Yalo

av (forfatter) og Anne Aabakken (oversetter).

Aschehoug 2007 Innbundet

Yalo finner spenning gjennom å overfalle par som møtes i en skog rett nedenfor der han bor i Beirut. Inntil han en dag blir anmeldt. I fengselet blir Yalo torturert. De vil at han skal tilstå langt mer enn det han har gjort. Han prøver å skrive sine tilståelser, og kanskje vil han en dag gjenoppstå som en annen, eller kanskje som den virkelige Yalo.

Yalo vokser opp nærmest som et vilt dyr i borgerkrigens Beirut. Verken krigen eller freden har hatt noen positiv innvirkning på hans liv. Han finner spenning, noe penger og en slags nærkontakt med kvinner gjennom å overfalle illegitime par som møtes i en skog rett ved der han bor. Inntil han en dag blir anmeldt av en kvinne han har forelsket seg i. I fengselet blir han torturert. De vil at han skal tilstå mer enn han har gjort. Yalo blir drevet til ytterpunktet av hva et menneske kan tåle. Om og om igjen prøver han å skrive sine tilståelser, og kanskje vil han en dag gjenoppstå som en annen, eller kanskje som den virkelige Yalo. Elias Khoury er født i Beirut og er for tiden sjefredaktør for kulturbilaget i dagsavisen An-Nahar. Han har tidligere skrevet blant annet essays og åtte romaner. Hans prisbelønte roman Solens port kom på norsk i 2004.

Utgivelsesår 2007

• "Stridsmenn fra Salamis" av Javier Cercas
  • "Nattely for en gyllen sky" av Anatolij Pristavkin
  • "Skyggelinjen - en tilståelse" av Joseph Conrad
  • "Kjærlighet, fantasia - roman" av Assia Djebar
  • "Den usynlige krigen - reiser i Tsjetsjenia, Ingusjetia og Dagestan" av Aage Storm Borchgrevink
  • "Første århundre etter Béatrice" av Amin Maalouf
  • "Liten fugl - mors bok, sangen om skogen og kornet" av Lars Ramslie
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Allesjele" av Cees Nooteboom
  • "Den svarte boksen" av Amos Oz