X

krim

Juritzen forlag 2013 Innbundet

X er dekknavnet til en av de mest gåtefulle seriemorderne i krimlitteraturen. Hva har egentlig en ambisiøs kokebokforfatter i Bergen felles med en kvinnelig tannlege i Trondheim? Hva knytter dem sammen med en einstøing av en fi sker i Vardø, eller en sliten småbarnsmor i Bodø? Tilsynelatende ingenting annet enn at de alle er utsett til å bli ofrene til X. Og hvorfor har X sett seg ut kripos etterforsker Njaal Natland til sin hovedmotstander? Njaal, som befi nner seg ved et veikryss i sitt eget liv? Har du noen gang spurt deg selv hvordan det føles å være paranoid? Å se smil som skjult fl ekking av tenner, å høre undertekster i den mest hverdagslige replikk? Å vite at en morder kan nærme seg bakfra i hvert hverdagslige øyeblikk, mens du steker fi skekaker eller sitter på kafé med en venninne. Om du dukker inn i denne boka, kan det hende du får vite svaret.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282052061

EAN 9788282052061

Genre Politi og detektiver Krim

Jeg hadde ønsket meg mer sett fra gjerningsmannens synspunkt, eller i det minste – ofrene… slik at denne krypende, ekle følelser virkelig tar tak i ryggmargen. Og når jeg på et tidspunkt mister helt interessen for hvem morderen er og hvorfor han gjør som han gjør, betyr det at boka slett ikke har nådd inn hos meg…
Les hele min anmeldelse på ritaleser.com

Ypperlig krim fra en ny forfatter! Det er alltid spennende med nye forfattere, spesielt om de er norske! Helge Thime-iversen er 41 år, fra Bergen og har med boka X skrevet en utrolig bra og spennende krim.
X er dekknavnet til en av krimlitteraturens mest gåtefulle seriemorder.Ingen er trygge, for hva har ofrene til felles? Ingenting...eller har de det?
Hva har egentlig en kokebokforfatter fra Bergen til felles med en tannlege fra Trondheim? Eller en enstøing av en fisker fra Vardø med en sliten småbarnsmor fra Bodø? Og hvorfor har morderen sett seg ut kriposetterforsker Njaal Natlan som sin hovedmotstander?
X er en spennende jakt på en seriemorder, fylt av merkelige budskap, hemmeligheter og grøssende opplevelser. Jeg synes språket flyter godt og gjør den god å lese, spenningen stiger fra side til side og som krim må jeg si den er noe av det bedre jeg har lest. Denne kan uten tvil måle seg med både Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen ! Ypperlig krim som jeg anbefaler med glede! Håper det ikke tar så lang tid før det kommer en ny bok fra denne forfatteren, JEG skal iallefall lese den :)

Leste denne og To soldater av Roslund/Hellstrøm etterhverandre og fikk min dose bestialitet så det holdt. Bøkene var veldig forkjellige, X-krim var i overkant ordrik og detaljert, mens " To soldater" var knapp, tett og mørkere. En seriemorder i Norge er mindre troverdig enn voldelige gjenger i vilket som helst land. Kunne forlagene bli litt flinkere til å sile ut krim? Det kommer så altfor mye.

Nok en skikkelig spennende krim-politiroman. Et nytt bekjennskap som jeg ønsker å lese mere om- og så inderlig irriterende- boken slutter slik at jeg bare ønsker å vite --- hva skjer videre.
Njaal er en helt- og en antihelt- men med intrikate koblinger i hodet Anbefales

Dette er debutboka til Helge Thime-Iversen, men det skulle ein nesten ikkje tru. Språk og skrivestil er rett nok tidvis litt haltande og karakterane er noko "uferdige" - men boka har eit originalt plott og er både lesverdig og spennande. Det vert interessant å følgja forfattaren - og hovudpersonen Njaal Natland - vidare.
Boka X er litt lang, men har korte kapittel og er lettlest. Eg føler at forfattaren får litt problem når han skal nøste opp i alle trådane på slutten. Eg får ikkje alt til å gå opp, - til å henge på greip, på ein måte, - men eg ser på X som ei grei og lovande krimbok.

Les heile omtalen på bloggen min.

Gaten hadde en gang i tiden vært preget av kirker og bordeller.

Njaal heiste på skuldrene. Politimann. Det hørtes så barnslig ut nå, som noe en unge drømmer om. Politiførstebetjent, politietterforsker, eller bare etterforsker hørtes litt mer voksent ut, men Alexandra insisterte på å bruke ordet politimann. Det var aldri Njaals drøm. Ikke engang da han var femten år gammel og både pappa og storebror var politimenn. Naturlig nok så han opp til dem begge, men ikke på grunn av yrket deres. Da Njaal var atten, døde faren på jobb. Det skjedde ikke mens han forsøkte å avverge et ran eller under en høyastighetsforfølgelse, selv om det skjedde bak rattet på politibilen. Han var alene i den og hadde akkurat tatt imot to hamburgere, pommes frites, en liter cola og en stor firkløver til dessert fra en snackbar på Minde i Bergen. Han satte fra seg maten i det tomme setet på passasjersiden, og klarte akkurat å løsne bilen så den rolig trillet noen meter før hodet hans datt forover og aktiverte hornet. Hjertestans.

• "Den som hengir seg til djevelen" av Lars Helle
  • "Tause Joe" av T. Jefferson Parker