Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
I boka forteller Karin Blom om seg selv og sin store, merkelige familie. I hennes verden glir fantasi og virkelighet nesten umerkelig over i hverandre og hun forteller, forstyrrer, gjøgler og forfører, mens alle omkring henne beveger seg ubønnhørlig mot ensomheten. Bokas handling spenner fra New York på trettitallet til Oslo på nittitallet. Det er en roman om et kjærlighetsforsøk, ekteskap, utroskap, familiebindinger, forfengelighet og håp. Men også om en ung kvinne som langsomt lærer seg å snakke sant.
Omtale fra forlaget
I boka forteller Karin Blom om seg selv og sin store, merkelige familie. I hennes verden glir fantasi og virkelighet nesten umerkelig over i hverandre og hun forteller, forstyrrer, gjøgler og forfører, mens alle omkring henne beveger seg ubønnhørlig mot ensomheten. Bokas handling spenner fra New York på trettitallet til Oslo på nittitallet. Det er en roman om et kjærlighetsforsøk, ekteskap, utroskap, familiebindinger, forfengelighet og håp. Men også om en ung kvinne som langsomt lærer seg å snakke sant.
Forlag Oktober
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788249503285
EAN 9788249503285
Serie Oktober pocket
Omtalt tid 1900-tallet
Språk Bokmål
Sider 286
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Dette er et strålende eksempel på hvordan boksmaken vår forandrer seg over tid. Da jeg leste denne romanen det året den kom ut, for ca 15 år siden, syntes jeg den var merkelig og kjedelig. Nå derimot ruller jeg terningen til 6! Jeg har slukt sidene og storkoste meg. Den er både morsom og trist, tragikomisk og fin. Som vanlig har Linn Ullmann et fascinerende persongalleri. Jeg anbefaler denne!
For ei nydelig, stygg bok! Det er passasjer som er helt vidunderlige, og avsnitt som er så stygge i all sin finhet. Jeg har nylig lagt min elsk på James Salter, og det tok få sider før assiasjonen til ham sto for meg.
Frodig, absurd, digressiv og springende i handlingen. Litt vel frodig for min smak, vanskelig å henge med i svingene. Men boka tar seg opp på slutten, og Ullmann kommer i havn på et vis.
Tante Selma var død i en alder av åttitre år.
Til hennes ære skal det sies at hun var sur og sint og rasende til siste stund.
Av og til stoppen han og så utover Rondefjellene- Rondeslottet, Storronden, Smiubelgen- badet i kveldslys og felte en tåre for dette var jo Norge. Dette var hans Norge. Men innerst inne kjente han ingenting. Innerst inne visste han at han sto der aldeles for seg selv, mutters alene på ski, omringet av norske fjell, og hyklet.
Kjærligheten og arbeidet er det eneste som betyr noe i livet- og en riktig god konjakk etter maten.
Jeg skyver glass og tallerkener og bestikk og duk av bordet, griper hånden til Carl, drar han opp til meg, sier at nå skal det danses Carl, og jeg danser Carl slik Carl aldri er blitt danset før.
Vi så på hverandre, og jeg sverger på at jeg hørte Gud si til Djevelen at nå får du ta over her gamle venn, jeg kan ikke gjøre mer for disse menneskene...
Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".
Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.