Winkie

av (forfatter) og Bård Kranstad (oversetter).

Font 2006 Innbundet

Etter å ha blitt neglisjert i årevis, oppdager teddybjørnen Winkie mirakuløst hvordan han kan bevege seg, og rømmer til skogen for å begynne et nytt liv der. Uheldigvis har denne spesielle skogen blitt blinket ut som gjemmestedet til en terrorist, og Winkie blir snart omringet av FBI-agenter. Myndighetene er usikre på hva de skal klassifisere Winkie som, men de setter ufortrødent i gang med sine vanlige forhørsteknikker samtidig som de sikter den lille bjørnen for barbariske handlinger. I det surrealistiske rettssirkuset som følger, må Winkie stå ansikt til ansikt med vitner fra rettssakene til Sokrates, Galileo og Oscar Wilde, noe han holder ut ved å fokusere på minner fra sine tidlige år. Romanen er en allegori over de absurditetene som finnes i en terrorbesatt kultur.

Forlag Font

Utgivelsesår 2006

En syretripp av en bok, men jeg hørte den ut. Innimellom trakk jeg noen paraleller til en fyr som ble jaktet på i flere år av en stor nasjon, Som til slutt ble funnet i sitt eget hus. Boken var noe unaturlig oppdelt i deler og kapitel, forstod ikke helt inndelingen. Komplottet eller ideen er godt, men ikke helt gjennomarbeidet.

Dette er en snål bok. Historien er en ganske tydelig kritikk av USAs reaksjoner på 9/11, med terrorismejakt og fengsling av mennesker uten lov eller dom, men her er det altså en teddybjørn som blir utsatt for dette. For å fremheve det absurde i det hele? For å vise hvor latterlig feil det kan bli hvis en nasjon velger paranoia-linja? Eller er det for at teddybjørner har en tendens til å vekke stor sympati?
Det funka for meg i hvert fall. Jeg likte boka. Og levde meg veldig inn i Winkies vanskjebne.

Det må kanskje nevnes at jeg er over gjennomsnittet glad i teddybjørner....

• "Barndommens TV-spill - fra Space Invaders til Doom" av Jon Cato Lorentzen
  • "Brødre - Anna, Johannes, Thor og Erlend" av Erling Pedersen
  • "Lokket og lurt - på (forgjeves) jakt etter den amerikanske drømmen" av Barbara Ehrenreich
  • "Uten nåde - de henrettede i Norge 1783-1814" av Torgrim Sørnes
  • "Doktor Mengele - liv og forbrytelse" av Anders Otte Stensager
  • "Knølhølet - fortellinger fra verdensrommet" av Mikael Niemi
  • "Århundrets hvem hva hvor"
  • "101 Reykjavik" av Hallgrímur Helgason
  • "Begrav lenkene - kampen mot slaveriet" av Adam Hochschild
  • "Gåten Belle Gunness - seriemordersken fra Selbu" av Sylvia Elizabeth Shepherd
  • "Bergenstoget plyndret i natt!" av Jonathan Jerv
  • "Petter Moens dagbok" av Petter Moen