Hans foregripelse av døden er nå blitt vår foregripelse av oppstandelsen.
jeg var å finne for dem som ikke søkte meg.
(Jesaja 65:1)
Det har ikke vakt oppsikt at ikke skriver under pseudonym. Dette er ikke nødvendigvis noe positivt. Kanskje burde det heller være slik at den misstenkeliggjøres som skriver under eget navn. Hvorfor? Fordi man da kan finne på å jenke seg under skrivingen, av frykt for å måtte forsvare seg overfor slekt, venner, kolleger.
Vi erkjenner bare fullt og helt eksistensen til de menneskene vi elsker.
Troen på andre menneskers eksistens som sådan, er kjærlighet.
Misantropen som elsket menneskene.
Som om ikke stoffet er tungt nok som det er, er det nesten som om Kierkegaard velger å formulere seg slik at det også blir tungt formessig. Ja, han sier vel et sted (tror det er i forordet til "Begrepet Angst") at han ikke har til hensikt å gjøre teksten forståelig for alle; at det skal være en tung reise å komme gjennom. I denne boka er det kaskje spesielt passende, fordi den handler nettopp om Abrahams tunge reise gjennom tro, til Moria, og det han er kalt til å gjøre der.
Uansett hadde jeg stort utbytte av å "jukse" litt, etter jeg hadde slitt meg gjennom boka på egenhånd vel å merke.
Dette er del en ganske god forelesning om Frykt og Beven, som kanskje andre her også kan ha utbytte av: http://www.youtube.com/watch?v=nr93xND_1Qs
Det var ingen etterlatte som kunne uttrykke sorgen. Du viste ingen tegn til å ville ha hjelp.
Der ser jeg min bror. Det var alltid han som var lei seg. Min bror var lei seg for hele familien. Vi andre bar vår sorg i min bror. Han sank og sank. Da han til slutt døde, var han sunket helt ned i den klare blå sjøen under huset vårt og ingen av oss var lei oss mer.
Men én ting tør hevdes med sikkerhet. Den som er god på bunnen må synke dypt for å komme til etikken.
Det interesserer meg grenseløst. Vekker en sult og en lengsel i meg. Etter hva? Mening? Liv? En tilværelse der konturene er malt med blod av sverdet og ikke utvisket gjennom et århundre av søvn. Vi sover. Alle sover. Jeg ser søvnen bre seg ut over torget. Over husene, torghandleren og menneskene som beveger seg, over barnas latter og fontenenes vannvirvler. Vi lever den meningsløse søvnen og det er den virkelige synden.
Det er fryktelig å vokse opp. Ingen kan si noe annet. All tid vi legger ned i å gjøre ting vi ikke vil, som slett ikke er bra for oss, som forgriper seg på vårt vesen. Men du er uskadd. Jeg sier det fordi det er sant. Du kjenner at du vil dø, men det er ikke det du vil. Du vil leve. Jeg kan ikke lyve for deg, så jeg må fortelle deg at det du virkelig vil er å leve.
Han påstår å være i god forståelse med Herren, han vet seg uskyldig og ren i sitt innerste hjerte, hvor han også vet det med Herren, og like fullt motbeviser hele tilværelsen ham. Der ligger det store i Job, frihetens lidenskap hos ham ikke kveles eller beroliges i et forkjært uttrykk. Denne lidenskap er under lignende omstendigheter ofte kvalt i et menneske, idet en forsagthet og smålig angst har latt et menneske tro at han led for sine synders skyld, selv om han slett ikke gjore det.
Som den glade søker gleden, deltar i den, slik søker den sørgende sorgen.
Men alle mine sorger gjorde meg på sett og vis sorgløs.
Verden var full av usle personer, det ga meg håp om å unnslippe straff.
Sæterbakken har skrevet noen de mest interessante bøkene jeg har lest. Som essayist vil jeg - som Arve G også var inne på, påstå at han var var blandt de fremste. Ikke bare i norsk sammtid, men i hele sjangeren.
De to siste romanene hans: Ikke Forlat Meg og Gjennom Natten er ekstremt vakkre tekster, med stort alvor. Selv om Sæterbakken selv, i essayet: Umuligheten Av Å Leve, hevder å være et forvokst barn ute av stad til å ta tilværelsen alvorlig, opplever jeg hans romaner, og serlig disse to, som unike i det at de tar alvorlige temaer på alvor.
Det er utrolig - i den konkrete betydningen, at jeg ikke tror på det, trist å tenke at vi aldri skal få høre noe mer fra Stig Sæterbakken. Håper du går like stødig gjennom natten...
They had reached their cosmic truth, foreign to the lying world of the living. I contemplated them a long time, recognizing in the spectacle a sort of grace. Not for a moment did I dream of interfering with them, troubling their union with the impure contact of my living flesh.
Sorg kommer i så mange former. Den er som et lys som slås av og på. den er der, og er uutholdelig, også forsvinner den, fordi den er uutholdelig, fordi det ikke går an å ha den der hele tiden.
Noen ganger får man stor informasjon. Saker mange ville være intressert i å høre, men noe av det bør vi holde for oss sjøl. Jeg elsker hvordan detta verset gang på gang stikker, meg som forsøker å bli forfatter.
Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt! For dere skal selv dømmes etter den dom dere feller over andre, og det skal måles opp for dere i det målet dere selv bruker. (Matteus 7, 1-2)