Wonderboy

av (forfatter) og Paul Mai-The Duc (oppleser).

Palimpsest 2008 CD

Møt Christian von der Hall, 34 år og senior vice president i suksesskonsernet Scandinavian Media Group og følg hans ferd mot å gjennomføre et av de mest spektakulære oppkjøpsraidene i norsk mediehistorie. Med siv.øk.-eksamen fra Handelshøyskolen og fire år i prestisjefimaet McKinsey har Christian gjort alt det riktige her i livet. Sammen med sin sjarmerende kone Tessa og deres to små barn lever han et vellykket direktørliv i villa på Nordberg, helt til han en dag på nyåret 2000 får en forretningsidé som i løpet av de påfølgende månedene utvikler seg til å bli hans store karrieremessige Master Plan. Dette er den første boka om Christian von der Hall. Denne utgaven er en lydbok i MP3-format. Den kan kun spilles i CD-spillere som kan spille av dette formatet.

Møt Christian von der Hall, 34 år og allerede Senior Vice President i suksesskonsernet Scandinavian Media Group. Følg hans ferd mot å gjennomføre et av de mest spektakulære oppkjøpsraidene i norsk mediehistorie. I Christians eventyrlige jetset-verden - en verden av konserndirektører og sjefsekretærer, gründermillionærer og politiske broilere, investorer og eskortepiker, forlagsredaktører og finansjournalister - vil du blant annet få stifte bekjentskap med: Bjørn Jagge, Scandinavian Media Groups ubestridte konsernsjef. Konrad A. Broch, konsernets Chief Financial Officer. Konrad er gammel tallknuser, risikoallergiker og Christians argeste motstander. Regine Åkerstrand, Jagges snertne sjefsekretær. Skjuler hun en fryktelig hemmelighet? Tessa, Christians ett år yngre kone, og deres to barn Sara (3) og Hans-Christian (1). Bosse Schänkenberg, fleecekledd svenske headhuntet fra toppsjiktet i Stockholms IT-miljø til lederjobben i Scandorama.com, SMG-konsernets løfterike internettportal. For ikke å glemme Fridtjof Kierschow, Christians tidligere kollega i McKinsey, nå ventureinvestor og partyløve. Wonderboy tar steget inn i et næringsliv i Den nye økonomiens tegn. Dette er medie-Norge anno 2000.

Forlag Palimpsest

Utgivelsesår 2008

Format CD

Serie Christian von der Hall (1)

Omtalt sted Oslo

Christian van der Hall, også kalt Wonderboy, er 34 år og allerede på vei mot toppen i finansverdenen. Året er 2000, dvs. da dot.com-selskapene nådde sitt høydepunkt i næringslivet, og unge jyplinger strødde om seg med imponerende titler. Christian har et nydelig hjem på Nordberg i Oslo, en vakker kone og to barn. Problemet er at han nesten aldri har tid til å være sammen med dem. Virkelig ille blir det når planene om et oppkjøpsraid i forlagsbransjen begynner å ta form. Kan dette gå bra?

Henrik Langeland gir oss her et fornøyelig innblikk i en verden de færreste av oss kjenner, men bare kan ane fra media. Dobbeltmoralen florerer og wannabe´s legger store krefter ned i å bygge opp image på falske premisser. Miljøet er dessuten kynisk og ingen midler forbudt i kampen om suksess. Hva svarer f.eks Christian, som knapt har lest en skjønnlitteratær bok i hele sitt liv, når Dagens Næringsliv ringer for å høre hvilken bok han har liggende på nattbordet? Innimellom all kynismen er det mye humor i boka, og ikke få ganger ble jeg sittende om humre.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Når jakten på penger, makt og status blir ekstrem, blir det etterhvert komisk. Det synes jeg forfatteren fikk frem i romanen. Et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest den

En ekstremt ordrik bok, rett og slett alt for lang. De 490 sidene kunne utmerket godt vært kuttet med 150 sider, uten at vi som lesere gikk glipp av annet enn ekstremt detaljerte og kjedelige detaljer rundt fusjoner, oppkjøp, finansspråk og liknende. Og en etter hvert veldig slitsom utlegging av klokkemerker og deres betydning!
Men akkurat som den forrige Langelandboka jeg leste (Francis Meyers lidenskap), har forfatteren et enormt behov for å brife med sin kunnskap. Personene er i overkant karikerte, og historiens utfall gjettet jeg etter 100 sider (akkurat som jeg gjorde i Francis Meyers lidenskap). Jeg har enda en Langelandbok liggende på nattbordet, men den får jeg la ligge litt. Trenger en pause nå.

(for) detaljrik, velskrevet språklig, drivende, interessant

6ordsanmeldelser av bøker, intet mer intet mindre...

Det er stor forskjell på å bli rik og leve rikt, fortsatte Rebecca, i det hele tatt er det forskjell på å være og å bli. Jeg tror man først blir lykkelig når man bare er, og ikke hele tiden skal bli.

Jeg tror man først blir lykkelig når man bare er, og ikke hele tiden skal bli.

Ja, det er forskjell på å være lykkelig og å lykkes, svarte hun.

Men når det virkelig kommer til stykket er det bare ett språk som gjelder: Det språket heter makt, og det skrives med penger.

The kick is not the fear of falling, but the urge to jump

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Leste og uleste bøker i bokhylla

Leseutfordring for 2016 fra Pop Sugar, mest for moro skyld. Ideen var å fylle flest mulig av punktene med uleste bøker fra egen bokhylle og ønskeliste i den grad det lot seg gjøre. Jeg kom gjennom 40 av 41 bøker i 2016. Siste boken, Wonderboy, ble med meg inn i nyåret.

Takk for innspill fra andre bokelskere her inne til aktuelle bøker:)

Se listen i sin helhet her.

Bøker som bør sjekkes ut :-). De bøkene som jeg har skaffet kan legges inn i boksamlingen.

• "Fyrsten - roman" av Henrik H. Langeland
  • "Trynefaktoren" av Torgrim Eggen