Han hadde bodd nordpå og hadde lært at om man bare gikk rundt grøten, fikk man aldri smake på den. Et ordtak han sikkert hadde funnet på selv.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ingen hemlighet at jeg er noe svak for seilskuter, om ikke i virkelighet så hvertfall som litterært grep. Denne gang er det journalist og dokumentarist David Grann som har gravd frem den smått utrolige historien om The Wager, del av en britisk armada som på tidlig 1700-tall var på jakt etter en spansk skute lastet med GULL!

Det går jo så fryktelig på trynet med hele armadaen, men aller verst går det med gjengen på The Wager. Nå frister det å gå gjennom et par slides med ledelsesteori her, for ikke bare har skipets ledelse hoppet over alle ledd av kvalitets- og kompetansekontroll, men de rammes også av kritisk systemsvikt. Men slik er det når ledelsesposisjoner tildeles etter hvor mye dyrket mark en eier.

Det er en historie hvor det stakkars mannskapet befinner seg i en rekke rimelig grimme situasjoner, og som senere har inspirert forfattere som Robert Luis Stevenson og Herman Mellville. Snart også filmatisert av Martin Scorsese med gjett-én-gang i hovedrollen.

Satt opp mot andre episke kullseilaser er fortellingen å snuser på øverste halvdel av tabellen. Den er ikke riktig så episk som Medusas Flåte, Endurance, eller Foresters serie om Hornblower. Men nå kjemper også Grann i en liga med sterk konkurranse.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Siden dette er i Fantasy-kategorien må en aldri lese en bok før en har fått full oversikt over forfatterens bibliografi gjerne med tilhørende verdens- og stjernekart og oversikt over de ulike leire av tilhengere samt hva slags rekkefølge de anbefaler eller krever.

I The Crown Tower møter vi soldaten Hadrian, han med litt overutviklet moralsk kompass, og etterhvert Royce, han tyven og snikmorderen helt uten kompass i det hele tatt. Dette tokløveret skal det vise seg allerede er skrevet en hel bokserie om, mens denne boken, og påfølgende serie tar for seg de første eventyr.

Tiltross for å være rimelig motpolete, blir de ansatt for å tyvlåne en bok fra et høyt og godt bevoktet tårn. Typisk. Bibliotekene hadde på den tiden liten sans for universell utforming for å sikre rullestolbrukere tilgang. En må nesten spørre seg om bøkene i dette tårnet egentlig er til utlån.

Parallelt med Hadrians strev med å hindre Royce å snikmorde alle han ser, møter vi Gwen, entrepenør i et slags Deadwood-aktig western-landskap. Og bare med noen helt forsiktige drypp fra Gwen blir denne historien plassert i fantasy-sjangeren.

Kort oppsummert er dette som om Abercrombie skulle ha skrevet Locke Lamora-bøkene, og med kulisser fra middelalderen og Deadwood. Det fungerer egentlig veldig bra, spesielt samspillet mellom den hyggelige Hadrian og uhyggelige Royce. Bare 14 bøker om disse to så den er grei.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sullivan fiser videre med sin Riyria krønike hvor den greie soldaten og den ugreie tyven traver inn og ut av solnedgangen.

Nå som de har akseptert hverandres eksistens, og til og med kan være i samme rom samtidig, finner de ut at de like gjerne kan tjene penger sammen óg. Spesielt siden de var så heldige å overleve bok nummer en.

Samtidig ikke langt unna er en stallgutt forelsket i en prinsesse, noe som sikkert er en forbrytelse i seg selv. Han skal vistnok bli soldat, men har hverken fått trening eller utstyr. Skal si han er populær å plukke på av de større guttene!

Det blir litt ugreit for Ruben en periode, det må være lov å si, men det blir litt ugreit for kongefamilien óg, som tilfeldigvis bor på samme sted som Ruben stall. Her ligger det godt tilrette for både forviklinger og snikmord.

Sullivan investerer godt i denne sidehistorien om Ruben, og igjen trekker jeg linjer mot Abercrombie, for det er mørkt og skittent, og bare noen ytterst små dryss av det en kaller fantasy. Akkurat slik jeg liker det.

Jeg gir denne tre av fire hoder på stake, så er jeg spent på om Sullivan fortsetter med den stigende formkurven.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Serien om superbestevennene i hele verden, soldaten Hadrian og tyven Royce fortsetter, denne gang skal de redde en dame fra et attentat, ved å fortelle sine oppdragsgivere hvordan de ville gjennomført det. Mon tro om det går galt!

Royce og Hadrian blir helt månebedåtten av hvor dårlige de tidligere attentatforsøkene har vært, sammen legger de ned faglig forankret plan for snikmord hvor detaljer som rekruttering, innkjøp og logistikk er inkludert i pakken. Godt fornøyd kan søke honorar. Om ikke, hun dama som skal drepes, er ikke hun ganske digg egentlig?

Royce og Hadrian bestemmer seg for å involvere seg i den vakre dødsdømte skjebne, noe oppdragsgiverene egentlig ikke ønsker å betale for. Faktisk synes de at dette bare skaper unødige forviklinger og det som skulle bli lette penger for våre to venner, blir plutselig penger veldig vanskelig å få tak i. Ja, om de i det hele tatt overlever.

Denne gang kaster ikke Sullivan bort tiden med å dykke dypere ned i historiens karakterer, her må handlingen settes i gang, heller før enn senere, først og fremst fint for den som starter en bok for å bli ferdig med den så snart som mulig.

Det er tydelig sidequest-tendenser over denne boka, for selv om den gir litt mer bakgrunn om både hovedpersoner og verdenen rundt, virker den å være heller lite investert i og tilbyr heller lite av verdi til forfatterens Riyria krønike. En kan faktisk si at den like greit kan hoppes over, og for en periode hvertfall hopper jeg over de neste bøkene i serien óg. Streng tatt, andre bøker må leses også.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bok nr. 6 i Jomsviking-serien og tidligere trell Torstein Knarresmed får flere og flere fiender jo dypere ned i serien en leser. Det har jo naturlig sammenheng med at Torstein lever under kristningen av Norge, noe han ikke lever godt med.

Videre skal han i tillegg til å være høvding for jomsvikingene også være tenåringspappa, og oboi det er ikke lett å kombinere kriging med kristne og henting av ustyrlige tenåringer.

De forrige bøkene om Torstein synes jeg bar preg av at Bull-Hansen ikke helt hadde bestemt seg om han ville skrive om Torstein, eller tiden Torstein levde i, og dermed gikk i det jeg kaller Skogsmatros-fella. Det blir jo påfallende hvor mye av tidens hendelser en hovedperson skal få med seg.

Nå virker det som at Bull-Hansen har gått bort i fra å skrive en trilogi, eventuelt en hexalogi, og bare skriver, noe som fremstår frigjørende og Valravn er definitivt på linje med de første bøkene i serien.

Noe Bull-Hansen ikke er på linje med, er meg. Jeg fikk tilløp til bakoversveis når jeg så at youtube-kanalen hans har mer enn 700 000 abonnenter. Hans "kaffe i skogen" tar opp alvorlige nok temaer, de fleste han har motsatte standpunkt på en meg. Det er greit nok, men snusingen på the great replacement og andre konspirasjonsteorier, da tenker jeg vi kan takke for laget og fortsette i hver vår retning.

Godt sagt! (0) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg leste om igjen "I am pilgrim" for et par år siden, og ble ikke videre imponert over den første positive vurderingen min. Hva tenkte jeg på? Og hva tenkte egentlig Terry Hayes på når han skrev boka? Hva han skal ha til middag? I hvilken mappe selvangivelsen var arkivert? Den boka var egentlig ganske ufokusert og rotete.

Nå etter åtte år er han tilbake med en ny spionbok, på åtte hundre fullstendig unødvendige sider. Her skal det jages terrorister bak fiendens linjer, og CIA agenten Kane må gjøre det på egenhånd.

Det blir forviklingar på høyt nivå og samtidig på relativt lesbart nivå også. På dette tidspunktet kan vi ane at forfatter har skrevet selgbare bøker før, hvertfall frem til første del sluttes av.

Så sporer det helt av for Terry Hayes. Hvordan skal han klare å komme seg videre i historien? Han har jo skrevet noe her, men det er høyst usikkert på om han hadde fått godkjent første utkast som dette må være, om ikke forrige bok hadde solgt så voldsomt mye.

Så sporer det utrolig nok på igjen med en vending jeg på ikke noen måte trodde Terry Hayes hadde i seg. Det må være tidenes mest uventa sjangerbrudd, hvertfall så ikke jeg den komme, og herfra ror forfatter det i land i god stil.

Som en norsk forfatter jeg ikke husker navnet på sa, "en god idé blir ikke en god bok". Her kan Terry Hayes bevise det motsatte. For selv om han egentlig ikke skriver særlig bra, og roter no voldsomt i midten, må han få godkjent for denne óg.

Jeg gaper i meg 6 av 10 fallende flimrende snøfnugg for denne såkalte "spionromanen".

Godt sagt! (0) Varsle Svar

En kohort britiske soldater, med økenavnet Essex Dogs, lander på stranden i Normandie en gang på 1300-tallet. Kong Edward III vil ha krig må vite, noe som gir gode jobber med lovnad om betaling for de som overlever.

De ti gode vennene (?) får en grei start, spesielt siden motstanden ikke er like innbitt som skildret 600 år senere. En og annen stein i hodet må en likevel regne med.

Så spisser det seg til. Først og fremst for den franske lokalbefolkning, som må se sin egen hær lete etter egnede slagmarker, desverre ikke i området mellom dem og de britiske styrkene.

Så blir det krig til slutt, men historien som beskrives av Dan Jones vitner om større grad av menneskelig svikt enn hva andre internett-kilder kan fortelle om. Og fint er det, for hva hadde vært morsomt om alt gikk som det skulle?

Hvor Dan Jones er på troverdighets-skalaen som historiker er ikke lett å si, men det er ingen drager med i denne historien, så det gir en liten pekepinn. Når det er sagt observerer jeg at ikke alle er sikre på om han er bedre eller værre enn Conn Igulden.

Det er forøvrig greit med et lite avbrekk fra Fantasy-sjangeren, slik at en får oppleve den delen av den mørke middelalder som ikke styres av pengegriske magikere.

Denne trilogien om Essex Dogs kan jeg forsåvidt gjerne følge med på videre. Jeg gir denne fire av seks klyper med moonshade i vinglasset.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Etter at jeg hadde lest Evicted, en bok om hvordan leiemarkedet i USA forsterker fattigdom og forhindrer sosial mobilitet, mente Kindle at jeg også burde lese denne her, om fattigdom i rustbeltet. Etter det har boka ligget på leselisten i seks år, men siden det nå viser seg at forfatteren skal være en skikkelig raring, fikk jeg motivasjon til å faktisk lese den.

Vance beskriver et samfunn som har oppstått blant annet som følge av masseforflytning mot industrisentre, hvor industri så har forsvunnet, men ikke menneskene som tidligere jobbet der. Igjen finner en enn blanding av fattigdom, rusmisbruk og en sær form for æreskultur.

Det er egentlig lite pent å si om denne æreskulturen, som blander det å forsvare sine nærmeste til døden (helst motpartens død) og det å behandle sine nærmeste særdeles dårlig.

Som oppvekstroman er Vance sin fortelling ganske god, ikke rart at den er blitt filmatisert. Og han legger heller ikke skjul på at det ikke bare er hardt arbeid som har brakt han ut av rustbeltet og inn i øvre middelklasse, men også en lang rekke tilfeldigheter som har spilt i hans favør.

Der denne boka slutter å være av interesse er når Vance skal prøve å si noe om hva en kan lære av de tingene han ser og har opplevd. Overraskende få tanker har han egentlig om dette. Noe mumling om at familie og individet må være driveren, og stat ikke kan ta ansvar for slikt.

Det gir da et inntrykk av at det som er en velskrevet oppvekstroman, er skrevet først og fremst som del av et politisk prosjekt, og ikke for å utforske problemet i kulturen. Men jeg forstår, med politiske ambisjoner må en passe på å ikke tråkke på feil tær.

Den rare Vance har da skrevet en oppvekstroman til terningkast 4, med en tilørende samfunnsanal(yse) til én. Det blir fem tilsammen det! (av ti).

Godt sagt! (1) Varsle Svar

På et høydedrag finner vi fjellformasjonen The Heroes, en slags middelaldersk Mount Rushmmore, skuende over et dalsøkk som ganske snart skal bli åssted for et tre dager langt slag mellom Nord & Sør (Patrick Swayze not included).

Fra nord er det samlet en rimelig fargerik gjeng med krigsherrer, absolutt ikke bundet sammen i et bånd av gjensidig tillitt, men tross alt er det ryddigere med ytre fiender enn den vanlige knivingen i ryggen.

Sør har også sine karakterer, som den pipete slosskjempen Bremer dan Gorst, håpløst forelsket i sjefens datter, og ikke minst en av litteraturhistoriens største skurker, banksjef og magiker Bayaz.

Uten å gå særlig i detalj kan vi si at begge sider vil kappes i å oppleve de aller beste nedturene, men slik er vel krig. Hvertfall når Abercrombie forfatter den.

Som alltid kan en trille terningkast seks for Abercrombie persongalleri. The Heroes er en av tre attpåklatter fra trilogien The First Law, men som frittstående bok synes jeg nok at det blir litt mye og mange karakterer for en så komprimert historie.

Med det må jeg innse at jeg har runda Abercrombie, hvertfall til ny bok kommer til neste år.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg vet ikke om jeg orker mer. Ordene ble presset ut av henne i korte støt. - For et liv. Vi flyktet hit, men fikk bare mer av det samme. Klaner, kontroll, islam og ... ære.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Vakkert, realistisk og troverdig fortalt av Edvard Hoem.
Jeg som leser lever meg inn i livet til våre strevsomme forfedre og formødre, et hardt, nådeløst og nøysomt liv for de aller fleste, men med glimt av håp, glede og hverdagslykke.
Kan trygt anbefale både denne og de andre bøkene hans.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Uendeleg stort er menneskesinnet som gøymer minna om eit liv.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Dem han fikk med seg hjem om kvelden, var ofte sylslanke og ville ikke en gang våge å være i samme rom som en marshmallow, av frykt for å ødelegge figuren.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jeg likte den kjempegodt, til jeg kom godt over halv veis, da stoppet liksom hele boken opp...

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Slik er det blitt, sa Kate. - The Promised Land er blitt the Land of Thirst and Hunger.
Det var ei forferdeleg sanning ho gav ord til.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Science fiction-forfatteren og dramatikeren Tor Åge Bringsværd er utnevnt til kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.
Utmerkelsen skal overrekkes i Vestby 28. august, skriver kongehuset.
Han får ordenen for sitt fremdragende forfatterskap.
Bringsværd (84) er særlig kjent for å ha skrevet en rekke science fiction-verker sammen med Jon Bing. Serier som «Blindpassasjer» ble særlig populære på 1970- og 80-tallet.Skråstilt tekst

Klipp fra BOK365 i dag. Vel fortjent og sjølsagt nyhetsmelding fra et bokforum. Riktignok saksa fra NTB, men likevel: Er ikke dette en mangelfull beskrivelse av en av mine yndlingsforfattere? Man kunne vel ha spandert litt ekstra informasjon om forfatterskapet, som omfatter alle mulige (og til dels umulige) sjangrer? At han avspises med "fremdragende" (!) forfatterskap ergrer meg veldig!

Godt sagt! (14) Varsle Svar

Helt enig. Orker ikke lese den ferdig en gang. Er så "sukkersøt" i teksten at jeg føler meg kvalm. Enten er dette en bok som redaktøren aldri skulle gitt ut eller så har oversetteren gjort en dårlig jobb. Historien er viktig, men den er gjengitt helt håpløst.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Frihet er den nødvendigste «hverdagen» av alle! Frihet er ikke en politisk frase, like reell og nødvendig som luften man puster inn, viktigere enn veier og drenerte diker. Slavebundne mennesker og de som føler seg slik, er døende mennesker, mennesker som er i ferd med å kveles. De har ingen bruk for veier.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Heidi LEster SPiippokattaDolly DuckTrude JensenStine SevilhaugHanne Kvernmo RyeNorahNinaHeidiHarald AndersenPerSpelemannLars MæhlumTine SundalTanteMamieAnniken RøilTralteKaren RamsvikToveRisRosOgKlagingKjell F TislevollNora FjelliHarald KSynnøve H HoelLeseberta_23Ellen E. MartolEivind  VaksvikRune U. FurbergMarteJarmo LarsenRonnyLailaKirsten LundReadninggirl30Marit HøvdeVannflaskeMonica CarlsenDemeterTor-Arne JensenKarin  Jensen