Madrid, året er 1840. Det er en av de første dagene i juni, tidlig på kvelden. Langs en trang, mørk gate kommer det noen gående. Dette smuget ligger i bydelen Segovia. Med sine omegner brer den seg vidt utover. Innenfor dens grenser ligger parker som Casa del Campo, Campo del Moro og Slottsparken; og spredt omkring i bydelen finner vi bryggerhus – en femten, tyve av dem; med navn som bryggerhuset Platero, bryggerhuset la Soledad eller bryggerhuset la Viuda, enkens –; vi finner teglverk med navn som el Escudero, eller de Zaldo, eller hertugen av Corbos’ teglverk; vi finner hager med navn som Barrafónhagen, Luzonahagen, Bornoshagen, Fagoagahagen; vertshus med navn som Ángel, Gilimóns og San Dámasos; her ligger Prestegården, Leirvaregården, Hestevogngården; og eremitthjemmene San Isodros eller Vår Frues. I utkanten av bydelen Segovia reiser gassverket seg.
Doña Inés (En historie om kjærlighet) av Azorín
Har vi levd i tidligere liv? En kunne si det slik at et tidligere liv, som jo vil være fullstendig borte fra vår bevissthet, av og til åpner en liten gløtt; lys fra et tidligere liv siver inn i livet nå; et glimt av bevissthet når oss fra en fjern, uklar fortid. Og da, i et øyeblikks visshet, i et øyeblikk fylt av angst og beven, føler vi at dette øyeblikket, dette nuet, det har vi allerede levd i, og disse tingene som vi her ser for første gang, dem har vi allerede opplevd i en tidligere eksistens.
I Lisboa finnes det en håndfull restauranter eller spisesteder i to etasjer; den første matsalen ser ut som en anstendig taverna, den andre, en halv trapp opp, har et like dystert og landsens preg som en restaurant i en landsby uten togstasjon. Disse øvre matsalene er lite besøkt bortsett fra på søndagene, og der støter man ofte på underlige fremtoninger, mennesker med pregløse ansikter, anonyme eksistenser.
Uroens bok av Fernando Pessoa
En kopp kaffe, en sigarett. Røkens aroma trenger inn i meg der jeg sitter med halvlukkede øyne i mitt dunkle værelse ... Jeg begjærer ikke mer av livet enn mine drømmer og dette ... Er det lite? Jeg vet ikke. Hvordan skal jeg kunne vite hva som er lite og hva som er mye?
Om formiddagen den toogtyvende, under mitt besøk hos Goethe som var fastsatt til halv to, minnet Riemer meg på å snakke på den ene side lavt, på den annen side likevel ikke for lavt med denne mannen, som nå etter hvert bare var blitt omtalt som nasjonens største og samtidig også den aller største blant alle tyskere frem til denne dag, for på den ene side hørte han nå noe nærmest skremmende tydelig, men noe annet hørte han ikke i det hele tatt, og man visste ikke hva han hørte og hva han ikke hørte, og selv om det vanskeligste i samtalen med ham som nå lå på dødsleiet og hele tiden mer eller mindre urørlig så bort mot vinduet, var å finne den passende lydstyrken i sin egen tale, var det vel mulig, fremfor alt ved hjelp av den aller største sanseoppmerksomhet, i denne samtalen som nå faktisk bare gjorde en trist, å finne nøyaktig den mellomposisjonen som passet til den ånd som nå synlig for alle var kommet til sitt endepunkt.
Goethe dauer av Thomas Bernhard
Oslo er en kjedelig by og menneskene der er åndløse, fullstendig uinteressante, som muligens alle nordmenn, det er en erfaring jeg riktignok gjorde langt senere, etter at jeg kom så langt nord som på høyde med Murmansk. En hunderase som inntil i dag har vært helt ukjent i Sentral-Europa, den såkalte elghunden, ble jeg kjent med der, dessuten er maten dårlig og den norske kunstsmaken nederdrektig.
Da jeg gikk av toget, fantes det bare én exit, i nord. Jeg
trasket hele veien rundt stasjonen, gjennom den gam-
melmodige, fredsommelige handlegaten langs toglinjen,
drikkesjapper, kolonialbutikker og risutsalg i stadig
reprise. Noen viste vei: Omsider kunne jeg stå ansikt til
ansikt med mine lengslers tre.
27. mai – Tønsberg – I dag fyller jeg femogfemti år. Det er en farlig, men også en latterlig alder for en mann.
På feil klode?: Dagbok 2004-2008 av Kjell Arild Pollestad
Språk er uttrykk for overenskomst mellom menneskene, og det store antall språk som finnes i verden, er det mest storslåtte monument som tenkes kan over lokalt selvstyre. Derfor sier italieneren suverent cane, grekeren skylos, engelskmannen dog, finnen koira og russeren sobaka. Vil vi snakke med dem, må vi bøye oss for deres ord. Det finnes ikke noe bedre bidrag til forståelse mellom mennesker enn å lære språk. Jo flere vi kan, desto større og rikere blir vår verden.
Hun slo øynene opp klokken fire om morgenen og tenkte: «I dag begynner du å forandre verden, Florita.»
Paradiset på det andre hjørnet av Mario Vargas Llosa
For den gode Schuff var kunstnere skapninger av en annen art, halvt engler, halvt djevler, vesensforskjellige fra vanlige mennesker. Kunstverk utgjorde en egen virkelighet, renere, mer fullkommen, mer velordnet, enn denne tarvelige og vulgære verdenen. Å få innpass i kunstens sfære var som å slippe inn i et annet liv, der ikke bare ånden, men også kroppen ble beriket og fikk nyte gjennom sansene.
På et sølvfat – innkjøpt etter tre generasjoners velstand – kommer laksen inn, stivnet i sin opprinnelige form. Kledd i sort, med hvite hansker, bærer en mann den lik et kongsbarn og presenterer den for hver enkelt mens tausheten ennå hersker over bordet. Det er ikke dannet å kommentere den.
Det man vet skal skje, har på sett og vis allerede skjedd, forventningene gjør noe mer enn bare å oppheve overraskelsene, de sløver følelsene, banaliserer dem, alt det man ønsket eller fryktet, har man allerede gjennomlevd mens man ønsket eller fryktet det.
Mens makten over Gaza hadde skiftet, og grensene hadde flyttet seg på de tilkjempede kartene, hadde havet ligget der, uberørt. Det hadde sett tiden passere millioner av mennesker, mens det selv hadde ligget og slått, uten å stoppe, som en klokke av bølger mot sanden.
Å skrive om tingene slik de er, prøve å fange en nyanse, en duft eller en lyd i ord, det er i grunnen som å spille Schubert i komponistens nærvær og vite at han kanskje sitter og flirer i mørket:
Det er grønt her. Ingen å se. Fred og ro.
En ravn, helt stille på en stolpe.
To sypresser vokser tett sammen.
Den tredje vokser for seg selv.
Denne sykepleieren er en veloppdragen mann fra en annen tid, han har vent seg til å bruke ordet setemuskelen istedenfor baken for ikke å gjøre damene brydd, og har nesten glemt den vanlige betegnelsen, så han sier setemuskel selv når han har med pasienter å gjøre som synes at baken ikke er annet enn latterlig språklig jåleri og foretrekker den ufine varianten rumpe.
Ettersom ingen vitner, hvis det da fantes noen, er blitt innkalt til disse høringene for å fortelle oss hva som skjedde, er det fullt forståelig om en eller annen spør hvordan man kan vite at alt dette skjedde slik og ikke på en annen måte, svaret må bli at alle fortellinger er som beretningene om verdens skapelse, ingen var der, ingen så det, men alle mennesker vet hva som hendte.
Lyset skiftet til gult. To av de forreste bilene akselererte før det ble rødt. Ved fotgjengerfeltet lyste bildet av den grønne mannen opp. De som stod og ventet begynte å krysse de hvite stripene som var malt på den svarte asfalten, det finnes ikke den ting som likner mindre på en sebra, men sebrastriper kalles de like fullt.
En beretning om blindhet av José Saramago
Det dominerende synet at tiden er en ustoppelig strøm der alt har sin presise begynnelse og sitt klart definerte forløp, har også satt seg fast i Slütters tenkning; allikevel er det, slik han blir klar over i mangt et lyst øyeblikk, snarere som om slutten nok står fast, men ikke den evigvarende nåtiden som vet å føre en dit. Det perfide, ufattelige nuet beveger seg i meandere, som en ektoplasmisk flagring, ut av alle kriker og kroker og flyter ukontrollerbart som en gass i alle tilværelsens retninger og neglisjerer da det ugjenkallelig enestående ved hvert av sine øyeblikk, også det følgende.
Under de lange hvite skyene, under den praktfulle solen, under det lyse firmamentet var først en langtrukken tuting å høre, så ringte skipsklokken inntrengende til middag, og en malayisk boy gikk stille og på lette føtter bortover overdekket, for med et varsomt trykk på skulderen å vekke de passasjerene som hadde sovnet igjen rett etter den overdådige frokosten.
Imperium av Christian Kracht