Zürich

Aschehoug 2006 Innbundet

Ruth Vik er lærer og fraskilt ettbarnsmor. Hun befinner hun seg på et hotellrom i Zürich, dagen etter at hun reiste dit for å få hjelp til å ta sitt eget liv. I tilbakeblikk får vi se Ruths vei inn i depresjonen, og vi får høre om oppveksten og ungdomstiden i en småby ved Mjøsa, om den dominerende moren som ønsker henne godt gift, om tapet av hennes store kjærlighet Stephen Barett. I stedet gifter hun seg med ungdomskjæresten Jonas og får datteren Miriam. I sin personlige krise innleder Ruth en dagboksamtale med den amerikanske poeten Emily Dickinson. Dette er en roman om en kvinnes livskrise, og om retten til å bestemme over eget liv.

Ruth Vik, en noen og førti år gammel lærer og fraskilt ettbarnsmor, har tatt inn på en selvmordsklinikk i Zürich. Alt er lagt til rette, nå gjenstår bare den endelige handlingen.
I tilbakeblikk får vi se Ruths vei inn i depresjonen. Oppvekst og ungdomstid i småbyen ved Mjøsa. Den dominerende moren som ønsker henne godt gift. Den skjellsettende opplevelsen når hun flytter til England for å studere litteratur. Den bunnløse forelskelsen i læreren Stephen.
I en trøstesløs tilværelse har Ruth laget seg et eget rom i litteraturen: en dagbok, der hun skriver om sitt forhold til Stephen og til Emily Dickinsons dikt. Her bygger Wenche-Britt Hagabakken en bro mellom én ulykkelig kvinneskjebne og en annen. Menneskelig og klokt gir hun oss beretningen om en kvinnes livskrise - og om retten til å bestemme over eget liv. Zürich er Hagabakkens annen roman etter Gjenopprettelse (2004).

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203191688

EAN 9788203191688

Hør høstens bokprater! / Lesetips / BØKER OG LITTERATUR / STAVANGER BIBLIOTEK / - Sølvberget Kilde: www.stavanger-kulturhus.no Sølvberget, Stavanger kulturhus

Jeg prater først om hva bøker og lesing betyr for meg og hvordan jeg kobler det opp mot arbeidet mitt. Deretter bokprat, gjennomgang av 16 romaner og novellesamlinger av norske forfattere som fortjener å bli lest mer.... En ettermiddag om høsten / Mirjam Kristensen Tingene hennes / Vidar Sundstøl Visning / Lars Saabye Christensen Eg er mamma, eg skal vere god / Kjersti Kolbotn Forsvinne / Inghill Johansen Zurich / Wenche-Britt Hagabakken Tunnel / Markus Midre Eg kjem med toget / Ingrid Z. Aanestad Lyden av noen som dør / Brynjulf Jung Tjønn Den rettferdige / Helene Uri Siss og Unn / Inger Bråtveit De langtidsboende / Cathrine Knudsen Den statiske mannen / Klaus Hagerup Kjærlighet for viderekomne / Marianne Fastvold Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur En rekke avbrutte forsøk / Selma Lenning Aarø

• "Offline" av Anne Holt
  • "Mors bok - sort er hun, dog yndig" av Margaret Skjelbred