Yoga, tantra og meditasjon i min hverdag

Bindu 2005 Heftet

Hva kan årtusen-gamle tradisjoner som yoga og meditasjon by det moderne mennesket? Ved å innføre disse vanene tilfører man livet en ny dimensjon fordi den berører og vekker alle sider av ens vesen. Man skaper seg en sterk og smidig kropp og et fritt og kreativt sinn. Fremstillingen bygger på den tantriske tradisjon, dvs. at den legger mer vekt på å oppnå praktiske resultater enn å presentere filosofiske forklaringer og skape romantiske forventninger. Øvelsene er forklart både i tekst og bilder, og skritt for skritt vises de enkleste til de mer avanserte yogaøvelsene.

Hva er egentlig yoga og meditasjon? Hva kan en tradisjon som har eksistert i tusenvis av år tilby oss moderne mennesker? Er det bare en slags gymnastikk - eller må jeg legge om livsstilen min og bli asket eller mystiker for å begynne med yoga? I virkeligheten handler det om å få en ny vane - og med den berøre og vekke alle delene av ditt vesen. Gjennom å styrke din evne til avspenning og ved å holde energien din på et høyt nivå, tilfører du tilværelsen din en helt ny kvalitet. Å bruke yoga kan bli en like så naturlig del av dagens rutiner som å børste tennene - det er en form for hygiene, men også mer enn det: Det er å skape en sterk og smidig kropp og et fritt og kreativt sinn - og å finne ro i seg selv. Denne boken skiller seg ut fra andre: den bygger bevisst på tantratradisjonen - det vil si at forfatteren er mer interessert i at du oppnår praktiske resultater enn å presentere filosofiske forklaringer og skape romantiske forestillinger. Tantra inneholder mange geniale yogametoder, avspenninger og meditasjoner som du finner utførlig beskrevet her i boken. Dessuten inneholder tantra seksuelle ritualer, men det som noen i dag kaller tantrasex er ofte så forvansket at det har mistet sitt opprinnelige formål - nemlig å utvide bevisstheten og styrke energien. I denne boken vil du stifte bekjentskap med essensen av de tantriske ritualene - og litt etter litt oppdager du den holdningen til livet som finnes bak tantra. Yoga, tantra og meditasjon i min hverdag er en av vår tids mest utbredte yogabøker. Den kom først ut i Sverige på Bonniers forlag. Den har siden blitt utgitt i Norge, Danmark, England, Finland, Tyskland, Frankrike og USA og er på vei i Romania, Polen og Russland. Denne utgaven av boken er vesentlig utvidet i forhold til den tidligere.

Forlag Bindu

Utgivelsesår 2005