Fortellekunst

håndbok i litterære teknikker

av (forfatter).

Tiden 2011 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.71 (21 terningkast.)

82 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos ark.no

Pernille Grimelands eksemplar av Fortellekunst - håndbok i litterære teknikker

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Sakprosa

Lesedato

2011

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Forfatteren gir her en innføring i romanskriving, og avslører hvilke grep man kan bruke for å bygge opp en fortelling. Boka baserer seg på teksteksempler, særlig fra Per Pettersons "Ut og stjæle hester".

Omtale fra forlaget

Hvordan fanger man en leser med en fortelling?

Fortellerkunst er en lettfattelig og begeistret innføring i romanskriving. Langeland tar oss med inn bak kulissene i en romantekst og avslører hvilke grep forfattere benytter seg av for å bygge opp en fortelling. Boken baserer seg på et rikt tilfang av teksteksempler, særlig fra Per Pettersons Ut og stjæle hester -- en av de største norske romansuksesser de siste årene, som også har gjort seg bemerket i utlandet.
Henrik H. Langeland har utgitt flere romaner og sakprosabøker, blant annet bestselgerne Wonderboy, Francis Meyers lidenskap og Verdensmestrene. Han har doktorgraden i litteraturvitenskap med en avhandling om Marcel Proust, og var i flere år redaktør for litteraturtidsskriftet Vinduet. Som han skriver i forordet:
"Denne håndboken tar på ingen måte mål av seg å gi noen fyllestgjørende oversikt over fortellekunstens håndverksmessige aspekter. Snarere er den ment som praktisk gjennomgang av de mekanismene jeg personlig mener romanforfattere kan ha mest nytte av å forstå -- enten man ønsker benytte seg av dem eller ikke."

Bokdetaljer

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2011

Format Heftet

ISBN13 9788210051449

EAN 9788210051449

Språk Bokmål

Sider 112

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 14 5 1 0 0

Bokomtaler

Håndboken er som det står på omslaget: "en lettfattelig og begeistret innføring i romanskriving.". Jeg har ingen planer om å skrive romaner. Men jeg håper at mitt kompetansenivå som leser er hevet et hakk etter å ha lest den. Mer om hva den inneholder mv har jeg skrevet om i dette innlegget.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Har lest denne to ganger;) en interessant liten bok!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Hvis en person har all tid i verden på å fatte avgjørelse, kan rasjonalitet, argumentasjon eller vikarierende motiver påvirke valget. Men hvis personen er nødt til å bestemme seg hurtig, trer hans eller hennes sanne vesen tydeligere frem.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

I den sosialrealistiske 1800-tallslitteraturen ender det som regel med bryllup eller død. Helst begge deler.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Dyktig bruk av fortellingens mekanismer er nesten alltid et spørsmål om variasjon.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Mekanismer er ikke lover. De er ikke engang regler. De er vesenstrekk ved fortellekunsten som man som forfatter kan velge å a) avvise, b) plagiere, eller c) - som Per Petterson - lære seg å beherske.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Eksposisjonen behøver på ingen måte legges fullstendig ut i begynnelsen. Den kan med hell spres ut over hele fortellingen. Eksposisjonen bør i seg selv også ha et progressivt mønster, og den bør brukes med omhu. Det er ingen grunn til å ta med opplysninger om noe leseren enkelt kan forvente eller innse at har skjedd. Dessuten er det alltid mye mer interessevekkende å ‘holde informasjon tilbake’ enn å blottstille den. De fleste lesere har langt høyere toleranseterskel for ting de ikke forstår i en fortelling, enn for ting de føler de blir forklart. Eller enda verre: får forklart flere ganger. Har man nevnt at en bil er lyseblå, så behøver det ikke gjentas. Et viktig prinsipp er å tenke ‘på’ leseren, ikke ‘for’ leseren. Ikke glem at lesere kan lese.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Lister som inneholder dette verket

Bøkene fra nettkurset Kreativ skriving, som kan brukes til å bli en bedre skribent.


Godt sagt! (3) Varsle Svar

Faglitteratur som eg har lese i 2012


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "How Fiction Works" av James Wood
  • "Mot til å skrive - 100 råd til deg som vil skrive skjønnlitterært" av Berit Hoff
  • "Arne Næss - et liv" av Truls Gjefsen
  • "Skrivehistorier" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Amerikanske tilstander" av Henrik H. Langeland
  • "Prosadikt" av Charles Baudelaire
  • "Eg treng tid til å sakna deg - dikt" av Charlotte Riise
  • "Brev til en ung forfatter" av Mario Vargas Llosa
  • "Om fotografi" av Susan Sontag
  • "Kunsten å skrive godt" av Per Egil Hegge
  • "Om kunsten å lese og skrive" av Olof Lagercrantz
  • "Ingen vet hvem jeg er" av Margreth Olin
Alle bokanbefalinger for dette verket