Zenos bekjennelser

av (forfatter) og Tor Fotland (oversetter).

Gyldendal 2003 Heftet

Dette er historien om en velstående borger, hans forelskelse og ekteskap, hans elskerinne, hans forretningstransaksjoner, hans mislykkede fiolinspill og like mislykkede forsøk på å redusere sitt sigarettforbruk, samt hans psykoanalyse. Romanen ble skrevet i 1923, og forfatteren regnes i dag som en sentral skikkelse i den europeiske modernismen.

Zenos bekjennelser (1923) er historien om en velstående borger, hans forelskelse og ekteskap, hans elskerinne, hans forretningstransaksjoner, hans psykoanalyse, hans mislykkede fiolinspill og like mislykkede forsøk på å ta sin siste sigarett. Boken er noe helt for seg selv, den er både vittig og elegant, vital og syrlig, besk og bekmørk. Kort sagt: en rammende utlevering av mennesket i all sin dårskap. Romanen ble valgt inn i Verdensbiblioteket, Bokklubbenes kåring av de 100 viktigste bøkene gjennom tidene. Italo Svevo . eller Ettore Schmitz som hans egentlige navn lød . ble født i 1986 i Trieste og omkom i en bilulykke i 1928. Mellom disse to årstallene ligger en av litteraturhistoriens underligste skjebner. Svevo ga ut to romaner på 1890-tallet, som begge ble slaktet av italienske kritikere. I tredve år etter skuffelsen offentliggjorde ikke Svevo én linje, men ble i stedet medeier i en av Triestes industribedrifter. Også hans mest ærgjerrige roman, Zenos bekjennelser, ble først ignorert. Men snart begynte det Svevo selv har kalt «lazarusmiraklet». «Den største siden Verga,» skrev lyrikeren Eugenio Montale om Svevo litt senere. «En av de tre største i de siste hundre års italienske litteratur,» hevdet Alberto Moravia.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205309302

EAN 9788205309302

Serie Gyldendals små grå

Det lave terningkastet kommer av mitt hat til karakteren, ikke forfatterskapet, det fortjener terningkast 12.
Jeg, i likhet med Zenos psykolog i boka, hater Zeno. Se for deg å bli invitert i middagsselskap og så bli plassert siden av Zeno. Han er ekstremt kjedelig og usympatisk. Han bruker hele middagsselskapet til å prate om seg selv, i detalj. Når desserten kommer er man så desperat at man vurderer om dessertskjeen kan brukes som mordvåpen. Kudos til Svevo.

Da jeg etter å ha gått over fra å studere jus til å studere kjemi, med hans tillatelse gikk tilbake til jusen igjen, sa han godmodig: "La det imidlertid ikke være noen tvil om at du er gal."
Jeg ble ikke det minste støtt og var så takknemlig for hans medgjørlighet at jeg ville belønne ham ved å gi ham en god latter. Jeg gikk til dr.Canestrini og lot meg undersøke, så jeg kunne få en attest fra ham. Det var ingen enkel sak, for jeg måtte i den anledning underkaste meg lange og grundige observasjoner. Da jeg hadde fått min attest, tok jeg den stolt med til far, men han var ikke i stand til å le av den. Med bedrøvet stemme og tårer i øynene utbrøt han: "Ånei! Du er altså virkelig gal!" Og dette var belønningen for min strabasiøse og harmløse lille komedie. Han tilga meg den aldri, og lo derfor aldri av den. La seg undersøke av en lege for moro skyld? Få utstedt en attest med stempler og det hele for moro skyld? Galmannsverk!

I likhet med den gamle hygienikeren hos Goldoni vil jeg gjerne dø ved god helse etter å ha levd et liv i sykdom.

Selv om jorden gikk rundt, var det da ikke nødvendig å bli sjøsyk!

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Det finnes mange gode bøker som har kommet ut for noen år siden. De fleste av disse er bare tilgjengelig på bibliotekene.

Bøker I alfabetisk rekkefølge, om du skulle velge ein for kvar bokstav kva bok hadde du då valgt?

Verdensbiblioteket

Jeg er imponert over dette initiativet fra De norske Bokklubbene. Verdenslitteraturens skattkiste må stadig vernes. Ikke bare yngre mennesker, men også de eldre, trenger en påminnelse om hvor vidunderlig, variert, rik og omfattende litteraturen er.
Doris Lessing

Bare å starte i den ene enden, skal bli de 100 beste

Dette er bøker fra Verdensbiblioteket
Velg blant 2,6 millioner titler
Her er listen over tidenes 100 beste bøker ifølge avstemningen.

• "Tredje bok ; Fjerde bok" av François Rabelais
  • "Besøkelsestid" av Primo Levi