Klikk på en bok for å skrive en omtale.

Viser 1 til 3 av 3 bokomtaler

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (0) Varsle Svar

En breial G

I japansk populærmusikk er det, i motsetning til vestlig populærmusikk, ikke nødvendigvis et ideal å være nyskapende eller original. Band og artister får gjerne suksess ved å kopiere amerikanske eller europeiske artister og stilarter, bare de gjør det bra nok. Viktigere enn å være original, er det å vise hva du liker, og sånn sett; hvem du er. Oral Bee hadde kanskje gjort det bedre i Japan enn i Norge.

Anders Kranmo Smestad, selverklært gangsta' og Norges mest forhatte rapper, har skrevet biografi om seg selv og om sitt alter ego Oral Bee. Akkurat som rapperen Oral Bee turer helt skamløst fram som cocky artist, er det også noe herlig skamløst over å skrive sin egen biografi i en alder på noen og tredve. Uansett, her er det mannen bak rapperen som snakker, ikke "han der tullingen" som mange i norsk hip hop-miljø tilsynelatende mener han er. Altså, Oral Bees stemme er absolutt til stede, men med stemmen til Anders, mannen bak, klarer han å få mer sympati fra leseren. Og det er bra, for han fortjener nok anerkjennelse for noe av det han har fått til der ute i den norske kulda (som flere ganger er i det varme California).

Historien begynner på A og slutter på Nå. Fortellingen er ofte morsom, men litt for ofte nærmer forfatteren seg referat-sjangeren. Dramaturgien mangler, og prologen virker som å være eneste grep i så måte. Fortellingen blir fortalt i en rett linje der ingenting får mer fokus enn noe annet. Noe er faktisk mer interessant og burde fått mer fokus. "Den norske hip hop-krigen" og oppholdene i USA burde etter min mening fått mer plass. Dette er kanskje det laveste og høyeste punktet i Oral Bees karriere, og det spennet kunne gjerne vært gjenskapt i bokas fortelling.

Som musikkhistorie er denne artig og lese, fordi den viser litt av de mindre kredible sidene ved norsk musikkmiljø på sendt 90-tall og tidlig 00-tall. Men som fortellingen om Oral Bee er den dessverre ganske vassen. Synd, for det kunne vært en riktig god fortelling.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Pop’en er bare opptatt av seg selv. Gjør det noe?

Retromania er en musikkskribent Simon Reynolds' egeninitierte studie av populærkulturens reproduksjon. Hans tese er at populærkulturen, og i all hovedsak musikk, på et eller annet tidspunkt endret retning fra det evig fremadrettede, til et tilsynelatende evig tilbakeblikk. Altså, den nye musikken inneholder ikke noe nytt.

Reynolds bruker flere innfallsvinkler og ser på en rekke fenomener. Han diskuterer retro-miljøer, gjenforeninger, sampling og mash-up, rock-museer og benytter seg (kanskje litt vilkårlig) av begreper fra filosofien og sosiologien. Det kanskje mest spennende begrepet Reynolds tar i bruk, og det mest samlende for det hele, er «arkiv», et begrep han henter fra filosofen Jacques Derrida. Etter en kort innføring i arkivet som filosofisk konsept, sørger forfatteren for at vi er klare for hans videre analye. Til og begynne med; faktiske pop- og rockarkiver som museer (Rockheim i Trondheim), artisters back-kataloger (reunions) og videoklipp fra tiår med rock (BBC),men hovedpoenget blir først klart gjennom alle bokens eksempler der det aller meste av dagens musikalske begivenheter stort sett peker tilbake på de siste 60 årene med pop og rock. Vi har pastisj-band som kopierer 60-tallets beat-band, rockabilly som dyrker tidlig rocks estetikk, en gang nybrottsband som Sonic Youth spiller sine gamle album live, hip hop som bevisst sampler musikk publikum allerede har som referanser, punk og andre sjangere som stivner og blir musikalsk reaksjonært.

Om det i det hele tatt er så farlig er en helt annen sak, men det dystre budskapet er uansett at dagens popkultur er mindre progressiv nå en noen gang tidligere. Og man kan jo godt være negativ da, når selv avant-garden ikke er noe mer enn en musikksjanger.

Verdt å lese!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Reidun SvensliJulie StensethBerit REllen E. MartolPiippokattagretemorAnn ChristinVibekeAnneWangKirsten LundHarald KReidun VærnesToveHanne Kvernmo RyeMarteBjørg L.Mads Leonard HolvikIngunn SAndreas BokleserEivind  VaksvikMarenTonesen81BenedikteTove Obrestad WøienKristine LouiseAnne Berit GrønbechIngunnJRufsetufsaJarmo LarsenChristofer GabrielsenTrude JensenMonika SvarstadTurid KjendlieBjørg  FrøysaaTonjeOleMorten MüllerTanteMamieLilleviAva