England 1806:
Det er hundrevis av år siden magien har vært sentral i landet. Det finnes mange teoretiske magikere i England, men kun en praktiserende.
Herr Norrell bor tilbaketrukket i Hurtfew Abbey, med et imponerende bibliotek. Etter å ha blitt utfordret av magikere i York, utfører han spektakulær magi, og flytter deretter til London. Regjeringen vil ha hjelp i krigen mot Napoleon.
Det skjer ikke mye i begynnelsen, men så klarer Norrell å vekke en død kvinne til live, og nå er navnet hans på alles lepper.
Da Jonathan Strange også dukker opp i hovedstaden, blir Norrell fascinert, og han tilbyr Strange å bli hans lærling.
De to magikerne er veldig ulike, men de fungerer tilsynelatende bra sammen. Tiden går, og samarbeidet blir til rivalisering. Denne skal etterhvert overgå den pågående krigen.
Ganske treg og omstendelig start, men den tok seg heldigvis opp. Litt langdryg innimellom, og digresjonene kan av og til virke forstyrrende.
Å leve på 2000-tallet er å kjenne krysspresset fra oppmerksomhetsøkonomien på kroppen hver eneste dag. Hjernene våre er, helt konkret, gjenstand for en høyteknologisk konkurranse mellom selskaper som har spesialkompetanse på å fange sansene våre. Tenk over maktforholdet. På den ene siden: verdens rikeste selskaper, smarteste algoritmer, de beste teknikerne. På den andre siden: vi, med vår hjernebark som ikke har endret seg siden steinalderen. Det er rått parti.
Jeg følger mye med her inne og på instagram (bookstagram). Leser hva andre skriver om bøkene og følger nok noen tips. Må like teksten bak på boka eller en anbefaling. Har noen favorittforfattere og der kjøper jeg boka uten å lese no særlig om den i forkant.
Denne holdt meg i spenning helt til slutten - god underholdning som alle Lisa Jewells bøker.
Han er kanskje en vanlig mann. En vanlig mann med en noe uvanlig jobb ...
Er ikke helt fan av bøker som bruker navn som tittel. Aner ikke hvorfor, men slike bøker frister som regel ikke. Så det hjalp at den var skrevet av Stephen King, for bøkene hans må jeg lese uansett.
Skal, skal ikke?
Billy Summers er ingen gammel mann. Han er i sin beste alder, bare 44 år og han vurderer å gi seg som leiemorder. Men han vurderer et siste oppdrag. Oppdraget får han av en gammel kjenning som han har jobbet med tidligere. Denne gang hevder denne Nick at det ikke er han selv som står bak oppdraget som før, men fungerer som et mellomledd i det hele. Nick har også sine menn som Billy kommuniserer med når det er oppdrag. Denne gang har Nick leid et gult hus til ham i Midwood. Mens han venter på oppdraget, får han beskjed om å leve et helt vanlig liv. Et kontor i Gerard Tower er blitt leid til ham som han skal bruke som skrivested. Han skal leke forfatter, være grei med naboene og være på kontoret hver mandag til fredag. Han skal snakke og være hyggelig med lokalbefolkningen, gli inn i miljøet, og få dem til å se på ham som en helt vanlig mann. Det som overrasker Billy mest er hvor lett det er, og mens han faktisk skriver litt på måfå for å drepe litt tid, finner han en slags glede i det.
Men Billy føler seg ikke helt vel med opplegget. Det er noe som skurrer, noe han bør innse før det er for sent, eller er det instinktet som bare kødder med ham? Er det noe Billy er god på gjennom jobben, er det å være Houdini. Han er en mester til å forsvinne, og han begynner av en eller annen grunn å legge sine egne planer. Kommer han til å gjennomføre oppdraget eller stikke av?
Denne mannen Billy kunne ha vært en god skuespiller. Han har en enkel vane for å leve seg inn i ting, og det er lett å bli fascinert av ham. Han er ingen dårlig person til tross for jobben han har. Han knerter heller ikke hvem som helst. Han knerter bare "bad guys". Han må ha en grunn til å kvitte seg med dem, før han tar på seg et eventuelt oppdrag.
En bok i en bok
Mens han venter på når oppdraget skal gjennomføres og han skriver for å få tiden til å gå, blir man kjent med ham gjennom teksten han skriver. Han skriver om sin fortid som er temmelig mørk og man får en større forståelse hvorfor han har det yrkeslivet han har.
På Twitter de siste åra, er det lett å skjønne at Trump er Kings verste fiende. I sine siste bøker har det vært litt Trump hat for å si det mildt, men nå som den perioden er forbi, håper jeg at det blir mindre av det i bøkene hans. Skjønner at politikk engasjerer King og de fleste, men det kan fort bli noe gjentakende også. Heldigvis var det ikke mye politikk i denne boka, og håper det blir enda mindre om det i hans fremtidige bøker, for det kan bli noe masete, selv om man skjønner hensikten.
Sjarmerende tidsfordriv for noen av karakterene
Det er også morsomt at King holder fast på 80-tallet med brettspill. Vet godt at folk som har noen å spille med, fremdeles bruker brettspill. Det er fremdeles en greie. Noe jeg gjerne støtter. Billy blir kjent med nabobarna i Midwood som er heftig og begeistret for Monopol, og han blir invitert med på noen runder siden han er såpass godt likt i nabolaget. Men skjønner Kings tankegang. Det er hyggeligere og mer sosialt å spille brettspill sammen enn å game sammen som er mer moderne. Gaming er noe man når som helst, også kan gjøre alene.
Fascinerende å lese om Billy, både på jobb og privat, og det er forståelig hvorfor han er så godt likt. Det virker ikke som han anstrenger seg i det hele tatt uansett hvem han mingler med i diverse nabolag. Som vanlig har også King med noen stikk til hans tidligere bøker, og digger det når han gjør det. Det er ikke første gang.
Det eneste som trekker ned litt, er at boka kan føles som en tålmodighetstest før ting skjer, men det er verdt det, for når boka først tar en vending, tar deg seg veldig opp og man er virkelig med.
En annen ting som trekker boka noe ned, er dumb self uttrykket. Hver gang Billy snakker med og møter Nick og hans menn, skriver King inn uttrykket dumb self for Billy gjør seg dummere enn det han er, både i væremåte og ansiktsuttrykk, bare for å være et hestehode foran. Det er greit at King forklarer det en gang, men unødvendig å forklare det flere ganger underveis i handlingen. Man skjønner greia.
Det King skal ha skryt for, er at han klarer å holde mystikken oppe. Ikke bare når det gjelder oppdraget om han kommer til å gjøre det heller ikke, men også diverse karakterer som dukker opp i hans liv helt tilfeldig, og mange andre aspekter i boka.Til tross for sine tungtrødde partier her og der, er man fremdeles interessert i å lese litt til og enda litt til, for å se hvilke retninger alt sammen tar, og hva som vil skje med gode Billy.
Småspennende bok fra King som fint oppleves som en slags svart komedie. Ikke hans beste og kunne trengt mer flyt, og selv om jeg likte Later som ble utgitt i mars i år, et hakk bedre, var dette en god krim.
Krysser fingrene for at han snart kommer med en ny horror bok, for det er en stund siden han har gitt ut bøker fra den sjangeren han er aller mest kjent for.
Fra min blogg: I Bokhylla
Tara vokser opp i en streng, mormonsk familie. Hun er yngst av 7 søsken. Familien er totalt avskjermet fra samfunnet. Barna går ikke på skole, men forbereder seg på endetiden. I senga har de en fluktveske. De har ikke omgang med andre, og arbeidet på gården er til tider livsfarlig. Sykehuset blir så og si aldri brukt; urter og hjemmelagde oljer er familiens medisin.
Tara er vitebegjærlig, og har lyst til å studere som broren, Tyler. Faren nekter, og lojaliteten hindrer henne i å flytte.
Til slutt er begeret fullt, og 17 år gammel går Tara for første gang inn i et klasserom. Hun kan en del matte, men hun er totalt historieløs. Holocaust er blant tingene hun er uvitende om. Tara lurer veldig på hvorfor hun aldri fikk skikkelig utdannelse. Hvordan kunne faren tro at den minimale undervisningen de fikk hjemme skulle holde ute i den virkelige verden?
Taras higen etter viten, bringer henne til både Harvard og Cambridge, samtidig som veien hjem blir stadig lengre.
Fascinerende og rystende lesning. At man i USA har rett til å undervise barna selv uten å framlegge beviser, er så ødeleggende. Tara slet også med personlig hygiene og huslige kunnskaper. Hjemme stinket det overalt, så det å bo sammen med andre som hadde vokst opp på normalt vis, eller som frafalne, ble utfordrende. Anbefales!
Jeg forventet en god leseopplevelse med De små dyder av Natalia Ginzburg etter å ha lest Familieleksikon for en måned siden. Den først delen av boken likte jeg veldig godt. Tenkte til og med på at jeg skulle kjøpt den istedenfor å låne den på biblioteket. Men i andre del av boken ramlet jeg av. Fikk lite ut av å lese tekstene. Noen av tekstene leste jeg to ganger uten at jeg synes det hun skriver om er interessant. Det blir i hvert fall ikke til at jeg kjøper boken.
Woah! Jeg synes det tok litt tid før det ble engasjerende i denne boka - Robert drepte vennen sin da han var 11 år. Alle vet det. Robert selv husker ingenting fra drapet, men tror at alle har rett. Men har de det?
Etterhvert tar det av og boka blir mer og mer spennende og den siste halvdelen klarte jeg ikke å legge fra meg! Uhyre spennende og handlinger snur og vender på seg gang på gang og det tar lang tid før man innser sannheten. Anbefales!!!
Oktober forbindes nok ikke med romaner, men siden det blir mørk lesestoff ellers, gjør det ikke noe å presse inn noen romaner, for å balansere ulike sjangre.
Kolibri var heller ikke et dumt valg med tanke på at det var en bok jeg visste svært lite om. Selv om Samaratin tilhører en sjanger jeg ikke leser mest av, har jeg alltid hatt lyst til å se hva hun skriver. Se hvordan bøkene hennes er. Synes også det er viktig å utforske ukjente terreng, også sjangre som man kanskje ikke tror faller i smak, for man vet aldri.
En bok full av kontraster
Samartins nyeste roman er ikke spesielt trivelig lesestoff siden boka handler om selvmordsforsøk. Men det er dog et viktig tema. Man blir kjent med Pete og Al som er både venner og kollegaer. De jobber i kystvakten, og en morgen får de en drastisk opplevelse. En kvinne skal ha hoppet fra brua. Det har skjedd før. Det er sjeldent noen overlever. Når de finner vedkommende, er det som regel for sent, eller de har blitt tatt av strømmen. Men denne gang er det litt annerledes. Pete stuper etter denne kvinnen da han har en følelse av at hun fremdeles er i live, noe som stemmer. Hun fraktes til sykehus kort tid etter. Han vet ikke hvem hun er eller hva hun heter, men likevel føler han en merkelig dragning mot henne. Han prøver å finne unnskyldninger til å få oppdateringer om henne, til tross for at han ikke er i familie, og som kanskje ikke er profesjonelt. Al liker ikke det Pete gjør, men klarer Pete å holde seg unna denne kvinnen som har så stor påvirkning på ham?
Romanen kan kanskje ut i fra baksidetekst og forklaring ovenfor, virke noe ensporet, men det er den dog ikke. Det handler ikke bare om Pete og denne kvinnen han blir fengslet av, men det handler også om hans oppvekst, om hennes noe dramatiske og hysteriske familie, og en del mysterier når det gjelder følelser, forviklinger og familiehemmeligheter. Det er lett å bli dratt inn i det.
Spennende å lese om Petes mystiske fortid og nåtid
Deler av romanen kan oppleves som en såpeserie, men det gjorde boka mer avhengighetsskapende og en smule sjarmerende, til tross for dystert tema. At fleste retninger var vel åpenbare, gjorde ikke noe da det var interessant å lese om både fortid og nåtid. Hadde ikke hatt noe i mot om Petes fortid fikk enda mer plass. I den moderne tiden av boka blir han beskrevet som en slags heltens mann, ikke bare på grunn av at han praktisk talt er det gjennom jobben sin, men han blir beskrevet som feilfri og hypnotiserende. En som alle liker. Men i fortiden får man se litt mer menneskelige sider av ham, og da var det lettere å like ham.
Savnet mer overraskelser i Kolibri, og en noe mer gåtefull tone, men skal ikke klage. Jeg var med fra start til slutt, selv om det ikke er min type sjanger. Et godt førsteinntrykk av Samartins forfatterskap.
NB:
Oppdaget et lite navnebytte på side 219 i dette avsnittet:
*Nancy måtte videre akkurat idet Sandras lege kom inn.
Dr. Jonas så ut til å være omtrent 20 år, noe som bare
gjorde Sandra enda mer opprørt. "Nå hører du på meg,
unge mann. Sandra er ung og frisk. Hun har aldri vært
syk så mye som en dag. Hvis noen kan overleve noe sånt
som dette, er det henne."*
Det er nok Marilyn, Sandras mor som skal være opprørt, ikke Sandra. Men skriveleifer skjer uansett hvor godt man ser gjennom, så det er ingen krise. Det er fort gjort, men ville bare påpeke det.
Fra min blogg: I Bokhylla
Richard er på nok en backpackertur. Den første natten i Bangkok, sover han dårlig. Veggene er tynne, og han hører både elskov og dødsralling i løpet av natten. Daffy, som den etterhvert døde mannen heter, snakket om en fantastisk strand. Han etterlater Richard et kart, og sammen med kjæresteparet i naborommet, Francoise og Étienne, prøver han å finne veien til dette urørte paradiset.
Etter noe strev kommer de tre seg helskinnet til stedet markert med X på kartet. Her finnes allerede et velfungerende samfunn med flere fargerike personligheter. De tre glir greit inn i felleskapet der alle har sine oppgaver; fiske, snekre, hagestell og matlaging.
På motsatt side av øya, driver noen thailendere en hasjplantasje, og de passer godt på, og er ganske aggressive.
Det er utrolig idyllisk, men kan det vare? Richard hjemsøkes av Daffy, og han er forelsket i Francoise, noe som ikke gjør tilværelsen lettere.
Lettlest, underholdende med underliggende uhygge.
Boka er filmatisert med Leonardo di Caprio.
Flaks!!
Malorie er en ung dame da verden forandres katastrofalt. Over hele verden ser mennesker noe som gjør dem til mordere.
Da hun har mistet alt, bortsett fra barnet i magen, søker hun ly i et hus med andre overlevende.
Fire år senere, har Malorie blitt mor til en jente og en gutt. De bor alene i huset, men så bestemmer Malorie at de skal dra. Ved elva har hun funnet en robåt, og hun har oppdratt barna godt. De lystrer henne uten å mukke, og hørselen deres er mye bedre enn Malories. Hun skal ro, barna skal lytte, for de må ha bind for øynene når de er utendørs. Malorie vet om et sted hvor de kan være trygge, men å komme dit, blir både dramatisk og livsfarlig.
Spennende og «creepy». Boken er filmatisert, «Bird box», men tror jeg hopper over den!