Dette har ingenting med religion å gjøre.
Dette har vært en grusom 13. fredag - nesten 140 drep i Paris i natt.
Hva om genet som utløser Aspergers er en mutasjon for å forbedre menneskeheten? Ganske mange Aspergere er intelligente og polymekaniske - altså flinke i mange ting, ikke bare én ting. Hvorfor kåle til noe naturen sannsynligvis har en hensikt med?
Som rennande vatn kan opne seg
midt i den isande snøflata
kan også vi stundom opne oss
for einannan:
Kaldt.
Livs-reddande.
Forfatter: Arne Ruset
Utgitt: Henta frå samlinga «Kunsten å stupe inn i ein by», Samlaget 1982.
We have shown them that any problem can be solved between people if only they can trust each other. That is all it needs, no?
They fight a war and they don't know what for. Isn't that crazy?How can one man kill another and not really know the reason why he does it, except that the other man wars a different colour uniform and speaks another language?
Rundt skal det vere:
Bæret drua tomaten poteta
eplet appelsinen melonen månen jorda og sola,
alle er runde på ein
eller annan måte
som er den same måten.
Brilleglasmåten.
Er det berre eit påfunn er det
litt fantasilaust.
Takke meg til den kantete boka.
Linjene går beint ut kvar for seg
gong etter gong,
ingen av dei vender tilbake til seg sjølve.
Anten går dei vidare eller så er dei slutt.
Forfatter: Einar Økland
Utgitt: Frå samlinga «Svarte norske - vers samla og spreidde». Det Norske Samlaget 1977
Den kvite mannen teikna ein liten sirkel i sanda
og sa til den raude mannen: «Dette er det indianarane
veit», og mens han teikna ein stor sirkel rundt den
vesle, sa han: «Dette er det den kvite mannen veit.»
Indianaren tok pinnen og drog ein diger
ring rundt begge sirklane: «Dette er det den
kvite mannen og indianaren ikkje veit noko om.»
Forfatter: Carl Sandburg
Utgitt: Gjendikta av Eva Jensen. Henta frå samlinga «Små heimar», Nordsjøforlaget 2013
Hørte du om han som krysset
Niagarafossen på line?
Det var strengt tatt ikke nødvendig
Lenger opp kunne han kommet over med båt
Alle vil mer enn å spise
Naboens bestemor strikket dukkeklær
bunader med brodert veske
brudepikekjoler og skiantrekk
Pinnene gikk hverdag og helg
Det måtte gå galt. Hun serverte mannen
stekt matrosdress
Forfatter: Annabelle Despard
Utgitt: Hentet fra samlingen «Ved helt riktig måne», Cappelen Damm, 2015
Ei nydelig lita bok, med små underlige faktaopplysninger vevd sammen med historier om en hovedperson som sørger. Og boka har en nydelig tittel!
Se på’n
når den er nesten hel
Den ser deg
når du legger deg ned
og lengter
uten sjans
Se på’n
når den er skikkelig blå
bare for å se på lyset
som når man lar TV’n stå på
Blue moon
helt til det ikke
er non tvil
Blue moon baby
Altfor kul
til å dø en gang til
Forfatter: Anders Brenno
Utgitt: Hentet fra samlingen «Vampire Yeah», Aschehoug 2015
Bare til morsan!!! Andre er det slutt for...
"The love bite on my neck could one day be replaced by a rope burn."
Seeing all things purely as symbols leads to a state comparable to schizophrenia, in which all things resonate with meaning yet nothing has a clear signification. On the other hand, to banish the symbolic in order to see all things merely as signs, as recommended by reductive materialism, is to remove the dimension of meaning from our picture of the universe. The resulting state of being is the moral abyss of the psychopath.
Perhaps the use of the future tense in the phrase "beauty will save the world" does not refer to a historic eventuality so much as a moment beyond chronological time, a virtual event always in the process of happening yet never fully consummated. Perhaps the world has already been saved in beauty, and always has been. Is this the secret of art, whose power is to transmute moments in time so as to lay bare the eternity that inhabits them?
We need a faith to restore our capacity to feel, to affect and be affected with the same passionate intensity as our forebears, whose powers of feeling astound us so in the records and art of the past. The death of affect, to borrow a phrase from J.G. Ballard, is the true catastrophe of our spectral age, our spiritual Hiroshima. It makes questions such as whether life's riddles are answered at the Vatican, in Tibet, or by the Large Hadron Collider utterly meaningless, since it removes the ground we need to pose such questions in the first place. Neither religion nor science can give us back the ground. Only the imagination can. Only art can mend the rupture of the soul and the world, the body and the earth.
We have all met people who embody the New in their actions and words. We have all at one time or another done something so spontaneous and authentic that it suddenly revealed to us the wild potentialities that lie beyond habit and convention. The argument can be made that every mad, unwarranted act of love, becoming, or true self-giving is literally a work of art.
Creativity is freedom's most primal expression, though not the freedom we were sold under the banner of democracy. True freedom is less a license to do as one pleases than the power to be what one has no choice but to be, the capacity to follow one's inmost desire.
To create is to free oneself from the dialectical binds that keep the ideological in place. Thus, every act of creation is an act of resistance.
Since experiencing a work of art is as creative an activity as making one, idiology is not the prerogative of artists. In fact, trusting one's own experience over the dictates of Consensus may be all that is required to speak of artistic creation. While apolitical in itself, artistic creation becomes revolutionary the moment it is actualized in the world, because it transcends all that has been given as self-evident and calls on us to question and to seek.