Bare som en liten forberedelse og noe vi kan ha i bakhodet (og evt. diskutere) under lesingen, skriver jeg ned noen "Forslag til oppgaver" jeg fant i en skoleutgave av 'Sult':
"Sult" handler om et egenartet menneske i en nødssituasjon de færreste av oss har opplevd. Hvordan kan noe så spesielt angå oss? Hvilken allmennmenneskelig rekkevidde har boka?
Den tyske forfatteren Thomas Mann har sagt at moderne kunst ikke lenger skiller mellom tragedie og komedie, men oppfatter verden som tragikomisk. Undersøk humoren i "Sult" på bakgrunn av denne påstanden.
Vår bruk av statussymboler - sett i lys av "Sult".
Klokkeslett er angitt påfallende ofte i "Sult" (Se f. eks. de to første dagene skildret i "Første stykke"). Diskutér hvorfor jeg-personen er så nøye med å holde seg orientert om tiden.
Ved flere anledninger drømmer eller fantaserer jeg-personen i "Sult" om skipene ved brygga. Undersøk de stedene hvor skipene blir omtalt, og prøv å forklare hvilken rolle de spiller for ham.
(Dette er bare ment som litt inspirasjon og en slags forklaring på hva nærlesing kan gå ut på).
Viser 1 svar.
Flott, du inspirerer virkelig til lesestart :)