Det beste(for deg)vil være å lese boken,du vil finne setningen i kapitlet "Altruismen og den personlige fullkommengjørelse.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Viser 6 svar.

Takk for omsorgsfullt departementssvar.
Jeg tenker ikke bare på meg, vet du...

regner du med at flere kan være interessert i nevnte
"personlige fullkommengjørelse"

og etterspør din oppfatning?

du har valgt å bidra offentlig
med det utvalgte sitatet, sikkert gjennomtenkt -

hva motiverer bidraget?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

"Det er boken som motiverer meg...hva motiverer deg/dine bidrag?

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Jeg stilte ikke Dem noe generelt spørsmål om hva som motiverer
Deres innsats.
Spørsmålet gjaldt ev. mulig klargjøring av innholdet i setningen
De hadde valgt ut, formodentlig som representativ for en idé eller
valgt ideal?
De var med det tilbudt en beleilig anledning til å utvikle i emnet.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

"Ved at den tideligere mystikken ikke opprettholder,men prisgir ideen om å virke i verden,er den unaturlig.Den har mistet kontakten med menneskets naturlige fornemmelse,vilje og opplevelse og dets naturlige erfaring av virkelighet.Denne mystikkens utilstrekkelighet blir den seg bevisst i så mange av sine representanter.De kristne mystikerene mot slutten av middelalderen som står under innflytelse av Jesus,forsøker å gi den etiske handling en betydning i mystikken.Den største blandt dem,Mester Eckhardt(ca.1260-1327),kjemper mot dette problemet.Også den nyere tids hinduistiske mystikk krever den etiske handling.Men virkelig å begrunne denne etiske virksomheten ut fra deres mystikk om å gå opp i den uendelige Væren,makter verken de kristne eller hiduistiske mystikere.Så langt det er mulig prøver de å tildekke det faktum at deres mystikk ikke inneholder ideen om etisk virksomhet.De kan bare gi etikken en plass ved siden av mystikken, ikke i den.I sine filosofiske systemer søker Hegel,Schelling,Fichte og Schleiermacher å begrunne å gjennomføre en mystikk av etisk virksomhet.Deres dristige tankebygg bryter imidlertid sammen før de blir fullført.Det store problemet er altså den sanne mystikk,hvilket betyr den mystikken hvor mennesket opplever åndelig ettværen med den uendelige væren,ikke bare i verdensforløpets hendelse,men også i en etisk virksomhet i verden."

Godt sagt! (0) Varsle Svar

"Den personlige fullkommengjørelsens etikk hører sammen med mystikken.I mystikkens skjebne avgjøres også dens skjebne.Å formulere den personlige fullkommenhetsgjørelsens etikk vil ikke si annet enn å grunngi en etikk ut fra mystikken.På den annen side er mystikken en verdifull verdens- og livsanskuelse bare i den utstrekning den er etisk.Men det vil ikke lykkes den å være etisk.Opplevelsen av enheten med det absolutte,av det værende i verdensånden,av sammensmeltningen med Gud eller hvordan man ellers vil betegne det,er i og for seg ikke etisk men åndelig."

Godt sagt! (1) Varsle Svar

En mulig klargjøring?av setningen..."Ifølge hele sin karakter er den personlige fullkommengjørelsens etikk kosmisk,fordi den ikke kan bestå i annet enn at mennesket kommer i et sant forhold til det værende i seg og utenom seg.Den naturlige,ytre samhørighet med det værende vil da forvandles til en indre,åndelig hengivelse til det,og mennesket vil da la sitt lidende eller aktive forhold til tingene bestemme av denne hengivelse."

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

AvaStig TKnut SimonsenPiippokattaTove Obrestad WøienIngeborg GKjerstiEllen E. MartolIngvild SritaolineHarald KLailaRufsetufsaEvaHilde H HelsethConnieKaramasov11Mads Leonard HolvikmgeHanne Kvernmo RyeJarmo LarsenSissel ElisabethAnniken LDolly DuckEli HagelundDemeterFride LindsethBjørg L.Egil StangelandBeathe SolbergVannflaskeIngunn STatiana WesserlingJulie StensethKirsten LundSigrid NygaardNina SolåsElisabeth SveeTone Maria JonassenKine Selbekk Ottersen