XR UK

Forlag Flamme

Utgivelsesår 2021

Serie (470)

Omtalt sted England

Hvordan tror du/ dere det er å vokse opp med en mor som er aktivist? Å måtte flytte til et nytt land og finne nye venner? Det må Line..

Line er 15 år og har flyttet fra Norge til Bristol i England, fordi moren fikk jobb i BBC Nature. Moren til Line er aktivist i gruppen Extinction Rebellion(XR).

XR er en faktisk internasjonal aktivistgruppe som kjemper for miljø og biologisk mangfold.

Line som er ny i Bristol kjemper mot redselen for at moren skal bli skadet eller arrestert i aksjonene, samtidig som hun er redd for hva venninnene skal mene om moren. Hun prøver å finne sin rolle i vennegjengen og lære de kulturelle kodene. Samtidig må jentene håndtere situasjonen rundt Lexis bror, som mangler oppholdstillatelse i England.

Boken handler om politisk aktivisme, vennskap, utenforskap og innvandring

• "Kjendiscrush" av Kirsti Kristoffersen
  • "Freaks - ungdomsroman" av Jan Tore Noreng