Å hjelp, Normans område ble for flink for meg! Flott språk og alt det der, men for mange litterære henvisninger til bøker jeg ikke har lest ble irriterende. Gikk og kjøpte en Janet Evanovich i stedet, bare på trass, for den har garantert ikke Kjærstad lest. Ikke veldig modent, men tilfredsstillende.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Viser 22 svar.

Jeg er litt todelt. Det er den første Kjærstadboken jeg noensinne har fullført. Og til tider likte jeg den. Men den ble veldig pretensiøs og overdrevet innimellom. Kommer ikke til å anbefale den til alle jeg kjenner, tror jeg.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg har hatt stor sans for Kjærstad. Jeg likte Erobrer-triologien veldig godt.
Men Normans område ble for sær.. Knapt halv-lest fikk biblioteket boka tilbake.. Hva i all verden skal område være?
Briljeringen med leste bøker ble altfor slitsom, det ble noe krampaktig over det etter mitt syn.
Kjærstad bruker så fenomenalt med anekdoter/digresjoner her at jeg føler det bare er forvirrende. Og hvorfor må det hoppes slik i tid? Beklager, jeg foretrekker en mere kronologisk rekkefølge på ting.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Kjærstad har 1001 Natt som et av sine store fortellertekniske forbilder. Denne eventyrsamlingen er som mange vet en rekke fortellinger flettet inn i hverandre. Noen liker denne fortellerstilen, andre liker den ikke. Uansett. Det holdt fortelleren i 1001 Natt i live. Av og til har jeg inntrykk av at det er dette som også gir livskraft til Kjærstads forfatterskap, som gjør ham større enn mange andre norske samtidsforfattere. Jeg fascineres av at han skaper tankeflukt og bruker assosiasjoner bevisst for å lede meg inn på nye tanker, slik hodet vårt ofte fungerer. Tenk bare på alle de tankespinn som foregår rett før vi sovner. Om vi bare kunne gripe tak i dem!

Begrepet område blir i romanen brukt på mange måter. For meg blir det et sted i livet der vi ønsker å være, eller kanskje heller et sted vi befinner oss, der vi føler oss hjemme. Eller det vi ubevisst lengter etter, dersom vi er i et "område" der vi er utilpass. Det kan være i et forhold, i et yrke, i en livssituasjon som er langt unna det vi egentlig ønsker. Det kan være noe så trivielt som det Finn Kalvik på 70-tallet kalte "å finne seg sjæl". Hovedpersonen i boka finner tilbake til naturen, finner fred med seg selv, finner kjærligheten. Er det ikke dette vi alle søker? Er dette vårt "område"? Eller er det storbylivet, berømmelsen, kulturen, statusen? Eller kanskje vårt "område" er selve flukten (tankeflukten?). Hvorfor leser vi bøker?

"Område" kan også være der vi som nasjon (vi "normenn") befinner oss kulturelt, der det norske samfunnet eller den norske litteraturen er akkurat nå. Eller enda mer universelt: Hvor vi alle egentlig er, altså det vi av og til aner bakenfor virkeligheten, det Kjærstad ofte søker etter i sine bøker og forsøker å gi oss et glimt av: Det egentlige i tilværelsen. Eller for å si det med bokas kjerneuttrykk: Det er mer. For det er alltid mer, ikke sant?

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Dette er et godt innlegg av Jan Fongen, selv om det selvfølhelig er umulig å gjengi hele budskapet fra en så stor roman, på alle vis, i et kort leserinnlegg her inne. Jeg er likevel ikke enig i konklusjonen, da jeg også er en av de som ikke falt for denne romanen. Jeg har lest alt av Kjærstad, og har flere ganger irritert meg over at han virker å variere så enormt i kvalitet. Jeg tror noe av det slyldes at han er ektremt ambisiøs, han er på mange måter en forfatter og leser som ligner på J. Norman fra denne boken. han er dyktig, stilsikker og har enormt mye kunnskap, også om ting Norman selv påstår han ikke kan noe om i møtet med Ingrid Kyrklund her. Men i Normans område blir det "bare" flinkt, det mangler det som sprenger fortellingen, som Kjærstad klarer bedre å balansere i andre bøker som Wergeland trilogien (deler av den i det minste), Speil og også til en viss grad i Jeg er brødrene Walker. Normans område mangler det ekstra som Vishnu tydeligvis har, eventuelt er det jeg som er en ordinær leser, jeg liker da også samtidlitteraruren fortsatt.

På flere måter minner denen boka meg om Tegn til kjærlighet. Jeg hatet den boka første gangen jeg leste den, mest på grunn av det stilistiske og klisjefylte i språket, men mente likevel det lå noe der. Ved annen gangs lesning syntes jeg den var fantastisk, hovedsaklig på grunn av drømmen eller ideen om å bruke en font til å gjennomlyse og skape ny mening i tekst. Både i Normans område og i Tegn til kjærlighet er det intertekstene som gir mest og mest spennende lesning og mening. Antyder jeg kanskje her at Kjærstad er en bedre leser enn forfatter? Jeg håper ikke det, for jeg tror jeg synes han er en av våre beste samtidsforfattere, og det er oftere seil enn sjokolade med hans bøker. Men jeg kan også vri på uttrykket som går igjen i boka denne gangen: det må være mer, ikke sant?

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Nærmer meg slutten på boken...han finner vel mer kjærlighet og lidenskap i lesingen; det er jo fortreffelig skildret. Også intens skildring av det som skjer i et forhold når det mister den første "besettelsen" og man begynner å irritere seg...synes dette nesten er den beste romanen jeg har lest av Kjærstad...interessant at han henvender seg direkte til leseren også. (Og så tror jeg han har lest Knausgård)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Han har nok lest Knausgård, Randi. Det er vel alle nærmest forpliktet til. Men jeg opplever at disse to samtidsforfatterne står langt fra hverandre litterært. Kjærstad dyrker fiksjonen og hevder direkte og indirekte i flere av bøkene sine at fiksjonen avslører tilværelsen bedre enn noen annen litterær form. Hvis du husker så gikk han også til torgs mot den hyllesten Knausgård fikk av et samlet kritikerkorps etter Min kamp 1. Mener å huske at han kalte dem ukritiske tilbedere og at dette skapte en del debatt også her inne.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Unnskyld at jeg spør...
Er virkelig ALLE forpliktet til å lese Knausgård???
Da har jeg ikke gjort min plikt - og jeg har IKKE tenkt å gjøre det!
For det første er vel ikke de ulike bok-anmeldelsene bare vas? Det ligger vel ofte noe i dem - spesielt når de kommer fra mange ulike hold.(Joda, jeg vet mange gav positiv omtale).
Og NETTOP derfor, vi har ulik smak som lesere. Det er vel egentlig greit?

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Det var på ingen måte min mening å antyde at alle bør lese Knausgård, Mari. Dersom du søker i tidligere diskusjoner om Min kamp her inne vil du finne at jeg nettopp i "kampens" hete ikke ønsket å lese bøkene hans. Nettopp fordi "alle burde lese ham". Og da jeg spurte hvorfor jeg burde lese ham, syntes jeg ikke at jeg fikk noen tilfredstillende svar. Min setning over bør derfor oppfattes som ironi, og absolutt ikke bokstavelig slik den står.

Og selvsagt har vi ulik smak når det gjelder litteratur. Ellers ville vi ikke hatt noen diskusjoner her inne. :)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

(Har vært bortreist uten pc.)
Dette var godt å høre... Jeg har ikke lest dine innlegg om Min kamp.
Jeg er også veldig klar på at de som liker Knausgård sine bøker - og andre bøker jeg ikke bryr meg om - må få lov til det. Hurra for ulik smak.
Ironi ,ja... DEN er ikke lett bestandig.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det sies at de gamle romere signaliserte med hånden i været når de skulle være ironiske. Dette forteller noe om hvor vanskelig det kan være å oppdage ironi. Og enda vanskeligere er det i skriftlig kommunikasjon, selv om smileansikter og flittig bruk av anførselstegn kan være med på å understreke riktig betydning. Nå er ikke dette så farlig i dag som i romertiden. Den gangen kunne en misforståelse under et bacchanal få dødelig utfall. :)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ja, du sier noe...
Jeg er veldig fasinert av kommunikasjon med tanke på at bare knapt 20% av vår kommunikasjon er verbal. Resten er "alt mulig annet rart", som gjør at vi tolker og TROR. Det blir da et spørsmål om å gi tilbakemelding slik at avsender har mulighet til å skjønne hva mottaker EGENTLIG har hørt/forstått.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ja, uff at jeg kunne glemme det...men interessant med denne litteraturbesettelsen i romanen. Jeg var nokså kritisk avventende i starten av boken, men jeg synes den utviklet seg i en meget positiv retning.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

For meg ble dette en god opplevelse på flere plan, slik god litteratur skal røre ved både følelser og intellekt. Kjenner meg godt igjen i litteraturbesettelsen og behovet for å komme seg vekk til et sted der naturen råder og kulturen er tilnærmet ikke-eksisterende.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Akkurat..det sterkeste her er stemningen jeg fornemmer, og den finner en streng i meg som blir til en samklang, nærmest en harmoisk akkord for å si det litt på det "sjelige" nivået...hmmm...

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du har jo et veldig greit, lærerikt og godt innlegg her.
Likevel, det har kanskje noe med dagens ståsted å gjøre, for pr idag klarer jeg ikke å gå inn i Kjærstad sitt filosofiske spor. (Akkurat nu er Alvteige en favoritt.)
Jeg ser likevel at Kjærstad sine bøker har virkelig høy kvalitet, men de er ikke lett tilgjengelige.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

De fleste seriøse og dyktige forfattere kan leses på ulike nivå. Jeg mener at Kjærstads seneste romaner kan leses som gode fortellinger uten nødvendig dybdeforståelse, men at det finnes flere lag som gjør lesingen enda mer interessant for dem som liker slike dybdedykk. Men som gode fortellinger mener jeg likevel bøkene holder mål og tilbyr lett tilgjengelig leserglede. Vi er alle ulike og oppfatter språk, tema, rytme og stil ulikt. Noen finner gjenklang i Kjærstad, andre i Alvteige. Noen hos begge og andre hos ingen av dem. :)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Har nylig begynt på denne...jeg liker faktisk alle hans litterære hentydninger...og det er jo naturlig i romanen også da med henblikk på hovedpersonens yrke.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Er så enig! Har akkurat startet på denne selv. Kjenner at dette er en bok som suger meg inn i stemningen fra første side, som jeg opplever at de fleste av Kjærstads bøker gjør. Gleder meg til resten av boken. Når det gjelder alle henvisniger til andre bøker og forfattere underveis, oppleves ikke dette forstyrrende eller negativt, men som inspirsasjon til ytrligere lesning. God lesning til dere alle!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ja, det er det jeg også har tenkt - forfatternavnene er der for å karakterisere Norman, ikke for å karakterisere Kjærstad. (Så ble det likevel litt mye av det noen ganger, men som virkemiddel, det ble litt for tydelig.)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ja, jeg ser hva du mener, og jeg hadde gledet meg til denne boka, for jeg liker Kjærstad, men denne gangen ble det for mye for meg. Men jeg fikk lyst til å lese om igjen Homo Falsus, som var en yndlingsbok for leeeenge siden...

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Helt enig med deg, Randi. Og man trenger ikke å ha lest alle bøkene forfatteren henviser til. Dersom man har lest noen av dem, gir det større dybde til fortellingen. Det er som med Murakami. Han henviser ofte til europeisk litteratur i sine romaner, men det skader ikke at vi ikke har lest dem. For meg inspirerer slik intertekstualitet mer til økt leserglede enn at det hemmer leseropplevelsen. Og Normanns Område handler tross alt om den kraften som ligger i litteraturen. På godt og på vondt.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Som med flere andre av bokomtalene her på bokelskere, går jeg litt i surr med denne. Fant at det allerede eksisterer fire tråder på denne. Men en god ting kan vel gjentas - sier derfor det samme som i en annen tråd: Denne romanen gir en "god opplevelse" å lese....en fin blanding av litteratur og kjærlighet i denne - innpakket i et vakkert språk. En estetisk nytelse å lytte til. Anders Ribu leser den med følelse. Jeg tror nesten det er det språklige som fenger mest hos meg her...og dessuten da at han snakker om alle disse andre romanene som jeg har lest opp gjennom årene; jeg finner liksom en samstemmighet her - for forfatteren ser ut til å ha opplevd noe av det samme som meg selv da jeg leste disse. Gjenkjenning er vel en viktig ingrediens for å like en bok også.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

LailamgeDolly DuckKetilDemeterEvaJulie StensethTove Obrestad WøienedgeofawordKirsten LundAnn ChristinmarithcBerit RHilde H HelsethTone HTor Arne DahlHarald KRune U. FurbergalpakkaHanne Kvernmo RyeTatiana WesserlingTine SundalPer LundTonjeTore HalsaTorill RevheimGunillaLena Risvik PaulsenJan-Olav SelforsTone SundlandEli HagelundGrete AastorpAnniken RøilIreneleserInger-LiseReadninggirl30Monica CarlsenJarmo LarsenStine SevilhaugTor-Arne Jensen