Har du noen gang møtt en "gresk-katolsk ateist"?
Spørsmålet er til den enkelte leser.

I et 'fritt land' vil det vel ikke være straffbart å
øke den almen-totale forvirring ved å kalle seg det -
men for øyeblikket er det neppe noen sterk fraksjon i
propagandabildet som ser fortjeneste i å lansere det
konseptet, så det får forbli 'det ukjente Hæ?'

Hvordan ville du evt. verifisere om begrepet kunne ha
mening? Den ærlige forsker ville vel kontakte sannsynlige
antatte autoriteter for det 'gresk-katolske', og så evt.
'ledende ateister' hvis sådan autoritet lar seg oppdage.

Du kunne prøve samme metode for å finne 'den sekulære
muslim'. Hvem råder 'reelt' over merkevarenavnet islam ?

Må vel helst en ayatollah til - de foretrekker helst
klare begrepslinjer, (eller er det mest reklame?)
I desillusjonert kaosland kan en prompt kalle seg keiser
straks en føler for det.

Den saklig sekulære muslim finner vi i et av den rel.
frie verdens 'Ex-muslims' søskenskap.
Ikke sjelden opplever de seg da en periode som ateister,
men ingen tvang anvendes, sålangt vi vet. - ok?

og vi har de som følger rådende imam av omgivelsenes
tvang, og vet at det vil koste dem for mye å protestere.

Kan det være noe tvang linjerett og innstøpt i selve
systemet etter 1200 års rådende tradisjon og skriftgrunnlag
altså? Legaltvang for å steine kvinner som anklages for noe
upassende, fx.? - Bør alle Underkaste seg dette?
Den som ser sjansen til å bryte ut av det, blir ex-muslim -
om kanskje ikke hardrocka-norsk feminisse
('mannlig eller kvinnelig').

Forrige spørsmål kan begrunnes dypere som extra medlemsfordel -
men kort sagt -
til alle med saklige interesser i emnet:
Anyuru møter tydelig spørsmålet, i mediasamtaler --
selv om det knapt engang melder seg i boken det samtales om.

Denne vanlige moderate praktiserende ikke-krigshissige tro,
som Anyuru søker etter :
er den tilkjennegitt med noe forståelig karakteriserende
innhold noe sted

og hvordan er den fortsatt truly 'sann Underkastelse'
som var retningens valgte navn fra tidligste start --

til motsetning fra å være ex-muslimsk ?

(på noen vil det vel komme overraskende at åndsretninger e.l.
skal behøve å avgrenses og gis såpass objektiv standard
at det kan inngå i faglig diskusjon --
"Religiøse greier, er ikke det bare vilkårlige følerier?" )

Det spørs etter faglige holdepunkter,
også Anyuru forstår nok det noe bedre.

("Er det alltid kunden som er slem, hvis han har spørsmål
vedr. Produktet ?")
 

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Annonsér hos bokelskere.no


Sist sett

Marianne  SkageIdaHildeE .AtmanLibraritas vNeda AlaeiRandiEli Seimkjell kKirsti Vettran NederhoelHildeJulie StensethCecilieIngunnJMarit HåverstadDemeterTorill Elisabeth RevheimElintuhamreThina NordtveitSol SkipnesIngunn ØvrebøHegeedgeofawordAnne MeyerLailagretemorJan Arne NygaardmgeRandiAHeidisomniferumBjørn  BakkenGrete Aastorpmay britt FagertveitHelene FagerhusSissel ElisabethSimen "Boktimmy" IngemundsenAstrid Terese Bjorland SkjeggerudSverre