Ynde

Tiden 2011 E-bok

Maria er ballettdanser. Denne høsten skal hun danse Julie i Romeo og Julie, og ektemannen Stig er glad på hennes vegne. Men Stig har en kjedelig jobb, og er ikke i stand til å forstå lidenskapen som driver Maria. Så kommer det en ny danser til kompaniet, Antonio fra New York. Maria blir tiltrukket av ham, og det tar ikke lang tid før hun er fanget i en fortærende spiral av lyst og utroskap..Ynde handler om en ung kvinnes søken etter det sublime, det fullkomne. Det er en fortettet historie om hvordan kunst, skjønnhet, begjær og egoisme er uløselig knyttet sammen. Og ikke minst; det er en roman som både belyser og fordreier våre forestillinger om den ideale kvinnen.

Forlag Tiden

ISBN13 9788205416109

EAN 9788205416109

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg har vært utro. Jeg ler litt, og heller appelsinjuice i glasset. Jeg var tjuesju da jeg giftet meg, ikke en gang Stig trodde vel at han var den eneste jeg skulle pule med resten av livet. Han gråt da jeg gikk opp midtgangen. Det må ha vært et fantastisk syn, til og med presten hadde fuktige øyne. Jeg var ikke nervøs i det hele tatt. Stig skalv i stemmen da han holdt tale til meg. Da jeg tok min andre konjakk til kaffen, visste jeg at jeg kom til å bli veldig full. Jeg kastet opp på doen i suiten, og det kom små, gule dråper på den hvite kjolen. Stig forsøkte å vaske dem bort, men de sitter der fortsatt.

Kuken står rett ut fra kroppen, jeg dytter ham ned på senga. Finner Erotica i cd-hylla og setter den på, tar av meg buksa og danser for ham i undertøyet. Han drar forhuden fram og tilbake. Miss kommer inn og legger seg under senga. Miss, sier Stig og drar henne fram, kaster henne ut på stua og lukker døra. Hvorfor gjorde du det? spør jeg. Fordi jeg ikke vil at hun skal se på. Herregud, Stig, det er en katt.

Bøker som jeg har planlagt å lese sommeren 2010

Disse bøkene har både vært fantastiske, og noen har vært tunge å lese, og jeg har holdt på å avslutte flere ganger. De fine er bare så nydelige, jeg er en person som ikke liker vanskelige navn på personer, da går jeg meg ofte "vill" og om boka i tillegg er veldig tykk, så blir det fort kjedelig å lese. Men dette er altså min liste.

• "Tvang - roman" av Kristin Marie Berstad
  • "Trengsel" av Kathrine Nedrejord