Dette er ikke valgfritt. Det avhenger om verbet er knyttet til et direkte eller indirekte objekt.
På kabbalismens tre, som først ble beskrevet i Spania på 1200-tallet, tenker man seg at de greinene om vokser nedover, er betingelser for sjelens liv, som blir stadig tydeligere og mer synlig etter hvert som det kommer nedover. Jo lavere det kommer, desto vanskeligere har vi for å gripe meningen i det, ifølge Charles Ponce, som står bak en av de siste psykologiske tolkningene av Kabbala. Som han sier, er ikke de høyeste områdene og symbolene så okkulte som de timelige: "føttene er og blir et mysterium". Det er lett å se de etiske implikasjonene av dette "opp-ned" bildet: Et menneskes befatning med verden er et tegn på åndens nedstigning. Dyd består i å vise respekt for det lave, gjennom for eksempel ydmykhet, veldedighet, undervisning og gjennom ikke å være "høy på pæra".
Så lenge kulturen ikke anerkjenner at det det er legitimt å vokse ned, kjemper hvert menneske i blinde for å forstå det svarte og smertefulle som sjelen trenger for å komme ned i livet.
Organiske bilder av vekst følger det mest yndede symbolet for menneskelivet, treet, men jeg snur treet på hodet. Min vekstmodell har røttene i himmelen og er bygd på tanken om en gradvis nedstigning mot menneskelivet. Dette er Treet i Kabbala i den jødiske, og også den kristne mystiske tradisjonen.
Usedvanlige mennesker vekker oppsikt, de leder oss, de advarer oss, der de står i fantasiens kriker og kroker som statuer over storhet, personifikasjoner til beundring og sorg, og de hjelper oss å bære det som kommer til oss, slik det kom til dem. De gir livene våre en fantasidimensjon. Det er det vi er på jakt etter når vi kjøper biografier og leser berømthetenes hemmelige betroelser, om deres hell, deres feil og deres sladder. Vi gjør det ikke for å trekke dem ned på vårt nivå, men for å løfte vårt eget og gjøre vår egen verden mindre umulig gjennom kjennskap til deres. Uten disse eksemplene på daimonen har vi ingen andre kategorier for det usedvanlige enn den diagnostiske psykopatologiens.
Disse personifikasjonene av sterk fantasi brenner seg rett inn i sjelen og er dens lærere. Ikke bare helten og heltedyrkelsen, men også tragiske figurer, skjønnheter og klovner og gamle kjerringer og kjekke førsteelskere. Usedvanlige mennesker viser dramatiske overdrivelser av karaktertrekk, noe som hører hjemme i den romantiske tradisjonen. Når denne tradisjonens storslagenhet - og dens persongalleri av galninger, elskende og poeter - blir valset flatt av likhetstanken og dekonstruert av akademisk kynisme eller avskrevet som grandiositet av psykoanalytiske diagnostikere, da fylles tomrommet i kulturen av popstjerne-okkupanter, bakvaskede storkarer og Batman - sivilisasjonen står tilbake med bare jukseberømtheter til å forme sin kultur etter.
Barn blir ofret for Saturn-Molok, som i de gamle kulturene ved Middelhavet. De er også syndebukker for den vitenskapelige frykten for avvik, overdrivelser og slike bevegelser i fantasien som rokker ved paradigmene, og som først viser seg i det nye - det vil si hos de unge. Det som alt foregår ved våre "sentre for mental helse", der man deler ut medisiner med mindre skam enn kondomer, ville trolig ha lammet hvert eneste av de usedvanlige menneskene som vi forteller om i denne boken, alt mens de var barn.
Plotin (205-270 e. Kr), den største senere platonikeren, forklarer at vi selv har valgt den kroppen, de foreldrene, det stedet og de omstendighetene som passet til sjelen, og som ifølge myten hører til dens nødvendighet. Dette medfører at omstendighetene, også kroppen min og mine foreldre, som jeg kanskje forbanner, er valgt av min egen sjel - og dette forstår jeg ikke fordi jeg har glemt det.
For at vi ikke skal glemme forteller Platon oss myten, og helt til slutt sier han at ved å ta vare på myten kan vi bedre ta vare på oss selv slik at det går oss godt. Myten har med andre ord en forløsende psykologisk virkning, og en psykologi som tar utgangspunkt i den, kan inspirere til et liv som bygger på den.
Myten har også praktiske følger. Den mest praktiske er å gå inn for de tankene som myten impliserer når du betrakter din egen livshistorie - tanker om kall, om sjel, om daimon, om skjebne, om nødvendighet, som alle sammen skal utforskes i løpet av de følgende sidene. Og myten impliserer at vi må være svært oppmerksomme med tanke på barndommen for å få tidlige glimt av daimonen i aksjon, for å få tak i det den vil frem til og ikke stenge veien for den. Flere praktiske følger viser seg raskt: a) anerkjenn kallet som et primært faktum i menneskelivet, b) juster livet deretter, c) finn den felles meningen som gjør at du ser at tilfeldighetene - inkludert hjertesorgen og de naturlige slagene som livet gir - inngår i bildets mønster, er nødvendige for det og er med på å gjøre det fullstendig.
Fra begynnelsen av må vi gjøre det klart at innenfor hovedparadigmet for dagens forståelse av et menneskeliv - samspillet mellom gener og miljø - er det noe helt essensielt som går tapt: det egenartede som du opplever som deg selv. Ved å godta tanken om at jeg er et produkt av en subtil avveining mellom arvelige og sosiale krefter, reduserer jeg meg selv til et resultat. Jo mer livet mitt forklares gjennom noe som allerede lå i kromosomene mine, gjennom hva foreldrene mine gjorde og ikke gjorde, og gjennom mine tidlige barneår som for lengst er tilbakelagt, jo mer er historien min en offerhistorie.
Gi meg de rene og ranke, de faste og sterke menn,
de som har tålmod og vilje og aldri i livet går hen
og selger min store tanke, men kjemper til døden for den.
Gi meg de kolde og kloke, som kjenner min virkelighet.
Bedre enn mange som sier de tror, trenger jeg noen som vet.
Intet er mere som skrift i sand enn løfter om kjærlighet.
Gi meg de bitre og steile, som ikke har frykt i sitt blikk.
Gi meg de gudløse stolte, som ikke har trang til mystikk,
men dristig vil skape en himmel efter sin egen skikk.
Gi meg de brendende hjerter, som aldri gir tapt for tvil,
som aldri kan kues av mismot og trues av sorger til hvil,
men møter hver seier, hvert nederlag med det samme usårlige smil.
Ja gi meg de beste blandt dere, og jeg skal gi dere alt.
Ingen kan vite før seiren er min hvor meget det virkelig gjaldt.
Kan hende det gjelder å redde vår jord. De beste blandt dere er kalt.
Forfatter: Rudolf Nilsen
Utgitt: På gjensyn : Ny Tid, 1926, Oslo
Hihi, hadde det enda vært så vel, Jostein!
Hehe, bøker og løsøre må jeg ta sjøl, men får hjelp med møblene og hvitevarene av farsan med varebil ;-) Skal tross alt ha den forbaskede vaskemaskinen manøvrert ut av et trangt, knøttlite bad hvor vasken nesten er rett innenfor døra... Vi var 3 da den skulle inn... o.0
Holder på med flytting, blitt drit forkjøla og har liten tid til å lese, men Oppløsning av C. J. Sansom ligger med bokmerket snaut halvveis siden fredag...
Har 3 bøker av Jared Diamond og begynt litt i alle tre. Det er bare det at dette er "fordøyelsesstoff" og har ikke funnet tiden til dypere studier. Våpen, pest og stål på norsk. Har endt opp med å kjøpe de norske utgavene, ettersom jeg fant på tilbud.
Forbausende mange som ER overtroiske...
Jeg så den på tv, for alt som var å se hjemme var at snøværet ble litt tussmørkt da formørkelsen ble total. Tok bilde av tv-skjermen og fikk forbausende godt resultat... hehehe
Endte opp med å skrive til NRK Troms på fb og syte litt over dårlig oppmerksomhet under filming i Tromsø og skryte av teamet på Svalbard. Stilte også spørsmål om den mørke prikken som var synlig på solskiva fram til månen dekket den, for jeg fikk ikke klart for meg om det var Merkur eller en solflekk...
Har en filleonkel som er født fredag 13de. Han har hatt en mengde mer eller mindre alvorlige uhell på forskjellige fredag 13, bl. a. utforkjøring med bil, brukket bein på skitur, styrte med paraglider, få bistikk-allergireaksjon og bli sparket av en hest. Ramle i septikkummen mens den ble tømt, det var imidlertid broren hans... Ingen av dem er noe mer overtroiske heller. Jeg har aldri hatt uhell fredag 13., så hvorfor frykte dagen? Min assosiasjon nr.1 for dagen er Agatha Christies "lukkede rom"-gåter hvor selskapet hadde 13 til bords slik som under nattverden, etc. Statistisk sett vil jeg tro det skjer flere uhell den dagen fordi det er en fredag. Joda, det stemmer at det er flere uhell, leste noen tall fra forsikringsselskaper her for noen mnd siden, jeg tror de overtroiske blir anspente og gjør seg sjøl mer utsatt for uhell. Eller det ville skjedd uansett dato...
Hehe, har sansen for Kjell Aukrust. Leste en gang i tiden en biografi om ham. Alt på Alvdal-dialekt. Det fortelles at i barndommen hadde han spurt: "- Du far, er det fa'li' å skjæra ta sej hue'? "- ...je å mor lurer litt på dej vi, Kjell," var svaret.
Hmm... hva betyr det? Jeg er tilbøyelig til å tenke at slike anmeldere slår om seg med ord de ikke helt vet hva innebærer, så trekker jeg på skuldrene og tenker at ting kan analyseres i hjel.
Er du interessert i avsnobbete teknikker forfatterne bruker, kan du jo også lese Hans Olav Brenners intervjuer i Om å skrive. Det er en mann som forstår innholdet i bøkene, stiller vettuge spørsmål og lar være å flotte seg overfor publikum fordi han innser hvor tåpelig det ser ut.
Ja, jeg tror på ordene,
og jeg tror på ordenes evne til å formidle,
beskrivelser, refleksjoner, meninger,
alle disse ordene
som bærer sekker på ryggen,
vesker over skuldrene, under armene.
De viktige ordene, de store ordene
som står der på arket
som søyler i setningen, holder taket oppe,
løfter himlingen helt opp i skyene,
vegger av ord og bærebjelker,
ord hugget i marmor, støpt i bronse.
Men også de små ordene tror jeg på,
de enkle, hverdagslige ordene
som ingen ser,
som hjelper til, som støtter opp,
som holder verden i gang,
lar setningene folde seg ut
i all sin prakt.
Forfatter: Gro Dahle
Utgitt: Utdrag fra Tre trosbekjennelser
Nei, det er ikke sykelig før man har a) økonomiske problemer pga bøker eller b) sosiale problemer pga bøker...
Men mye lesing har jo den morsomme bieffekt at man aldri går tom for ting å snakke om i sosialt samvær med andre. De jeg har vanskeligst for å snakke med er overfladiske mennesker som aldri grunner over ei bok.
Foreløpig kjøpestopp her nå pga mange nyanskaffelser og... flytting... som gretemor sier, det er bare da man har for mange bøker...
Frykter man å gå tom for bøker er man abibliofil...