Wuthering Heights

silksoundsbooks.com 2015 Lydbok

Forlag silksoundsbooks.com

Utgivelsesår 2015

Format Lydbok

Tror faktisk ikke jeg har leste hele denne boken tidligere. Deler av innholdet har alltid vært kjent, men den er jo en stor klassiker, og derfor " allmenkunnskap", kan man kanskje si. Mulig jeg har lest utdrag av den, eller kanskje jeg kjenner den gjennom en av de utallige filmatiseringene. Men å høre den lest i sin fulle lengde, og av en så fremragende skuespiller som Juliet Stevenson, var intet mindre enn enn opplevelse! En fasinerende" teaterforestilling" av en person. Bilder som ble skapt i mitt hode underveis - vil jeg ha med meg veldig lenge...
Jeg er også ganske sikker på, noe som opplesere selv også nevner, at historien kanskje oppleves annerledes når man selv har blitt eldre. Når man er yngre fester en seg gjerne ved historien om den altoppslukende kjærligheten mellom Catherine og Heathcliff. Men den er så uendelig mye mer. Dette er på ingen ingen måte noen søt og lettlest roman. Tvert imot.
Den tegner et bilde av et lite og veldig tett samfunn i Yorkshire i første halvdel av 1800-tallet, - akkurat som Bronte-søstrene selv opplevde det. Og med en ganske så begrenset tilgang på inntrykk fra verden utenfor, er det imponerende hvor stor innsikt hun har i menneskesinnet.
Fantastisk bok, og ikke minst lydbok !