fra et «vi» som inkluderer leseren. Slik blir selve tiden en fortellerstemme i boka. Med Årene skaper Ernaux en helt ny form for selvbiografisk tekst, en «kollektiv selvbiografi», som er både subjektiv og upersonlig, privat og felles.
Årene fra 2008 ble Annie Ernaux' internasjonale gjennombrudd, og boken ble kortlistet til den internasjonale Man Booker-prisen i 2019. Den regnes allerede som en moderne klassiker.
Etterord av Sandra Lillebø.

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal

Utgivelsesår 2020

Format E-bok

ISBN13 9788205533455

EAN 9788205533455

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Annie Ernaux

Språk Bokmål

Sider 248

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

6 13 3 1 0 0

Bokomtaler

Dette var en fascinerende bok som ofte traff meg med stor gjenkjennelig kraft. Ernaux er opptatt av tid og minner, og hun har her begitt seg ut på det vanskelige prosjektet å skrive en bok som skal fange henne selv og hennes utvikling sammenkoblet med erindringene om og endringene i de nære omgivelsene og de tilsvarende i den store verden. Boken skulle derved bli en slags personlig, kollektiv minnebok, og det synes jeg hun har lykkes godt med.

Den ble gitt ut da hun var 67 år og dekker årene 1941-2008, og for meg, som bare er litt yngre enn henne, er den gjenkjennelig på mange måter. Først og fremst gjelder det selve det mer overordnete emnet: opplevelsen av tiden som går og alle minnene som er nesten fysisk lagret i oss. Hun opplever det som om hun er en palimpsest, et dokument der eldre skrift er fjernet og som blir brukt om igjen. Selv forestiller jeg meg det med et bilde fra arkeologien, hvordan minnene ligger stratigrafisk lagret i oss, slik vi kan se det i en profil i feltet. Det er jo noe av samme opplevelse, og det som er fascinerende, er at med alderen kan minner langt nedefra bryte opp til overflaten, slik at man kan få følelsen av å bli ett med den man var i yngre dager.

Jeg kjente meg jo også igjen i mange av både de personlige og de kollektive minnene hennes, alle disse endringene vi har opplevd og vært en del av. Men i og med at hun skildrer et liv i Frankrike, er det jo mye jeg ikke kjenner meg igjen i, - f.eks. mange navn på tv-personligheter og -programmer og dessverre også politikere, og dette trakk leseopplevelsen litt ned, men i det store og hele kjente jeg meg godt igjen, - både i stort og smått. Altså: en fascinerende og tankevekkende bok!

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Etter mye omtale av boken i avisene ønsket jeg å lese denne boken. Forfatteren er noe eldre enn meg, men etter noen sider var jeg på høyden av begivenhetene. Det er mye referanser til fransk kultur som jeg kjenner delvis til men like vel var boken bra. En artig studie av utviklingen etter 1945 og da spesielt sett med kvinneøyne. Som mann har jeg bare observert det fra den andre siden. Hun knytter også mange endringer til vurdering av "utvikling og forbedring". Trigget derfor mye tanker underveis. En bok og lese men les sakte og tenk.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Kritikerrost bok, en «kollektiv selvbiografi» og forfatterens stor internasjonale gjennombrudd.

Det er en spesiell tekst, der den blander det store og det lille og følger oss gjennom den franske historien fra etterkrigstiden frem til 2008. Vi får det lille gjennom en mengde fotografier som beskrives og som flettes sammen med verdensbegivenheter. På slutten beskrives teksten: imperfektum (må innrømme at de grammatiske formene er litt rustede, så her må jeg ta fortelleren på ordet), punktnedslag, og variasjon mellom en hun og et vi.

Jeg er usikker på om jeg liker teksten, ideen eller helheten. Enkelte observasjoner, særlig knytter til «slekters gang» for å bruke en klisje (og det er meg og ikke forfatteren) grep meg veldig. Beskrivelsen av følelsen av å eldes er vare, tankevekkende og gjenkjennelige. Det samme gjelder observasjonene av forholdet mellom det store og det lille, der Marilyn Monroes død gjør sterkere inntrykk enn drapet på Kennedy fordi det da var andre ting som var viktig; en forsinket mens. Beskrivelsen av den kollektive resignasjonen over kriger langt bort er treffende.

På den andre siden blir teksten på denne måten også distansert og teoretisk. Vi føler ikke med kvinnen som har en forsinket mens, men reflekterer over hvordan samfunnets kontroll over kvinnens seksualitet har endret seg. Jeg synes også at veldig mye blir eksplisitt, Fortelleren viser ikke bare, men tilbyr oss også en fortolkning. Som den nevnte passasjen på slutten, der bokens formgrep brettes ut og fortolkes. Det blir en veldig eksplisitt leserveiledning.

Som leser av den norske oversettelsen, ble jeg sittende å undre hvorfor noe er oversatt, men andre tvinger på fransk.

Absolutt leseverdig, men den taler sterkere til hjernen enn til hjertet. Det er noken morsom bok å lese i en lesesirkel der man kan trekke paralleller til hennes litterære forbilder. Mine tanker går til Roland Barthes tekst om fotografiet.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Vi syntes ikke noe om at kroatene, kosoverne og så videre drepte hverandre som villmenn i stedet for å følge vårt eksempel. Vi følte ikke at vi tilhørte samme Europa som dem.

[...]

Det som skjedde i Rawanda, hadde vi enda mindre lyst til å sette oss inn i, det var jo umulig å forstå hvem av hutuene og tutsier som var gode og onde. Å tenke på Afrika hadde alltid vært utmattende.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

I likhet med det seksuelle begjæret, opphører erindringen aldri. Den knytter døde til levende, virkelige mennesker til oppdiktede, drømmen til historien.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Og hvordan skal hun organisere alle minnene som har hopet seg opp i henne - begivenheter, små nyhetssaker, tusenvis av dager som har ført henne dit hun er i dag.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Normløsheten grep om seg. Folk brukte et stadig mer virkelighetsfjernt språk som et slags bevis på at de utmerket seg intellektuelt.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Gjennom internett kom vi på sporet av den tapte tid. Arkiver og gamle ting vi aldri hadde trodd vi skulle finne igjen, ble tilgjengelig på flekken. Erindringen var blitt uuttømmelig, men tidens dybde - som man kunne fornemme av papirets lukt og gulnede preg, av eselørene og understrekingene foretatt av ukjente hender - var borte. Vi levde i et grenseløst nå.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

De hadde trådt inn i et liv fullt av bekymringer, for mat, for klesvask, for barnesykdommer. De samme kvinnene som trodd de aldri kom til å ligne på mødrene sine, overtok nå stafettpinnen etter dem, men med mer letthet i tilnærmingen, en slags freidighet som lesningen av Det annet kjønn og slagord som Moulinex frigjør kvinnen oppmuntret til, og i motsetning til mødrene nektet de å se noen som helst verdi i det de likevel, uten at de helt visste hvorfor, følte seg forpliktet til å gjøre.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

de virkelige eller oppdiktede bildene som blir med helt inn i søvnen
øyeblikksbilder badet i et lys som tilhører bare dem

De vil forsvinne på et blunk, akkurat som de millionene av bilder som fantes bak pannen på besteforeldre som har vært døde i et halvt århundre, og på foreldre som også er borte.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Og det er ved hjelp av sanseinntrykkene og fornemmelsene som avleiret seg i denne fjorten og et halvt år gamle jenta med briller [på fotografiet], at skriften her kan finne tilbake til noe som glapp i femtiårene, gripe hvordan den kollektive historien avspeiler seg på den individuelle erindringens lerret.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det er en ukjent form for tid som inntar bevisstheten og også kroppen hennes, en tid der nåtiden og fortiden legger seg over hverandre uten å smelte sammen, der det forekommer henne at hun for en kort stund gjeninntar alle tidligere utgaver av seg selv.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "De vektløse" av Valeria Luiselli
  • "Sommeren 58" av Annie Ernaux
  • "Den odde kvinnen og byen" av Vivian Gornick
  • "Blodet i årene - Amalie Skram og hennes tid" av Merete Morken Andersen
  • "Hendelsen" av Annie Ernaux
  • "Pariseren, eller Al-Barisi" av Isabella Hammad
  • "Vår" av Ali Smith
  • "Den eneste broren - roman" av Tove Nilsen
  • "Jeg føler meg uvel - en roman om døden" av Ole Robert Sunde
  • "Frantumaglia - tankar, brev og intervju" av Elena Ferrante
  • "Kanskje det ennå finnes en åpen plass i verden - roman" av Wencke Mühleisen
  • "Fuglenes anatomi - roman" av Merethe Lindstrøm
Alle bokanbefalinger for dette verket