Jeg husker en av niesene mine leste "Den gamle mannen og havet" på gymnaset, og skulle skrive stil om den - du verden hvordan jeg slet for å få henne til å tenke konstruktivt om den boken, i stedet for bare å hate den! Men stil ble det nå til slutt - og hun fikk 5 på den også, en karakter jeg resolutt innkasserte æren for! Nå skal det tilføyes at jeg har slitt med Hemingway selv, jeg - derimot hadde jeg stor glede av Michael Palin's bok Hemingway's chair! Palin er Hemingway-fan, og denne lille skjønnlitterære bagatellen er vel nærmest et overskuddsfenomen av et biprodukt av den kjærligheten...

Men dessverre tror jeg det ligger i tenåringers natur at de bøkene de lese på skolen, ofte setter seg på tverke - sånn var jeg selv også, selv om jeg ellers leste masse også på den tiden. (Jeg har fremdeles Doris Lessings "The grass is singing" i vrangstrupen - selv om jeg burde vite bedre enn å la minnet fra 2.gym kaste sine lange mørke skygger over boken enn i dag.) Pensumstyrt "tvangslesing" blir dermed uhyre problematisk, men hva skal man gjøre, da? Å la være å sette skjønnlitteratur på pensum er jo definitivt ingen løsning... Uløselig dilemma?

I tillegg setter du jo fingeren på et annet sentralt punkt: noen bøker krever en modenhet som tenåringer flest naturlig nok ikke har rukket å utvikle ennå - det er nok mange av oss som har avskrevet bøker og forfatterskap en smule prematurt...

(Skal vi se - Balzac fant jeg provoserende kjedelig den gang jeg tok fransk grunnfag - det er kanskje på tide å gi ham en ny sjanse, ja...)

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Sist sett

PirelliAnne-Stine Ruud HusevågTine SundalKirsten LundLailaMartePiippokattaAmanda ATanteMamieElinBeReadninggirl30FarfalleEllen E. MartolJulie StensethBeathe SolbergMonica CarlsenRandiAHege H.Hanne Kvernmo RyesiljehusmorTheaflaTore HalsaTone SundlandConnieOda Marie HMarianne  SkageBjørg L.Daffy EnglundalpakkaMads Leonard HolvikAstrid Terese Bjorland SkjeggerudHarald KLene AndresenIngeborg GAudhildChristofer GabrielsenEgil StangelandAlice NordliTine Victoria