..da noen jøder fra Asia fikk se ham på tempelplassen -
De hisset opp hele folkemassen, grep tak i ham og skrek:
«Israelitter, kom og hjelp! Her er mannen som overalt
lærer alle slikt som er imot folket og loven
og dette sted.
Nå har han til og med tatt med seg grekere inn i
tempelet og vanhelliget dette hellige stedet. »
De hadde nemlig sett efeseren Trofimos sammen med ham
i byen tidligere, og nå trodde de at Paulus hadde
tatt ham med seg til tempelet.
Uroen spredte seg over hele byen,
og folk stimlet sammen.
De grep Paulus og trakk ham bort fra tempelplassen,
og med en gang ble portene stengt.
De holdt nesten på å slå ham i hjel da kommandanten
for vaktstyrken fikk melding
om at hele Jerusalem sto på ende.
Øyeblikkelig løp han med soldater og offiserer ned mot
mengden.
Da folk så kommandanten og soldatene, holdt de opp med
å slå Paulus.
Kommandanten gikk bort til dem og pågrep Paulus
og ga ordre om at han skulle bindes med doble lenker.
Så spurte han hvem han var og hva han hadde gjort.
Men i folkemassen ropte noen én ting, andre noe annet,
og da det ikke var mulig å få greie på noe
i alt levenet, befalte han at Paulus skulle føres
inn i borgen.
De kom til trappen, men her måtte soldatene bære ham
fordi mengden presset så voldsomt på.
For hele folkemassen fulgte etter og skrek:
«Bort med ham!»
De skulle til å gå inn i borgen da Paulus sa til
kommandanten: «Får jeg lov å si deg noe?»
Han svarte: «Kan du gresk?
Du er altså ikke den egypteren som for en tid siden
laget opprør og førte de fire tusen knivterroristene
ut i ørkenen?»
_
«Jeg er jøde», sa Paulus,
«jeg er borger av en ikke ukjent by i Kilikia
som heter Tarsos. Jeg ber deg, tillat meg å tale
til folket.»
Det fikk han lov til, og Paulus stilte seg på trappen
og ga tegn til folket med hånden.
Da det ble stille, talte han til dem på hebraisk:
«Brødre og fedre, hør hva jeg har å si til mitt forsvar!»
Da de hørte at han talte på hebraisk, ble det enda stillere.
Han fortsatte:
«Jeg er jøde, født i Tarsos i Kilikia, men oppvokst
her i byen. Ved Gamaliels føtter har jeg fått grundig
opplæring i fedrenes lov,
og jeg har vært like brennende for Guds sak som dere alle
er i dag.
Jeg har arrestert og latt fengsle både kvinner og menn,
ja, helt inn i døden har jeg forfulgt tilhengerne av
denne Veien.
Det kan både øverstepresten og hele Rådet bekrefte.
De ga meg brev til våre brødre i Damaskus,
og jeg reiste dit for å legge også dem som var der,
i lenker og føre dem til Jerusalem
for å få dem straffet.
Men da jeg var underveis og nærmet meg Damaskus
ved middagstid, strålte det plutselig opp et lys
fra himmelen rundt meg.
Jeg falt til jorden og hørte en stemme si til meg:
‘Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg?’
Jeg spurte: ‘Hvem er du, Herre?’
Da sa han til meg: ‘Jeg er Jesus fra Nasaret, han som du
forfølger.’
De som var sammen med meg, så lyset, men hørte ikke
stemmen som talte til meg.
‘Hva skal jeg gjøre, Herre?’ spurte jeg.
Og Herren sa til meg: ‘Reis deg opp og gå inn i Damaskus.
Der skal du få beskjed om alt du er utsett til å gjøre.’
På grunn av det blendende lyset kunne jeg ikke se,
men de som var med meg, leide meg videre,
så jeg kom til Damaskus.
Der var det en gudfryktig og lovtro mann, Ananias,
som alle jødene på stedet hadde bare godt å si om
(...)
( fra ApostelGjerningene kap.21 og 22 )
"The paradox.. is how microwave radiation can be used as a weapon
to cause impairment, illness and death
and at the same time be used as a communication instrument.
Wi-Fi cannot be safe for schoolchildren and teachers exposed to it."
During the Cold War, the Russian Embassy microwave flooded the
United States Embassy in Moscow with low-level microwaves
for many years from across the road;
why and how is outside the scope of this Declaration.
After changes of staff for serious neurologic impairments,
miscarriages, multiple cancers / leukaemias and other illnesses
to male and female employees and children, the late
John R Goldsmith M.D. was invited to investigate this matter.
His investigative report on this incident showed that
continuous long-term, low-level microwaves was responsible
for those illnesses.
..The power level of the microwaves used by the Russians in some
cases was less than the level used by modern-day transmitters ...
..When I realized that power densities and frequencies similar to
those used as weapons during the Cold War were being used as Wi-Fi
in schools, I decided to come out of retirement and travel around
the world free of charge, to explain exactly what the problem is
going to be in the future. (Barrie Trower 1995)
_
( dokument https://www.acma.gov.au/-/media/Technical-Regulation-Development/Issue-for-comment/IFC-11-2014/EME-Instruments--Submission-Electrosensitivity-Australia-Attachment-Barrie-Trower-pdf.pdf?la=en )
se https://www.hese-project.org/InternationalLink/sv/index.php?lang=de
Yppersteprestene og fariseerne kalte da Rådet sammen
og sa: Hva skal vi gjøre?
for dette mennesket gjør mange tegn.
Lar vi ham holde på slik, da vil alle tro på ham,
og romerne vil komme og ta både vårt hellige
sted og vårt folk.
Men en av dem, Kaifas, som var yppersteprest det året,
sa til dem: Dere forstår ingenting!
heller ikke tenker dere på at det er til gagn for dere
at ett menneske dør for folket,
og ikke hele folket går til grunne.
Dette sa han ikke av seg selv, men da han var
yppersteprest dette året, talte han profetisk
om at Jesus skulle dø for folket,
og ikke bare for folket alene, men også for å samle
til ett de Guds barn som er spredt omkring.
Fra den dag av la de planer om å drepe ham.
Jesus gikk derfor ikke lenger åpenlyst omkring
blant jødene, men drog bort derfra
til landet nær ved ørkenen,
til en by som heter Efraim,
og han holdt til der med sine disipler.
_
( fra Johannes' evangelium kap. 11 )
"Imagine a world, in which when you teach something to someone,
the knowledge is considered your “intellectual property”.
Your students are not permitted to teach the things
they have learned from you to anyone else,
neither for money, nor even for free.
To become a teacher, one must buy into the guild for a lot of money,
inherit rights from someone who was a teacher,
or teach something that hasn’t been learned from anyone,
something newly invented."
"Naboer ble iblant avslørt for å ha utvekslet merkeeid fagkunnskap
eller instruert nærstående.
Straks LærerLauget hadde tatt noen i å krenke deres rettigheter,
ble det idømt blodige bøter for slike foraktelige lovbrudd
som å dele kunnskaper uten noen inngått rettighetsavtale.
Ulovlighetene bredte seg sterkt etter at tjenesten papirpost
var oppfunnet:
Folk kunne enkelt betro hverandre innsikter, helt promiskuøst -
snart var 'pirater' i gang med å spre andres kunnskaper,
enda på tvers av Laugets regulerte sonegrenser.
Til og med fiender i fremmede land kunne sikre seg opplysning!
Tankestartende Miniartikkel ™ hos Falkvinge ->
Hva tanker klodens mest selvsikre selfmade primat-art utskiller
om 'den såkalte ondskap',
kan gjerne gis elementær systematikk --
og enda bli litt avslørende.
Vi hører vel kjappest fra de mest totale, totalitære nekte-retninger :
"det har vi ITTNO med!!" -
(er bare å nevne emnet en skam?)
Ingen plikter å respektere systematikk, eller angi sin sådan - -
"hei driver vi kanskje og meningsregisterer folk??"
Neida, de sapiente må få holde sin opplysthet for seg selv.
Au, "Der enumererte han deg også", han upassende intellektuelle
geite- og senere syndebukken, allikevel..
(Er systematikk bare silkebrodert Undertrøkking? tro det.. )
og når tenkere kan tenkes å være fordekte statsfiender, må jo
skjelvende TotalStaten gripe inn med politisk nøytralt politi
og undertrøkke utfordrerne, stalin må verne om sin objektive
nøytralitet.
Er det først hentet applaus for at elementær etikk bare er (slem?)
styring og undertrykkelse, får ondskapen snart herske ukrenkelig,
i akademisk immunitet -- så 'såkalt' og hypotetisk frivillig-pensum
den pr. vedtak er.
Tidstypisk og 'lammende' ble den brått, den utilslørte emo
totalnektingen:
'nekt å tenke' - - ->
"Er det ikke nok at de holder oss som arbeidsslaver",
må vi ha analysert verden og svare for vår plass i den,
attpå?
Ble sivilisasjonens etiske engasjement en byrde som måtte kastes av,
etter all alvors-tankegang for fred og rett -- siden Hammarskiöld,
siden hans oldkinesiske fredsfilosof, og senere kolleger ..
alle nominelt forente stater og forente nasjoner -- hva realitet?
hvor ble det av all freden og hvor var lekkasjen?
Ble selve naturkreftene tyranniske, ville de kaste oss av
som en byrde?
Megabranner, havets truende brenning.. kanskje de også bare er ment
som propaganda?
'Vårt navn er Prometheus'.. må vi se oss sjakk matt ?
Var det bare 'underrasen' politikerne som raserte det for oss,
kan noen andre enn bare de ha ansvaret for å reparere heretter..?
..så slipper i alle fall vi.
"Et lite nervesammenbrudd", lød en gammel slagertekst.
"er min resept mot underskudd."
Nektetenkerne kan ha sitt å tenke gjennom,
om de ikke bare slår igjen lukene på sine tenketanks.
Vår romandiktende historiker Hermann Wouk fremstilte elegant
tankeutviklingen > som gav oss et nytt nivå totaldestruktiv krig:
og la den pent inn i romanform, tett med krig og kjærlighet..
som bråstart-pensum til den som vil gå videre.
I neste kan vi se mer på systematikken hos primater som anerkjenner
visse akademiske grunnfordringer.
Men idag ser det ut til at emo- trassretningene kan haste mest,
kreve varsom hjelpeinnsats.
Så, har vi nå den situasjonen klarlagt?
Et tidlig opus tok for seg bl.a. den bekvemmeligvise avkledning av
rasjonell ansvarlighet, som borderline psykisk 'rasjonalisering' :
V.Engelstad
'utskille' > selvsikre tanker?
Hva vet høyere statsmenn om ondskap og sånn
_
"Ikke engang under tortur skulle han kunnet gå med på
at det kan være noe ondt i mennesket."
( Christen Munch )
..an eerie glow; "Warlight" was the official name given to
lights allowed on for emergency traffic during blackout hours
in Blitz-ridden London.
( kilde )
btw, det her skal være idylliske opptak fra populære badesteder
i södra Sverige, der lokale samarbeidsutvalg kontakter foreldre
med anmodning om å forsøke å dempe de unges trivselsproblemer.
Men det kan naturligvis også være filmtrix fra lokale øyenvitner
som bare remikser gamle katastrofable videoer, sånt vet man ikke
før nyhetene har passert statens filmtrollkon-verk og fått
imprimatur-stempel som legale nyheter.
polisen samtalar med föräldrar
Prøv å tipse Forskning.no om det resultatet?
"Jag blir övertygad om att vi behöver en ny ordning"
Journalisten tror sig [böra ur verklighetens rika förråd] välja ut
det sensationella och kommentera detta på ett lågt plan.
Själv vill han kanske inte alls detta -- många journalister har
med möda tvingat sig själv att sänka sin standard.
Lika svårt ursprungligen för publiken: den har aldrig begärt att
få lyssna till utskällningar och kränkningar, även journalisterna
emellan .. Men man vänjer sig långsamt.
Och man får en press, som mal depression dag efter dag -- glupande
blodtörstig på försvarslösa offer ...
Jag blir alltmera övertygad om att vi verkligen behöver ny ordning.
Då måste också en uppgift vara att våga fabulera, drömma -- eller
rättare, tänka skapande om det ännu osedda och nya.
Det kommer inte till i verklighetens värld, om det inte först
finns i en mänsklig hjärna.. det kan låta banalt, men viktigt nog.
Intressant är att även i vårt land iakttaga med vilket obehag många
reagerar mot varje ny tanke. Den statiska människan får gåshud,
panik och torgskräck så snart en ny tanke uppenbarar sig vid
horisonten .. hon mobiliserar all sin "redliga" moraliska förtrytelse
för att stoppa detta oerhörda. Tänka på ett nytt sätt? Verkligen
påstå att vi hittills levat på ett felaktigt sätt! Vem är han, att
han vågar tro sig bättre än Kant och de andra husgudarna ?
/
..säg, en individ hatar någon.. För att legitimera sitt hat skaffar
han sig en åskådning, och på denna byggs kanske med tiden ett parti
eller en institution (Hitler!)
Träffar man en sådan människa innan hon dör, kan man hinna för henne
avslöja denna kanske helt omedvetna process. Ãr motivet avslöjat,
faller nog också åskådningen. Men de flesta blir aldrig på det sättet
avslöjade. De dör, och tror själva blint på sin åskådning -- som om
den vore sammanfogad av fasta block av osvikligt riktiga argument och
inte bara, ursprungligen ett skydd, en mask. Men denna form, denna
institution, detta verk, denna åskådning lever kvar och kan mycket väl
entusiasmera andra, en kommande generation!
Är inte detta ett centralt kulturproblem? Ryckvis, genom revolutioner,
generationskamp och slitningar går livet vidare. Men dessa konflikter,
även stelnade institutioner skulle vara onödiga i samma stund individen
såg sina orena motiv.. /
Varför tala om en ny kultur, ett nytt samhälle och inte bara rakt på sak
om individens förvandling till frihet och andligt liv?
En man bygger upp sitt livsverk. Hans innersta motiv beror kanske i sig
i själviskhet, ärelystnad.. han maskerar sitt innersta motiv bakom en
åskådning! Eller en filosofi. Eller bara en institution. Blir en sådan
man frigjord och upptäcker sina innersta motiv, faller hans åskådning
snabbt i spillror och hans verk kan helt ändra karaktär. Men dör han
utan att finna lösningen på sina personliga problem, står kanske hans
livsverk kvar. Det tjänas då av en ny generation. Och dessa människor
tjänar verket, som de uppfattar som en stor eller rentav helig plikt,
de gör det kanske helt osjälviskt. Men vad om saken i sig är av ondo ?
Tänk på de unga nazisterna -- hur många av dem är inte absolut lojala
och offervilliga? De anar inte vem de tjänar! - samma gäller kanske om
kommunisterna, de bästa blant dem.
I en sådan situation gäller det inte att bara "förvandla" individerna :
Individen måste också lära sig se, att det verk han tjänar, vars
instrument han är, är av ondo. Han måste då skolas också intellektuellt
så han kan ordna in systemen, institutionerna i en kristen värdskala och
få kraft att reformera vad som behöver reformeras, demolera vad som
behöver demoleras.
Detta är, tror jag, vårt riktiga svar till marxisterna. De har fel i att
de yttre förhållandena är det enda som behöver förändras. Men vi har
lika fel, om vi tror det räcker att bara individerna förvandlas och inte
bryr oss om partierna, grupperna, institutionerna.
Det räcker inte att jag lojalt och offervilligt tjänar en sak.
Jag måste också kunde veta hur saken är god.
_
ah, setninger jeg kan ha brukt selv også:
"Kjærlighet. Vips var den med meg hjem.."
Helt greit med dystopier, bare de ikke handler om noe nifst
I så gamle dager at vi kan ha barmhjertighetsglemt dem,
ble jo barna literalt holdt i tømme og tjor, i fareomgivelser
som f.eks i bygater, og på landet
der det er skompete på heia, (lek du er med)
Om noen vil føre barna i så vilterlekhemmende innretninger
idag, kan de bli skjevsett av barnefjernemyndigheten
som heller tenker seg et telepatologisk styringsorgan -
ev. godtar litt svinn?
Usikkert om landspappaen ville senioraktivert seg med
partiets kakelotteri..
men om det ikke ble kake til alt folket,
ville han i alle fall ha sigar -
den kom muligens fra Cuba?
Kunne vært flott med helt upartiske [selv]biografier ;)
helt konstruktivt vurdert.
"Der de døde styrer", fin ledig titel? ('thanatokrati')
men kan munne ut i dystopokrati, som her
“When I am weaker than you, I ask you for freedom
because that is according to your principles;
when I am stronger than you, I take away your freedom
because that is according to my principles.”
( Inst. for Krig & Fred 2018 )
Da Marco Polo besøkte Kublai Khan, den store mongolhøvdingen,
sørget høvdingen for å sende med ham et viktig budskap
til paven, der han ber ham om å "sende mongolene ett hundre
kristne lærere, vel utdannet i de 7 kunstarter og skikket
til å vise at Kristi vei er den beste".
MarcoPolo skyndte seg tilbake til den vestlige verden med
disse nyheter, virkelige nyheter: det gjaldt et meget kraftfullt
folks fremtid.
To år senere sendte man to hundre lærere. I stedet for at de
skulle bevise at Kristi vei var den beste, hadde de med seg
følgende budskap: "Slutt dere til Rom politisk og kirkelig."
Selvsagt ble det avslag -- altfor småskårent og urimelig.
Senere kom Islam og benyttet seg av dette moralske og åndelige
tomrom. Mongolene drog nå seirende fram over Asia og spredte
Islam helt til Europas grenser.
De utslettet mange kristne sentra og dømte denne del av verden
til moralsk og åndelig sterilitet.
"Islam finner alltid en ørken eller skaper en."
Men poenget er at kirkeverket hadde galt siktepunkt. De
presenterte et tilbud om politisk og kirkelig union under Rom.
Ingen av delene hadde relasjon til ønsket om å finne bevis for
at Kristi vei er den beste.
/
..da kommunistene holdt på å overta makten i Russland,
arrangerte den ortodokse kirke et stort prestemøte, der man
debatterte hvilken farge prestedrakten skulle ha til visse
spesielle anledninger.
Dette var man opptatt av da Russland skiftet farge --
til Rødt!
_
( fulltekst > )
også av E. Stanley Jones: 'Kristi Alternativ' >
å bygge op en luthersk kirke i Norge på ruinene av den kaotolske
viste sig ikke å være nogen lett sak.
Lutherske prester var knapt til å opdrive, og
de gamle katolske prester fortsatte derfor sin gjerning ;
men nu het det at de var lutherske.
Det er derfor naturlig at der ikke blev stor forskjell fra
hvad der hadde vært.
Og selv om prestene skulde ha ønsket å forkynne den nye lære,
fikk de ikke lov;
ti kongen forordnet at "de gamle prester skal opprettholde
de gamle skikker,
og ingen nye prester skal ansettes,
for at folket ikke skal bli forstyrret eller forskrekket,
inntil Vi blir i stand til å lede dem inn i en bedre forståelse
av Guds ord."
..I nogen kirker var det bare tjenester en eller to ganger
om året, og disse var sågodtsom helt katolske.
Siden det var så vanskelig å skaffe lutherske prester, var man
heller ikke så nøie med hvem man gjorde til prester -
så mange uverdige, både uvitende og umoralske, kom inn i
prestegjerningen. ..
..Bedre blev det ikke, da kongen for å rette på forholdene lot
innføre tvungen kirkegang ;
på mange steder reiste da almuen sig og drev presten ut av bygden.
Det tok derfor en meget lang tid før man kan tale om nogen egentlig
reformasjon i Norge.
Kun gjennem lovgivning var reformasjonen kommet; den nye tid hadde
ikke født av sig noen religiøs litteratur av betydning,
og med den evangeliske forkynnelse var det smått stell.
_
( fulltekst nb.no > )
Apologeten Francis Schaeffer kunne hjelpe sin tids hippie-ungdom
ved at han kjente tidens tanker så godt at han kunne lære de unge
å forsvare seg mot dem.
I dag er behovet for kristne med samme innstilling og forståelse,
enda større.
Det er idéer som former samfunnet og historien, og former kulturen
vi lever i. Idéene former de politiske partiers programmer og
kampsaker.
Idéer får konsekvenser, bestemmer hva vi vil mene og tro, påvirker
viktige valg.
Hvis vi ikke behersker idéene i tiden, vil det bli idéene som
behersker oss.
Tidens sanger, filmer, bøker, historier har alle et budskap, de
argumenterer for noe, og mot noe annet. Ungdom må læres opp til
å kunne vurdere det som serveres, kunne se og oppdage hva som er
sekulære tanker, og hva som er forenlig med kristen tro.
Ungdomsledere må være mennesker som de unge forstår at de kan
stole på, pålitelige og troverdige. Det er da viktig at de har
kvalifisert seg i apologetikk, trosforsvar - ikke bare falt for
fristelsen til å være 'cool' og populær ...
Vi opplever en revolusjon av nye idéer. Det vi kanskje ikke har
vært våkne for, er at denne revolusjonen krever full underkastelse.
Man må akseptere de nye idéer som trykkes på oss, bare slik kan
en unngå motstand.
Derfor er det ikke lett å være ung i dag:
De vokser opp i en kultur som har snudd mange ting på hodet,
rett blir galt, det gale kan bli presentert som det rette.
Det gis nye definisjoner på ord.
Sterke krefter i samfunnet vil fjerne det som har med bibelsk moral
å gjøre. . . .
/
Alle valg vi tar har konsekvenser. Hva ble konsekvensene av abort-
loven fra 1978 ?
Hvert år har vi tatt livet av 15 000 fostre i mors mage. I løpet
av disse årene utgjør det et underskudd på ca 550 000 mennesker.
Det svarer til det tallet som uten denne politikken ville gitt en
normal demografisk utvikling i landet vårt. .. det fødes altfor få
barn til å opprettholde folketallet. Vi blir avhengige av
innvandring. I Europa som helhet er fødselsraten pr. kvinne sunket
til 1,58 - det vil kreve masseinnvandring ...
I sin bok 'Love Thy Body' viser Nancy Pearcey hvordan den såkalte
'personlighetsteorien' legger grunnlaget både for eutanasi og abort.
Teorien definerer mennesket som bestående av to deler: en kropp og
en personlighet.. personligheten utgjøres av de mentale og kognitive
evner. Disse evner skal utvikles, og er ikke til stede hos fosteret.
..man fjerner ikke et individ med en personlighet, man gjør ikke noe
ulovlig. Siden et foster ikke er en personlighet, får det derfor
ingen rettigheter... de får man først når man er et komplett individ
med personlighet. .. I livets sluttfase hvor de mentale evner svekkes
ved demens, vil det å avslutte menneskets liv med en giftsprøyte
heller ikke bli betraktet som å ta livet av et menneske, siden de
evner som utgjør 'personligheten' ikke lenger fungerer adekvat.
Personlighetsteorien sier at kroppen er atskilt fra personen. Derfor
doseres det at hva man gjør med sin kropp, ikke bør ha noen virkning
på ens person. Sex kan derfor være noe rent fysisk, atskilt fra
kjærlighet. .. Media som WashPost og endog lærere mener det ikke
bare er fordelaktig, men nødvendig at kjærlighet holdes atskilt fra
kjønnsliv. Da blir ingen skuffet eller såret, mener man -
men sårene kan dukke opp senere, og være sterke.
Pearcey mener det er den darwinistiske evolusjonslære som på mange
måter har lagt grunnlaget for denne dehumanisering av mennesket.
Man finner ingen tegn til Gud i naturen, det som ser ut som design
mener man kun er tilfeldig og ikke virkelig design. Det er således
ingen plan eller dypere hensikt i livet. Når Gud er fraværende i
naturen, finnes det ingen basis for moralske sannheter, skriver hun.
Ingenting i kosmos viser Guds vilje, når alt er resultater av
tilfeldigheter. Mennesket blir da autonomt og må selv bestemme sin
moral. Autonomi fører til at man gjør det man har lyst til.
/
..en ung flott mann sier at i hans omgangskrets har "alle ligget med
alle". Jeg har ikke sett at en eneste kristenleder har gått ut og
gitt uttrykk for sorg eller bekymring for denne utvikling i samfunnet.
..selv etter 12 års skolegang og kanskje konfirmasjonsundervisning,
lever ungdommen på hedensk vis.
( Forlagets presentasjonsside med leseutsnitt i issuu -> )
..men å 'tilgi' noen som vil fremføre alvorlige ord om
tilgivelsens dypere nødvendighet:
Må ikke det problemet eksistere, for de som avgrenser pensum
til det å eksistere?
..eller evt. til 'lydig' å opphøre..
et medmenneske / medeksistens kan jo ha valgt å kategorisere
'bruk av alvorlige ord' som en provokasjon.
(neppe som en 'synd'?..
men er det, for nevnte, mening i å tenke på å tilgi en ikke-synd,
et nøytralt valg -- som eksistenser tillates å gjøre.. ..av hvem?
..kilde-rettseierne av 'eksistensialismen'? )
_
For visse eksistenser lyder lovens krav: "Du Skal ikke GI BUD!"
..blir det hårde bud? De forkynner at Ingen må forkynne?
De kan til og med folde ut den etiske fordring at ingen må
folde ut etiske fordringer.
Livet kan bli hardt for dem som tror/ føler at de sokner til
nekte-lærer ;) , nihilosofier -
disse fag er fortsatt faner som krever honnør, lydighet ?
(der etikken er avsatt, kan nok bebreidelsen blomstre - 'Loven'
strupes ikke så lett ... men 'tilgivelse' hører til på en annen planet.)
De som er inne på slik videregående selv-fornektelse, vil de
makte fullt å tilgi, eller må de nøye seg med å 'si det er greit'?
Kan de mer å si, hvis overtredelse er noe 'garantert immaterielt' -
og materien er alt som gjelds?
Tro om slikt lå i bakhodet for russepiken som tekstet kortet sitt:
Unn'skyld det er lett å si. Men er nå skylda bare mi?
En allegorisk roman skisserer en rekke moderne måter å nekte ting :
indeed om å sokne til distrikter av nektefaget. BOK >
(trådeier får gjerne gi de mulig berørte tid til å fremstille
sin sak først..
tema f.eks "hvordan jeg tilgir enda det ikke er pensum".. :)
om valgmuligheten av ikke-eksistens >
..slikt er ramme alvor - uansett påviselige rammeskjevheter --
for mange som vil betjene oss i et tenker-fag
som aldri hadde mye plass i karriereverkets pensumplan..
'Noen' vil uansett klare å styre de eksisterendes tanker.
De er bare vaksinert mot å kunne finne ut av det ?
De første kristne hadde ikke kirker og prester, men de møttes
som venner rundt middagsbordet i hjemmene.
Så kom keiser Konstantin med pompøse kirker på 300-tallet,
delvis inspirert av hedenske skikker, noe dagens kirker ennå
endel er preget av.
Boken viser hva som ser ut til å være de originale retningslinjene
for kristne samlinger,
slik forfatteren forstår Bibelen.
De første kristne gikk inn for
kjærlighet,
ikke-hierarki ( legmannsvennlig, åpenlys / lysåpen struktur )
og at alle kunne ta ordet i samlingene.
Kvinner og menn kunne ha alle typer tjenester i forsamlingslivet.
Her gjengis også historier fra de første århundrene.
Les om tapre martyrer, stormannsgale biskoper,
nattverdens røtter
og Junia som mange anser var en kvinnelig apostel.
Boken forteller også om Herodes-slekten. Kong Herodes
utgjorde en av de tre instansene som Jesus ble stilt fram for
før han ble korsfestet.
( etter forlagsomtale )
Relatert i emne, noe mer akademisk: Gunnar Westin
_