På en påskelig torsdag, kan en kanskje da spørre:
Legger du noen vekt på hvem det vil gjelde å be til?
Men hvorfor må han banne akkurat i kirken?
Det kan nok være en nødvendig hårfin balanse mellom ytringsfrihet
og provokasjonsfrihet -
-jeg skulle vel gå så langt som å forsvare å kalle O'Neill
en PPP, Patetisk Pubertal Pasient.
Han vil åpenbart støtte min rett, endog plikt til å ytre meg så vakkert:
Enhver provokasjon er lutter konstruktiv stimulans, vargumenteres det.
Ingen 'ide' kan være skadelig, eller kriminell ?
Må det være 'forbudt' for et samfunn å bygge murer til selvforsvar,
til idé-vern mot den sårbare balanserte friheten ?
Og hvor har han myndigheten fra til å forby disse forsvarsmurer?
DU SKAL IKKE GI BUD
(grunnlov i sosialetikken)
_
Dit han står, kunne han vel bare komme ved å forutsette at
alle mulig konstruerbare 'ideer'/ideologier er 'i forum' likeverdige.
Så det kan nok ikke eksistere idioti eller barbarisme ?
Kriminell holdning 'ideologisert', finnes sånt?
..eller tilbøyeligheten naturell og spontan, redan det er 'idé'.
Finnes propagandisk listighet, eller hylende psykopati ?
Hvordan kan dette skrift belønnes med en tk 5, av voksen person?
Vedkommende må heller få føle seg litt provosert - -
verden kan ikke normalere bli
Jeg legger sterk vekt på ytringsfrihet, da må det tåles litt bølgebrott.
Men ønsker ikke å bli assosiert med anmeldte talemaskin.
KORT GRØSSER
_
-OJ! Står vi i kvikksand?
_
_
_
-Det her er nok mer sakteleire.. men hva hastverk?
_
_
_
Livets mening
All makt utgår från hjärtat.
Så säger min svaga konstitution.
Vad tjänar dikten till
om hjärtat inte hörs i den.
Vad tjänar dikten till.
I hjärtat råder mörker
och bara hjärtat hörs.
Jag skriver till en vän:
I hjärtat finns en klammare
med en poetry slammare
som diktar mycket ärligt
men larmar helt förfärligt.
I livets långradiga mening
slår hjärtat punkt-punkt-punkt...
Men någon punkt ska bli den sista.
"Hur gör folk för att leva
Vid vilken ålder är det för sent"
skrev Bodil Malmsten
i Det här är hjärtat.
Vad tjänar hjärtat till
som bara slår och slår
och sedan slutar slå?
Hjärnan gör så många ord
till hjärtats enkla sång.
Och livets mening är så lång
så kort så dum så här.
Jag skriver till min vän:
I hjärnan, som är dummare,
är hovpoeten stummare
och låtsas vara tapper
i vers på fladdrigt papper.
Vad tjänar hjärnan till
med alla sina ord?
Jag är inte rädd för döden.
Jag är redd för att ha levat
utan att ha älskat.
Vad tjänar dikten till.
Fravær blir ikke helt det samme, nei ..
"at denne bevegelse måtte trekke det korteste strå mot
øvrighetens intense motstand .."
Vekkelse i Tukthuset.
Hvilken glød sionitterne eide, framgår best av at de tok
vekkelsen med seg inn i Tukthuset! Der satt nå en hel rekke
av de ledende fra Drammen, Asker og Oslo .. Fangene talte
med sine medfanger om Gud og om den bibelske lære de hadde.
Flere fanger tok ved troen, ja, det var også noen som gikk ut
av statskirken [et lovbrudd ] og åpenlyst bekjente seg til
sionitternes tro -- ifølge stiftamtmannens skrivelse til kongen
i 1744.
"Vi understår oss ikke å la disse mennesker avstraffe,"
sier han. Videre uttaler han følgende bemerkelsesverdige ord
i sin skrivelse: "Dog har man årsak til å frykte, om dette
skal gå ustraffet bort, at samtlige vil erklære seg for
separatister".
Han er redd for at hele Tukthusets stab av fanger skal bli
sionitter! - Det måtte virkelig gå varmt for seg der inne.
Kongen fattet den beslutning at fangene skulle fordeles over
flere av landets festninger, men ikke flere enn ett sådant
menneske på hver festning. "Ti mere enn ett sådant menneske
på en festning ville være nok til å gjøre folk gale", het det.
Deres brennende iver hadde satt respekt og frykt i landets
ledende menn, som nesten ikke visste hvordan de skulle få bukt
med bevegelsen.
Bevegelsen forsvinner.
Det er sørgelig at denne bevegelse måtte trekke det korteste
strå overfor øvrighetens intense motstand,
blendet som denne var av en kirkelig totalitær lutherdom,
som i sitt vesen ikke tålte annerledes troende ved siden av seg.
Man måtte ty til hårdere midler enn Tukthuset, og det viste seg
straks! Allerede 1743 ble Bølle og tre andre landsforvist,
etter forslag fra biskop Dorph.
De ble transportert til Altona, bare iført sine fangeklær.
Altona var en "fristad" hvor mange forskjellige
religiøse flyktninger fikk oppholde seg.
Da motstanden ble så stor, sendte sionitterne en ansøkning
til kongen i 1744, om de alle kunne få tillatelse til å slå seg
ned i Altona, der de tenkte de skulle få levelige kår.
Man skulle tro at myndighetene ville blitt glade over å bli
kvitt disse "urostiftere", men det motsatte ble tilfelle.
Man er redd for å miste altfor mange menn som er skikket til
soldater.
Kongen ga derfor kun tillatelse for en del å reise.
I 1744 kom 48 av dem til Altona. Heller ikke her fikk de fred.
Vanskeligheter tårnet seg opp for dem.
Til slutt fikk de også befaling om å forlate Altona.
Vinteren sto for døren. Fattige var de, deres penger var brukt
opp. Da synes deres mot å ha sviktet.
De innså at de var nødtvunget til å bøye seg for øvrigheten
også i disse sine samvittighetspunkter.
Flere, også Bølle og Kleinow, gikk inn i statskirken igjen.
Andre dro til Hamburg, noen dro også hjem til Norge, hvor de
levde et stille og ubemerket liv.
Her hjemme følte ikke kongen seg sikker for sionitterne selv om
lederne var forvist fra landet. Mange var fremdeles i livlig
virksomhet.
I 1745 utstedte han derfor et reskript som rettet selve dødsstøtet
mot denne bevegelse som var så langt forut for sin tid.
I dette reskript ble sionitterbevegelsen og lignende foreteelser
"ganske og aldeles forbudt".
Personer som trodde på troendes dåp og ikke ville la sine barn
døpe i kirken, fikk ikke oppholdstillatelse noe sted i riket
uten på de av kongen privilegerte [lovunntatte] steder, f.eks.
Fredericia, Fredriksstadt, Altona.
I en spesiell paragraf forbys det helt og holdet å la barn være
udøpt, å komme sammen til 'utillatelige forsamlinger',
å foreta dåpshandlinger, eller på egen hånd begrave eller vie.
Slike ting måtte helt overlates det lutherske presteskap som var
innsatt til det. Personer som overtrådte forbudet, kunne uten
videre prosess sendes til Tukthuset, eller med første skip
fraktes ut av landet!
Denne forordning ble gjeldende helt til 1845
og det sier seg selv at hvis en sionitt ville være i Norge,
hadde han å holde sin tro hemmelig og utadtil tåle
den uforsonlige kirke.
Dette ble også gjort. Med sorg ser man den livlige virksomhet
skrumpe inn til ingenting. Ikke desto mindre finner vi enkelte
rester av bevegelsen like til begynnelsen av det 19. århundre.
(av Fridtjof O Valton, Oslo 1942 s.57 ff) ( fulltekst hos nb.no )
..men sedan han mött levande kristendom, hade allt politiskt hat
försvunnit ur hans själ.
Redan ganska snart efter den tyska ockupationen av Norge blev
Fredrik Ramm häktad. Han satt en månad i fängelset Møllergaten
i Oslo. Om orsaken till häktningen visste man till att börja med
ingenting.
Så småningom nämndes att Ramm på en förfrågan av en tysk soldat
om vägen skulle han vänt sig bort -- i själva verket talade han
tyska mycket dåligt, varför det är möjligt att han inte förstod
frågan.
Men man kan också räkna med den hätska aktion mot Oxfordgruppen
som National Samlings präster efter ockupationen satte i gång,
under vilken de pekade ut Oxfordgruppen som en underavdelning
till Secret Service, vilken påstods ha genomsyrat landet och
utrotat all "sund raskänsla".
Ramm använde tiden i fängelset väl; inför de tyska forhörs-
ledarna fann han tillfälle att tydligt ange sin ståndpunkt:
han hade under och efter första världskriget intagit en oförsonligt
antitysk ståndpunkt, men sedan han mött levande kristendom, hade
allt nationellt och politiskt hat försvunnit ur hans själ.
Han släpptes verkligen fri men häktades ganska snart på nytt.
Ingen anade, varför just denna man, som minst av alla kunde bjuda
någon fara för den tyska regimen, skulle placeras i tukthus --
på livstid.
_
Fredrik Ramms artikler om endel sentral litteratur under kristen synsvinkel:
'Av kristen rot' - hos nb.no
Jeg stilte ikke Dem noe generelt spørsmål om hva som motiverer
Deres innsats.
Spørsmålet gjaldt ev. mulig klargjøring av innholdet i setningen
De hadde valgt ut, formodentlig som representativ for en idé eller
valgt ideal?
De var med det tilbudt en beleilig anledning til å utvikle i emnet.
Skål, jovisst började han virra bort sig. . .
För att börja med det mest överraskande, något som det inte stått
en rad om i tidningarna. Under det senaste året hade Gestapo haft
en enda huvuduppgift, vad han nu fått veta under kvällen, det var
att rensa upp i SA:s alla 'vilda' fängelser, från stad till stad,
från gata till gata,
befria fångarna, rädda dem som fortfarande hade chans att överleva,
stänga fängelserna och bura in de värsta typerna.
SA:s privata rättskipningssystem hade enligt Rudolf Diels varit
den största skammen för Tyskland i modern tid.
Tyskland skulle välsignas den dag SA inte längre fanns och,
antydningsvis var den dagen kanske inte långt borta.
En fantastisk sak att antyda, inte minst bland alla lyssnande öron
på Adlon. [Berlins presse- og diplomatrestaurant --> ]
Ernst Röhms SA påstods snart ha en miljon man i uniform, mer eller
mindre beväpnade. Reichswehr hade 100 000 . . .
Rudolf Diels var mycket intresserad av Sigmund Freud, det faktum
att Freud ändå var en av Tysklands mest brända och förbjudna
författare tycktes inte bekymra honom ett dugg. De hade till och med
fört ett långt resonemang om människans grymhet, förstås apropå
berättelsen om de vidriga förhållanden som uppdagats vid Gestapos
razzior i SA:s privata fängelsehålor.
Oscar hade berättat om sina iakttagelser i Afrika som övertygat honom
att framför allt belgare och engelsmän var till naturen grymmare raser
än tyskar och skandinaver. Rudolf Diels hade haft en helt annan
uppfatning, det hade alls inte med ras att göra - också tyskar kunde
förvandlas till monster.
Problemet var alltså psykologiskt, menade Diels. Att tillfoga andra
människor smärta är inte ett jobb som man kan anförtro åt vem som helst.
Naturligtvis hade man därfor med visst urval rekryterat män som tycktes
ha särskilda talanger på det området. Ja, tyvärr kunde detsamma i viss
mån sägas också om Gestapo. Men vad man inte förstått under den här
rekryteringsprocessen var den rent freudianska sidan av saken.
För om man under en tid rekryterade varenda sadist, och varenda
omedveten sadist, alltså sådana som inte upptäckte sina böjelser förrän
de fick möjlighet att själva piska och misshandla andra människor, så
skapade man snabbt en barbarkultur genom grupptryck och påverkan.
Till synes normala män och kvinnor kunde i en sådan miljö på relativt
kort tid förvandlas till monster.
Det var enligt Diels bara Freud som hade förklaringar till sådana
mänskliga egenheter, men det var hans bestämda uppfatning att man hade
att göra med allmänmänskliga svagheter och defekter som inte följde
nationalitet eller ens ras.
Att tyskar följaktligen kunde komma att uppträda till och med som
engelsmän och belgare.
För Oscar var detta en skrämmande tanke. Christa höll med Rudolf Diels
och Sigmund Freud. Hennes argument för den saken var mycket enkelt. ...
/ / /
fra kap.IX, Berlin 1934
Kapitlet har en ramme av munterhet i farlige tider,
det kommer ikke helt med her.
Dertil noe av Guillous mer slitesterke tanker om maktpolitikk frihet og
ideologidømme, dette ligger i en aning ironisk ramme her..
men for vårt kritikkløst nybarbariske tidsklima, helhet verd å merke seg.
mer om Diehls:
Takk for omsorgsfullt departementssvar.
Jeg tenker ikke bare på meg, vet du...
regner du med at flere kan være interessert i nevnte
"personlige fullkommengjørelse"
og etterspør din oppfatning?
du har valgt å bidra offentlig
med det utvalgte sitatet, sikkert gjennomtenkt -
hva motiverer bidraget?
Kunne du forklare setningen nærmere ?
..en søken som har tatt mengder med tid og mye energi:
..søkt, lett etter noen eller noe som skulle gi mening,
fortelle hvorfor jeg befinner meg her.
Midt i denne søkende perioden ble jeg spurt om å være
programleder i tv for programmet "Inn i det ukjente".
Jeg takket ja, mente jeg hadde mye erfaring på området,
.. prøvd alt av tilbud på markedet, fremdeles på leting
etter svar. Leste det meste om veien tilbake til oss
sjøl, til kjernen.
Intervjuet en rekke mennesker som alle mente at de var
inne på svaret, men dette krevde tid, tålmodighet og
utholdenhet. Vakre, søkende sjeler på leting, som jeg.
Men ingen virket som de virkelig var kommet frem til svaret.
Jeg forsøkte uansett .. alle de "alternativer" markedet
kunne tilby. Og alt kostet flesk! . . .
..å roe sinnet, det var jo ganske turbulent! og finne den
store freden. Mantraer, ordregler for å lære disiplin og
tålmodighet... jeg testet fargebad for å komme i de rette
sinnsstemninger -- ikke noe galt med blått badevann.
Men stemningen rant ut sammen med badevannet.
_ _
Når alle metoder var utprøvd - og regningene betalt --
var jeg tilbake ved utgangspunktet, litt blakkere, og
like rådvill. Min ånd og innerste vesen var uberørt.
Hvor var dette jeg savnet, hvor var veien?
Blant alle alternativene manglet Jesus -- akkurat som i
de store bokhandlenes "alternative" avdelinger.
Det var bare én healer som nevnte Jesus. Han fortalte meg
en gang at for å få virkelig fres på healingen, måtte han
legge hendene på pasienten og si "I Jesu navn".
(Og det var ikke så rart, for nettopp det lovte Jesus bl.a.
i Markus-evangeliet kapittel 16.)
_
Så en dag i en av pausene setter jeg meg i kantina i tv-huset
i Nydalen, og der er hun, svaret mitt . . .
"Slik hevner en dikter seg".
Liten kunstbok.
Handler om Løgnaktighet:
som kalkulert personlig kampvåpen, og som kronisk
psykiatrisk belastning.
På en 15 innledende sider av noe som 'egentlig' er en vakker
liten kunstbok,
å dekke inn såpass mye psykoterapeutisk innsikt -
hvor mange khymisk-analytiske fagpsykiske atere eller patere
måtte vi kalle inn
for å overgå læreutbyttet
i en enkel, uforkunstlet kunstbok ..
og så får vi lære de Wergeland-lyriske navn på
et antall kjente hagevekster,
samt litt om deres terapeutiske anvendelse.
_
Utg. hos Suttungs pedagogiske arkiv v. Johanne Louise,
og kan beundres på web hos nb.no
Lyrikk & logikk av Henrik Wergeland, fra scenestykket 'Lyv ikke!'
Sjekket dine Lillebror-poeng ?
"Lydighetspoeng" skal gjøre det morsomt å være
dobbelpluss LOJAL og statsborger "fordelskunde".
Fordi det er moro å få Likes-poeng, merker du knapt
hvor ensrettet du og hele lasset med 'friends' blir.
Med mindre du skulle være herdet dystopi-leser og
lukter en osende lunte:
Det skjer i Kina, og i neste vers blir det frivillige
moropoeng-systemet obligatorisk og følger opp alle
nummererte kinesere i hele riket.
Denne lille kursvideoen forklarer hvordan det hele
fungerer.
no peace treaty has yet been signed ..
ever since the Second World War.
/ /
modern war is different from war in the past.
War now employs weapons of death and destruction
incomparably more effective than those of the past
and is consequently a worse evil than ever before.
Heretofore war could be regarded as an evil to which
men must resign themselves because it served progress
/ /
However, the superman suffers from a fatal flaw.
He has failed to rise to the level of superhuman reason
which should match that of his superhuman strength.
He needs such reason
to put this vast power to solely reasonable and useful ends
and not to destructive and murderous ones.
Because he lacks it, the conquests of science and technology
become a mortal danger to him rather than a blessing.
. . .
Erasmus, Sully . . .
and the others who in their time were engrossed in
the problem of peace
dealt with princes and not with peoples.
Their efforts tended to be concentrated on . . .
supranational authority vested with the power of
arbitrating any difficulties which might arise
between princes.
Kant, in his essay on "Perpetual Peace", was the first
to foresee an age when peoples would govern themselves
and when they, no less than the sovereigns,
would be concerned with the problem of peace.
In his opinion, peoples would be more inclined than princes
to maintain peace
because it is they who bear the miseries of war.
The time has come, certainly, when governments must look on
themselves as the executors of the will of the people.
But Kant's reliance on the people's innate love for peace
has not been justified.
..the will of the people, being the will of the crowd,
has not avoided the danger of instability
and the risk of emotional distraction from the path
of true reason,
it has failed to demonstrate a vital sense of responsibility.
Nationalism of the worst sort was displayed in the last
two wars . . .
All men, even the semicivilized and the primitive, are,
as beings capable of compassion,
able to develop a humanitarian spirit.
It abides within them like tinder ready to be lit,
waiting only for a spark.
The idea that the reign of peace must come one day
has been given expression by a number of peoples
who have attained a certain level of civilization.
I am well aware that what I have had to say
on the problem of peace is not essentially new.
It is my profound conviction that the solution lies
in our rejecting war for an ethical reason;
namely, that war makes us guilty of the crime
of inhumanity.
Erasmus of Rotterdam and several others after him
have already proclaimed this as the truth
around which we should rally.
Even today, we live in an age characterized by
the absence of peace;
even today, nations can feel themselves threatened
by other nations;
even today, we must concede to each nation
the right to stand ready to defend itself
with the terrible weapons now at its disposal.
Such is the predicament in which we seek the first sign
of the spirit in which we must place our trust.
/ /
May the men who hold the destiny of peoples
in their hands, studiously avoid
anything that might cause the present situation
to deteriorate and become even more dangerous.
May they take to heart the words of the Apostle Paul:
"If it be possible, as much as lieth in you,
live peaceably with all men."
These words are valid not only for individuals,
but for nations as well.
_
Fulltekst hos Nobelverket >
Tre år etter: Journalister i katakomber
Litt om forfatterskapet til Elena Ferrante
Ingen vet hvem som skjuler seg bak pseudonymet Elena Ferrante, og dette har ført til at spekulasjonene ingen ende vil ta. Hvem er denne forfatteren som skriver så drivende gode bøker? Det er som anmelderen i Aftenposten skrev i sin anmeldelse av "Kvelande kjærleik" 24. februar i år - at "Elena Ferrantes forfatterskap er uten svake punkter". Hun mener også at forfatterens anonymitet er en sterkt medvirkende grunn til suksessen. Dette siste er jeg ikke helt enig i. Bøkene står nemlig godt på egne bein! Napolikvartetten er et litterært vidunder, og bøkene som forfatteren skrev forut for denne har vist seg å holde like høy kvalitet.
Det som i alle fall er sikkert er at så lenge vi ikke vet hvem forfatteren er - heller ikke om forfatteren er en mann eller kvinne - kommer forfatteren aldri "i veien for" vår tolkning av bøkene. Jeg er nemlig ganske sikker på at forfatteren bak bøkene ville fått hele sitt liv endevendt i media dersom vi hadde visst hvem han eller hun er, og at det fort kunne ha blitt en debatt ala den vi har opplevd i Norge rundt Vigdis Hjorth og om etikkens plass i litteraturen. Det kan bare ikke være mulig å skrive om skilsmisse, utroskap, mors og fars svik, sjalusi etc. på den måten Ferrante gjør, uten å ha opplevd noe av dette selv.
Det som gjør at Ferrantes bøker slår så godt an, i alle fall blant lesere på min alder, er måten Ferrante gjør temaene om til noe universelt, samtidig som vi kjenner på ektheten i historiene og følelsene som beskrives. Dessuten er det Nobelpris-kvalitet over tekstene! (Og det får meg til å lure på om det er mulig å få denne prisen uten å avsløre sin identitet ...)
Suksessen med Napolikvartetten, som opprinnelig kom ut i Italia i årene 2012 - 2014, og som kom på norsk i 2015-2016, har ført til at interessen for bøkene som ble utgitt forut for dette, har økt betydelig. Samlaget har så langt utgitt tre av disse bøkene:
- "Svikne dagar" (kom ut i Italia i 2002 - "I giorni dell´abbandono")
- "Den dunkle dottera" (kom ut i Italia i 2006 - "La figlia oscura")
- "Kvelande kjærleik" (kom ut i Italia i 1992 - L´amore molesto")
Og det er to bøker til - "La frantumaglia" (2003) og "La spagga di notte" (2007) - som vi kan glede oss til de norske oversettelsene av!
"Kvelande kjærleik" er forfatterens debutbok, og den kom ut i Italia i 1992. Denne boka ble første gang utgitt på norsk i 1994, og da med tittelen "Hjemreise". Det tok ti år før den neste boka kom ut.
Om "Kvelande kjærleik"
"Mor mi drukna natt til 23. mai, på fødselsdagen min, i havet rett utanfor ein stad dei kallar Spaccavento, nokre kilometer frå Minturno." (side 7)
Da moren ble funnet hadde hun kun på seg en raffinert brystholder, noe som sto i sterk kontrast til hennes ellers sparsommelige liv. Klærne hun måtte ha lagt fra seg på stranda var borte.
Moren pleide å besøke datteren sin Delia, bokas jeg-person, i alle fall en gang i måneden. Delia bodde i Roma, mens moren bodde i Napoli. Moren pleide å bli i noen dager, og brukte tiden til å vaske leiligheten fra gulv til tak, og rydde. Dette fikk Delias irritasjon til å stige, og da pleide moren å pakke sammen og dra. Det var særlig det at moren var så sosial som irriterte henne ...
I begravelsen møter mange opp, men ikke faren deres, som moren hadde vært skilt fra i mer enn tyve år. En som derimot dukker opp er Caserta, en mann som på mange måter var skyld i skilsmissen. Han forsvinner - i likhet med alle de andre i begravelsen - like plutselig som han kom. Tilbake står Delia med nøklene til morens leilighet, moren som hun konsekvent omtaler som Amalia, og med et oppdrag som går ut på å tømme leiligheten for ting som betyr noe, si opp leieforholdet og slå av strømmen. Her hadde moren bodd helt siden hun og døtrene ble kastet ut av faren fordi moren ønsket å separere seg. Hvem var hun egentlig, Amalia? Og hva slags liv levde hun? Hva skjedde den dagen hun døde? Tok hun livet av seg, eller druknet hun? Hadde hun en elsker? Hvem var han i så fall? Caserta?
Delia følger gamle spor for å finne noen svar. Moren som mens hun var gift med faren hennes aldri kunne forskjønne sitt utseende, fordi dette ble sett på som et ønske om å vekke begjær i andre, en slags forberedelse til utroskap (side 31) ... Moren som aldri kunne le høyt, fordi faren ble avsindig rasende over at hun på den måten oppnådde oppmerksomhet fra andre ... Moren som aldri kunne gjøre noen ting uten at faren slo ... Selv ikke etter at hun gikk fra ektemannen som hun hadde tre døtre med, lot han henne være i fred. Han spionerte på henne og Caserta når de gikk ut for å spise, for å gå på kino og annet. Og hele familien, særlig onkel Filippo, så ned på henne fordi hun hadde valgt skilsmisse fremfor å bli hos sin voldelige og sykelig sjalu ektemann. Hvilket liv hadde hun egentlig? Fikk hun oppleve noe som var vakkert?
Vi får innsikt i et meget vanskelig mor-datter-forhold, der det viser seg at det meste er snudd på hodet. Her var det nemlig ikke moren som svek datteren, men datteren som svek moren. Eller var det det? Hvor mye ansvar kan man legge på skuldrene til et lite barn, som på naivt vis røper morens elsker eller beundrer? Det som er sikkert er at moren lengter etter datterens kjærlighet, og at datteren lengter etter morens kjærlighet - uten at noen av dem er i stand til å gi hverandre dette. Symbolet på dette er på et vis gaven som moren har kjøpt til datteren, men aldri rakk å gi henne. Det handler om en vakker kjole og nydelig undertøy, som moren antakelig brukte før hun døde. Hvor slutter moren og hvor begynner datteren, og vise versa? Oppi det hele dukker faren opp. Han som forbitret ble igjen etter at kona og barna forlot ham, og som i alle år har malt sigøynerkvinner i forførende situasjoner. Han som aldri tålte at hans egen kone skulle fremstå som et seksuelt vesen, men som til gangs lar det erotiske komme til uttrykk i sin egen form for kunst ...
Mens Delia prøver å løse gåten rundt moren Amalia, løser hun kanskje først og fremst gåten Delia og kommer litt nærmere seg selv ... i en familie der de alle - voksne som barn - ble ødelagt i kjærligheten. Moren som ønsket å være nær datteren sin, klarer aldri å oppnå dette. Ikke en gang da Delia innviet henne i hvor hun hadde sitt hemmelige sted i ungdomstiden, klarer moren å møte henne.
"Kanskje ville eg etablere ein nærleik mellom oss som aldri hadde vore der, kanskje ville eg på min forvirra måte la henne få vite at eg alltid hadde vore ulykkeleg. Men ho lot ikkje til å bry seg om anna enn det komiske ved at eg hadde hange der over tomrommet, i ein skranglete heis." (side 23)
Det er med et irritert blikk Delia betrakter de nyrike i sin hjemby Napoli.
"Kvinner sperra inne i ein by der dei før var blitt forderva av armod og no av pengar. Eg kjende irritasjonen stige i meg berre ved å sjå og høyre dei. Dei oppførte seg overfor denne mannen slik far min alltid hadde innbilt seg at kvinner oppførte seg, slik han hadde innbilt seg at kona hans oppførte seg med det same han snudde ryggen til, slik kanskje Amalia sjølv hadde fantasert om å oppføre seg heile sitt liv: ei verdsvand kvinne som bøyer seg utan å vere nødt til å sette to fingrar mot utringinga i blusen, som legg det eine beinet over det andre utan å bry seg om skjørtet, som ler rått, overlesser seg med kostbare saker, fløymer over med heile kroppen i ein vedvarende straum av seksuelle invitter og går rett i ein kappestrid med menn på den obskøne arenaen." (side 67)
Gradvis går det opp for oss hvorfor det har blitt slik at Delia i en alder av rundt 40 år aldri har stiftet familie, og kanskje aldri har opplevd kjærlighet i sitt liv. I en verden der alt som er naturlig må fortrenges fordi det er farlig og kan få uante konsekvenser, der er det vanskelig å riste dette av seg selv når man faktisk er fri. I jakten på Caserta for å finne svaret på gåten Amalia, finner hun i grunnen ikke annet enn det skitne. Fordi mannen er i ferd med å bli dement og har mistet flere av sine naturlige grenser ...
"Kvelande kjærleik" er en bemerkelsesverdig roman som får meg til å tenke på kjærlighetens pris. Det å gjøre seg sårbar, å være beredt på å tape selv når man har satset alt, på å våge å leve før det er for sent ... Romanen handler også om å måtte innse at man kanskje ikke har falt så langt fra stammen som man ønsker å tenke. Jeg så f.eks. flere likhetstrekk mellom Delia og hennes far, enn mellom Delia og hennes mor. Begge er kunstnere, begge lever alene og begge har - dog i ulik grad - forakt for å eksponere seksualitet offentlig. Vi merker det på måten Delia betrakter omgivelsene. Eller kanskje har hun "bare" dette doble i seg - skamfølelsen ved å skulle være ved det typisk kvinnelige, det å delta i livets "letthet" - tynget som hun er av livets alvor. Mer enn dette har hun ikke klart å rive seg løs, og derfor klarte hun aldri å nærme seg moren sin i voksen alder, og opplevde at moren var "obskøn" bare hun lo frivolt. Det hele kan sammenlignes med å komme løs fra en sekt eller en streng religion. Man blir aldri virkelig fri, selv om man bryter ut ... Å gjøre noe som bryter med det man har lært, vil alltid være forbundet med skam og tvil.
Jeg anbefaler denne boka sterkt!
Endelig er den tredje boka i Peter Mays sterkt avhengighetsskapende krimtrilogi fra Ytre Hebridene ute på norsk! Jeg har ventet med lengsel og spenning, og jeg er ikke alene. De fleste lesere av disse bøkene har det nemlig på samme måte som meg. "Lewisbrikkene" er den tredje boka i serien om etterforskeren Fin Macleod, som vi ble kjent med i "Svarthuset" og "Lewismannen". Jeg har slukt bøkene på rekordtid!
Peter May (f. 1951) er en skotsk forfatter som er født og oppvokst i Glasgow. May er i dag bosatt i Frankrike. Han utga trilogien i årene 2009-2012, og de kom først ut på fransk. Peter May har skrevet flere bøker, og dersom de holder samme kvalitet som denne trilogien, har vi mye godt i vente i årene som kommer! Goliat forlag har nemlig bebudet at det kommer mer.
Dersom du ikke har lest de to foregående bøkene, bør du kanskje ikke lese denne anmeldelsen, da den et stykke på vei spoiler noe av bakgrunnshistorien for de to foregående bøkene (men ikke selve krimgåtene - her røper jeg ingenting).
Fin Macleod vokste opp på Lewis, som ligger i de ytre Hebridene, men forlot øya da han begynte å studere. Siden har han bodd i Edinburgh, der han levde sammen med kona Mona. Da deres åtteårige sønn ble påkjørt og drept av en ukjent gjerningsmann som flyktet fra stedet, var ekteskapet deres over. Etterforskningen av et mord på en tidligere klassekamerat førte Fin tilbake til hjemstedet Lewis. Her traff han også igjen ungdomskjæresten Marsaili og sønnen hennes. I den andre boka har Fin flyttet tilbake til Lewis, og han og Marsaili prøver å finne tråden fra deres ungdomsforhold. Fin har sagt opp jobben som etterforsker i Edinburgh, og har planer om å sette i stand sitt barndomshjem.
I "Lewisbrikkene" har Fin og Marsaili flyttet sammen. Hennes sønn fra ekteskapet med Artair - Fionnlagh - er Fins sønn. Fionnlagh og kjæresten Donna har fått et barn, og Marsaili bestemmer seg for at hun vil ta seg av barnet deres mens de unge studerer ved universitetet på fastlandet. Fin har fått seg jobb som etterforsker av tjuvfiskere. Det er bare en hake ved oppdraget. Godseierens sønn Jamie ønsker at han skal få noe på Whistler, en tidligere skolekamerat av Fin, som lever som villmann i et svarthus og som tjuvfisker til eget bruk. Målet er å få ham kastet ut av sitt hjem. Det synes Fin lite om. Det er nemlig et slags hemmelig bånd mellom de to, som stammer fra ungdommen - den gangen de fikk kjennskap til Iolaire-katastrofen i 1919, der John Macleod reddet 40 mann, blant annet Whistlers bestefar. Whistler har etter dette reddet Fins liv en gang.
I innledningen av "Lewisbrikkene" dukker det opp et gammelt flyvrak i det som en gang var Loch nan Learga, innsjøen som en dag bare forsvant - antakelig på grunn av et jordfallshull (eller synkehull). Whistler og Fin finner dette flyet. Da de åpner opp døra til cockpiten, finner de et lik som bærer preg av store hodeskader. Begge rykker sjokkert tilbake, og funnet meldes til politiet. Alt tyder på at det har funnet sted et mord, men den gamle forsvinningssaken rundt Roddy - også dette en barndomsvenn av Fin - anses som oppklart.
Mens dramaet i boka skrider frem, får vi innblikk i mye lokalhistorie fra Lewis. Blant annet at øya har et destilleri.
"Et par enorme røde sjakkbrikker utskåret i tre sto vakt ved inngangen til øyas første og eneste destilleri på nesten hundre og sytti år. Abhainn Dearg var gælisk for Red River, samme navn som eiendommen, og destilleriet hadde fått det navnet fordi det lå like ved stedet der Red River rant ut i Atlanterhavet. Ifølge legenden hadde elven fått sitt navn etter at en blodig kamp mellom to klaner hadde farget vannet rødt.
Det siste destilleriet på Isle of Lewis ble stengt i 1844, da avholdsmannen og forbudsmannen Sir James Matheson kjøpte øya. Ironien, som kanskje ikke var åpenbar for befolkningen på det tidspunktet, var at Matheson hadde tjent formuen som satte ham i stand til å kjøpe øya, på opiumsalg til kinesere. Men det var en ironi Fin ikke overså, og det brakte en liten skygge av et smil i fram i ansiktet hans da han passerte de røde og grønne lave takene på den uensartede samlingen bygninger i blikk og betong, som utgjorde Abhainn Dearg, på veien nedenfor seg." (side 169)
Whistler står midt oppe i sitt livs drama, der han kjemper om foreldreretten til datteren Anna, som har vokst opp sammen med moren og hennes nye ektemann Kenny. Nå er moren død, og Whistler føler at han som barnets far bør stille opp. Samtidig har han skåret ut noen Lewisbrikker, som godseieren skulle kjøpe av ham. I og med at det ikke foreligger noen skriftlig avtale og godseieren selv er blitt dement, nekter Jamie å forholde seg til denne avtalen. Brikkene skal få en helt spesiell betydning i mordgåten i boka. Brikkene og et gælisk band, ledet av Roddy ...
"Han hadde helt glemt at det var festivaldag, dagen da alle de syttiåtte Lewisbrikkene skulle komme tilbake til sitt siste hvilested for bare én dag. Sekstisju av brikkene hadde fast tilholdssted i British Museum i London, dette oppbevaringsstedet for stjålne gjenstander fra hele verden. De siste elleve befant seg i Edinburgh, men fortsatt et langt stykke hjemmefra. Han husket Whistlers utblåsning den dagen de møttes hjemme hos ham for første gang siden de var tenåringer. De burde være i Uig hele året. En spesiell utstilling. Ikke bortgjemt i museer i Edinburgh og London. Da ville kanskje folk komme hit for å se dem, og de kunne bringe noen inntekter til øya." (side 277)
Da Roddys levninger skal begraves, kommer tidligere bandmedlemmer av Sòlas til Lewis. Blant annet Mairead, vokalisten i bandet, som Fin hadde et heftig forhold med i en intensiv periode av sin ungdom ...
Som de to foregående bøkene er også "Lewisbrikkene" forrykende godt skrevet. Vi får innblikk i et samfunn der kirken har holdt sitt klamme grep over befolkningen i århundrer, og definert hva som er rett og galt. Kanskje er det nettopp i samfunn med mange tabuer at det likevel skjer ting som ikke tåler dagens lys. Akkurat dette spiller forfatteren på for alt det er verdt. Det handler om barn født utenfor ekteskap, ungdommelige eskapader med konsekvenser inn i neste generasjon, om heltehistorier tilbake i tid, om gammel skyld som må gjøres opp og om uskyld som forsvant. Hvorfor velger vi slik vi gjør, og hvilken plass har kjærligheten i våre liv? Hva skal til for å finne tilbake til det som en gang var? Samtidig som vi får vite mye om hovedpersonenes fortid, oppklares noen mord ... Og jeg satt igjen med en opplevelse av at det jo bare må komme enda en bok - slik at vi får vite hvordan det går med Fin, Marsaili, sønnen deres og alle de andre på Lewis ...
Lurer du kanskje på om du bør lese alle disse tre bøkene i sammenheng? Mitt klare råd er at det bør du. Hver bok har riktignok sine avsluttede mordgåter, men vel så viktig er bakgrunnshistorien der fortid knyttes sammen med nåtid. Denne bakgrunnshistorien var grunnen til at jeg leste bøkene. Mordgåtene var sånn sett "bare" et krydder som kom i tillegg - for mitt vedkommende. Dersom du derimot kun er ute etter mordgåtene, må du gjerne lese hver av bøkene separat.
Jeg anbefaler "Lewisbrikkene" på det sterkeste!
god aften i stuen,
Kom det overraskende, tro, at Albert Schweitzer ikke bare jobbet for
gratifikulasjonskort-bransjen?
Han har ikke vært helt alene om å bli lansert i litt vel pusehyggelig
utgave, post mortem, pro tempora mutans et pro nobis.
men skulle ikke underholdningsbransjene også leve, og ha krav på respekt
fullt på linje med beskjedne locusts, brennesle flått og klegg.
Filosofer må regne med litt blodtap og insektsskatt ?
Noen kortkiosker av blandet akademisk høyde over havet:
Selv tenkere kan ha tannsett.
Lignende eksempel, kineseren Lin Yutang, læreren i å nyte sin hage
og hengekøye.
Han ble litt kvasst sivilisasjonskritisk og valgte å forkaste
'Østens visdom' som enda litt umuligere og udugeligere enn Vestens.
De to tenkere har nok funnet hverandre, for likegyldigheten levde de ikke..
En tror ikke bransjen har klart å pusekort-lansere Jens Bjørneboe
ennå -
alltids har han nok sagt noen idylliske setninger, men skummelt nok
behersker den læreren både logikk og argumentasjon, dertil et
omfattende historie- og realpensum, teging og perspektiv.
Altfor farlige folk å ha gående løs.
Vi skal nok heller bare ' underholde oss til døde '...
Yutangs portrett fra 1937 av stemningen i Europa