Zack

av (forfatter), Markus Lutteman (forfatter) og Kurt Hanssen (oversetter).

Kagge 2015 E-bok

Første actionfylte bok i serien om Zack Herry!
Fire asiatiske kvinner blir funnet brutalt myrdet i en leilighet i Stockholm. En femte kvinne dumpes svært medtatt utenfor et sykehus. Ut fra hennes lemlestede kropp å dømme ser det ut til at hun har blitt angrepet av noen iltre hunder. 27 år gamle Zack Herry har gjort kometkarriere i stockholmpolitiet. På dagtid er han en dreven kriminalinspektør ved spesialenheten. På nettene driver han med narkotika på de ulovlige klubbene i byen. Han vet at dette ikke kommer til å gå i lengden, men blodige minner fra hans egen barndom driver ham mot avgrunnen.
Jaget av politiets internetterforskere forsøker Zack sammen med kollegaen Deniz å løse den verste mordbølgen i Sveriges moderne historie. Handler det om kvinnehat, rasisme eller menneskehandel? Det eneste som er sikkert er at flere kvinner kommer til å dø om de ikke finner morderen.

Zack er den første boka i Herkules-serien, skrevet av det nye forfatterparet Mons Kallentoft og Markus Lutteman. Over hele serien trer et voldsomt skjebnedrama frem, der den komplekse antihelten Zack, akkurat som en moderne Herkules, slites mellom to ulike verdener.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015

Serie Herkulesserien (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Stockholm

denne boken ble for mye vold og gørr for meg Det var spennende å følge hovedpersonen og plottet var godt , men det "hopet seg opp" med stadig ny skyting "og elendighet" så jeg huppet over midten og leste slutten etter hvert

Zack er den første boka i en serie på 12 bøker, og kalles Herkulesserien. Tanken er at myten om den greske guden Herkules skal ligge som en slags understrøm gjennom serien. Zack Herry sliter med et mørke, en dobbel bunn, som han takler med å ruse seg på amfetamin, kokain, damer og andre droger i Stockholms underverden. Om dagen skal han skjøtte jobben sin som førstebetjent i politets spesialenhet. Han er bare 27 år, men er dreven, har god teft og handlekraft, er sterk, vågal og kjekk.

I denne første boka om Zack skal han bakse med en stor drapssak, fire asiatiske kvinner er brutalt myrdet, en femte funnet grusomt mishandlet og medtatt utenfor et sykehus. Under etterforskingen som sirkler rundt et eller flere massasjeinstitutt, skjer flere bortføringer og mere blod skal dryppe..
Vi snakker tematisk om menneskehandel, kvinnehat eller rasisme. Zack og kollegaene Deniz og Douglas får mer enn nok å henge fingrene i.
Og mens Zack blir mer og mer sliten, går døgnet i ett, og han risikerer å bli parkert. Når han ikke er ute og snorter med vennen Abdulah eller går til sengs med en vakker kvinne, er han hos Mera, kjæresten, eller hjemme hvor minner fra fortiden dukker opp. Hans mor politikvinne Anna Herry, ble drept da Zack var fem år. Vil han hevne henne?

Jeg slet litt med å komme meg igjennom denne boka. Den er ganske annerledes enn Midtvinterblod. Kallentofts poetiske penn er dempet kraftig, men jeg ser den igjen i kapitteloverskrifter og litt her og der.

Jeg greide heller ikke å engasjere meg nok i Zack. Det kan ha med tematikk å gjøre, det blir så voldsomt med dette hallik, kvinnehandel, asiadamer, horekunder, massasjeinstitutt, elendighet- tema. Det kan også ha med mangel på dybde. Jeg synes det tok tid før jeg fikk tak på Zack og hans kolleger, eller de andre personene i boka. Navnene på kvinnene og ofrene var også vanskelig å huske, og da gikk de i surr for meg. Men det gikk bedre etterhvert, og da jeg var ferdig med boka var jeg både lettet over at det hele var over, samtidig som jeg så litt frem til neste bok om Zack. Jeg vil jo følge ham litt videre, såpass interessert ble jeg dog. Zack er tross alt et mer forfriskende pust i krimlitteraturen selv om han bruker droger, enn sine eldre alkoholiserte krimheltkolleger.

Hele omtalen min HER

En narkotikapåpverkad polisman far runt som en Rambo och letar efter folk som är försvunna. Glad att det inte är film för då hade man väl somnat. Ganska mysigt. Enkelt men sköna rejäla soffor.

Ett år senare orkade jag inte lyssna på mer än en skiva. Så olika det kan vara med samma bok vid olika tillfällen...

Meget sterk thriller. Noe av det beste innen sjangeren jeg har lest på lenge. Godt plott også. Så nå gleder jeg meg til fortsettelsen av det som kommer fra dette forfatterparet.

Hun tenker på de to tenåringsjentene hun møtte på veien til jobben. Kjoler som knapt dekket trusekanten, bryst som ville sprenge seg ut av altfor trange gensere. Hun tenker på de middelaldrende mennene som fulgte jentene med blikket. Hvorfor skal ikke unge jenter få lov til å være naive? Hvorfor skal de ikke ha rett til å bekrefte sin kvinnelighet på akkurat den måten de selv vil?

I år skal jeg se om jeg ikke kan fullføre PopSugar sin Reading Challenge 2015. Det er hele 50 bøker å lese. Noen blir utfordrende, mens andre ser jeg blir lette. Har bestemt meg for at en bok ikke skal høre til mer enn en kategori. Blir nok noen barnebøker også på min liste da det er en del av jobben min. For de som ikke har sett listen, kan de sjekke ut denne linken http://www.popsugar.com/love/Reading-Challenge-2015-36071458

• "Leon" av Mons Kallentoft
  • "Serafine" av Jakob Melander