And all their talk and all their behaviour was sham, they were dressed up creatures.
She was in some other land, some other world, where the old restraints had dissolved and vanished, where one moved freely, not afraid of one's fellow men, nor wary, nor on the defensive, but calm, indifferent, at one's ease. [...]. The bonds of the world were broken. This world of England had vanished away
She did not see how lambs could love. Lambs could only be loved. They could only be afraid, and tremblingly submit to fear, and become sacrificial; or they could submit to love, and become beloveds. In both they were passive.
He never forgot seeing her as she lay naked on the bed, when he was unfastening his collar. First he saw only her beauty, and was blind with it. She had the most beautiful hips he had ever imagined. He stood unable to move or speak, looking at her, and threw off his things. And then, as he went forward to her, her hands lifted in a little pleading movement, and he looked at her face, and stopped. Her big brown eyes were watching him, still and resigned and loving; she lay as if she had given herself up to sacrifice: there was her body for him; but the look at the back of her eyes, like a creature awaiting immolation, arrested him, and all his blood fell back.
En jeg glemte av og som jeg tror er verdt å nevne, er jesuitten Leo Naptha i Trolldomsfjellet. Kanskje han ikke er en tydelig skurk, men iallfall helt klart farlig, en fiende av både humanisme og av liv. Jeg ser ikke at du har lest noe av Mann, og der har du mye å se frem til. Trolldomsfjellet er da et flott sted å begynne, vil jeg si, men kanskje litt Nietzsche innabords ville gjort møtet enda rikere. Tragediens fødsel f.eks.
Jeg synes det er merkelig hvor få det er som har svart deg i denne tråden, men det er kanskje pga. sommerferie. Jeg håper det blir flere: jeg tror det ennå finnes mye usagt. Denne posten får tjene som 'bump'!
Enig med deg i omtalen av denne boka, Rose-Marie.
Jeg vil heller ikke kalle den for et mesterverk. Men lettlest er den; her er det ikke mye å gruble over mellom linjene, - og veldig fort utlest på en lat og varm sommerferiedag, da min hjerne og kropp går på halv maskin på grunn av pollenallergi.
Temaet er viktig nok, når det gjelder jentebarn i India, som ikke er verdt noe, som fremdeles mange steder blir drept like etter fødselen, den enorme fattigdommen i de store slumområdene i storbyene, dit folk reiser fra landsbygda for å "finne lykken" (les: finne seg en god jobb og bli rike), og når det gjelder kulturforskjellene mellom landene i Asia og Vesten.
Syns nok at livet i Amerika ble malt litt for ensidig rosenrødt, - det samme med den lykkelige indiske storfamilien.
Sånn er jo ofte virkeligheten! Vi får som regel ikke svar på absolutt alle spørsmål/gåter/hendelser. Noen ganger skjer ting uten at det finnes vitner, og noen ganger må vi bare godta at det ikke finnes tilfredsstillende svar... - Noen ganger må vi bare godta at vi ikke får noen svar i det hele tatt. - Noen ganger må vi fortsette å lure på hva som egentlig skjedde, og dette kan trigge fantasien. Vi kan lage svarene selv...
Ellers mener jeg at Elskede Poona er den boka fra Karin Fossum som er den mest rørende og triste hun har skrevet. Umulig å lese uten å bli berørt, grepet og engasjert i dette vakre kjærlighetsforholdet, - som endte så usigelig sørgelig...
Joda, jeg har lest og jeg har lest. Ser at boka har fått en del god kritikk her. Vet ikke helt, jeg... Må vel si at dette ikke var den helt STORE leseopplevelsen. Men som et historisk innblikk i britenes overherredømme over India, har den en viss verdi.
Jeg ble mye mer fenget og engasjert av den fargerike opplevelsen det var å lese Shantaram av Gregory David Roberts. Men det er jo en helt ANNEN historie!
Det er det folk alltid sier. Et meningsløst mord. Som om du kunne begå et meningsfullt mord.
Jeg kan ikke dy meg for å komme med rødblyanten, for her er det en feilskriving som gir et temmelig feil inntrykk:
De ble drevet inn i spesiallagde rom, med spedbarna sine i armene, gjennombløtt med paradis (?) og tent på for ærens skyld.
Hvordan er det å være gjennombløtt med "paradis", tro?
Det skal selvfølgelig være:
"De ble drevet inn i spesiallagde rom, med spedbarna sine i armene, gjennombløtt med parafin og tent på for ærens skyld."
Men er ikke han fyren i No Country for Old Men en sosiopat? Det kommer vel med jobben! - men nå gjør jeg det vanskelig igjen. The Joker er jeg imidlertid enig i. Som Kierkegaard vittig og jeg tror korrekt presiserer et sted: det er ikke lediggang som er roten til alt ondt, men kjedsomhet. Jeg vil forresten anbefale Kierkegaard over Sartre any day!
Og Alex DeLarge er herlig, om enn jeg bare kjenner ham gjennom Kubrick.
Nei, du har nok rett hva angår Dorian Gray. Det er rart, jeg leste den for noen år siden, og av en eller annen grunn er det eneste jeg husker sitatene fra den. Men det handler åpenbart om en mann som kan leve og handle uten (iallfall umiddelbare) konsekvenser, slik som når typen i American Psycho dreper uteliggere for moro. Hva gjør det med et menneske? Ikke en eksistensialistisk skurk, men i det minste eksistensielt interessant. Et slags 'companion piece' er kanskje Fellinis La Dolce Vita. Kjenner du til den? Lettferdighet, dekadanse (da særlig aristokratiets), konsekvenser av et liv uten kanskje tilbørlig alvor og beslutning. Jeg reduserer en fin film ved å prøve å si noen ord om den, så jeg skal la være.
May the road rise to meet you.
May the wind be always at your back.
May the sun shine warm upon your face.
May the rains fall soft upon your fields.
And ‘til we meet again,
May God hold you in the palm of His hand.
Eksistensialisten som skurk, hmmm, nei det er ikke lett, for det meste eksistensialistiske/opprørske er jo satt i førsteperson. Det er mange tanker som må vises frem og overveies. En skurk er gjerne satt i romanen for å motarbeide protagonisten eller for å føre protagonisten frem til grensen, grensen av en selv og det en kan tåle (angst og overlevelse), men dette vet du naturligvis allerede, - du har lest bøker og sett film. Straks en skurk fascinerer oss har skurken antakelig beveget seg bort fra ren ondskap og ubetvilelig umoral (selv om jeg må si at jeg kan begeistres av slike idiotisk ondskapsfulle fyrer i 80-tallsfilm). De tvinner ikke barten, men følger sin egen moral, så å si. Ozymandias i Watchmen f.eks. Nietzscheanske skikkelser gjerne.
Men når du sier eksistensialist og forvirret, blir det flere muligheter, for da mener du vel egentlig nihilisten. Der kan du plassere The Joker eller noe litt mer blindt: Frank Booth i Blue Velvet. Jeg vet faen ikke hvorfor jeg ikke kommer på flere (trøtt og 25 varmegrader?), det er en nesten utømmelig kilde, men avhenger kanskje av hvor streng man vil være i utplukkingen.
Et nytt eksempel falt ut av kaninhatten: Dorian Gray.
Jeg har lest et par Sherlock Holmes-historier, men har ikke løpt inn i Moriarty ennå, så det kan jeg ikke svare på. Jeg tror likevel serien tok seg noen friheter da de skrev ham som en slags artig galning.
Jeg vet jeg gjør det vanskelig for deg, og det er ikke meningen. Hvis det er eksistensialistisk litteratur du er på utkikk etter, kan jeg vise til en liste jeg laget her på forumet for en hundre år tilbake da jeg var mer fjollete enn jeg er idag og leste litt for mye misantropisk litteratur. Som 'gode samfunnsborgere' er vel selv en antihelt egentlig en skurk, er han ikke, så hva er forskjellen? Neida. Men antihelten er problematisk, og det er dét som er fint. Her er en link, og bær over med den teite beskrivelsen:
https://bokelskere.no/lister/59707/
Ahab i Moby Dick? Men om han faktisk er en skurk, er en diskusjon i seg selv. Satan i Paradise Lost er kanskje det første eksempelet i litteraturhistorien (iallfall hvis vi utelukker Shakespeare, f.eks. Edmund i King Lear), men også der har vi mer en helt. Det beste eksemplet jeg kan tenke meg i farten er Kurtz i Heart of Darkness. Jeg kommer vel på flere etterhvert. Det kjeder meg at jeg ikke kommer i hug noen ferskere!
Men så er det et spørsmål om du leter etter rene skurker à la Moriarty eller antihelter à la Raskolnikov.
Vel, ikke vær så sikker på det. Min vei inn i litteratur gikk via fantasy, tegneserier og Conan, og fra der er det vel ikke langt til science fiction. Er det mulig å vokse opp idag og ikke like sci-fi? Jeg vil kalle meg selv en Star Trek-fan, og da snakker jeg ikke om J. J. Abrams sitt tull. Solaris av Tarkovskij er noe av det beste jeg har sett, for ikke å nevne alt som finnes av gull fra 80-tallet. Sci-fi er en fin sjanger, jeg har bare vært treig med å lese det. Men nok bevisførsel. Jeg pekte imidlertid på en likhet i lyrikk: Eliot, Shelley, Yeats, Dylan Thomas, Hughes.
Jeg tror ikke jeg vil kalle den for den beste boka jeg har lest i juni, pga stiv konkurranse, men jeg vil allikevel trekke den frem, siden folk ikke synes å vite av den. Den heter Dersu Uzala, eller Dersu, stifinneren, og er skrevet av Vladimir Arsenjev. Jeg ble først kjent med den gjennom Akira Kurosawas filmatisering, som jeg setter stor pris på, og en dag var jeg heldig å snuble over boka på et antikvariat – til bare 10 kroner. Boka er memoarene til Arsenjev fra tre ekspedisjoner til taigaen mellom Russland og Kina (han tegnet kart og studerte dyrelivet, ca 1902-1907), hvor han møter en innfødt jeger og fangstmann ved navn Dersu. Mye av boka skildrer det rørende vennskapet, båndet og respekten som snart utvikler seg dem imellom, og ikke minst forskjellen mellom sivilisasjonen og villmarken, hvor da mennesket er det farligste dyret. Den var trivelig, godt skrevet, og er dessuten en rik kilde på lærdom om været, fjelliv og overlevelse. Den er absolutt å anbefale hvis man som meg har noe nær en 'Walden'-lengsel, til et fritt liv utendørs, eller om man bare liker å traske ute og nyte luften, stillheten og bekkeskvulpet.
Fuglenes morgenkvitter var matte toner for Françoise.
Veien til Guermantes, Marcel Proust.
Jeg beklager også, da. Og som et plaster: Jeg har lagt ham til for lengst.
Mari, du og jeg er i stor grad samstemte om poesi, noe jeg har lagt merke til og husker fra tidligere diskusjoner og fra det terningkastene her på forumet forteller. Rimbereid er en dikter jeg selvsagt har hørt om og hørt lovprist, og jeg har også lest litt av ham selv: Orgelsjøen og Herbarium. Ingen av dem hadde jeg noe særlig sans for, jeg ble ikke rørt på den måten du sier du rørtes av Solaris Korrigert, en bok jeg har hatt på ønskelisten min lenge. Men jeg tror disse samlingene er ulike, så jeg skal gi Solaris en sjanse, kanskje allerede nå i sommer pga. din anbefaling; det synes den å være verdt.
Jeg ser ikke ut til å få sove i natt. Men takk skal du ha for all denne informasjonen!